Dag allen,
Bij deze mijn eerste post op AV/HiFi ... ik hoop dat ik goed zit. Voor het antwoord op mijn vraag heb ik al gezocht in dit forum, maar bij hardware gaat het zo hard, dat antwoorden van een jaar geleden inmiddels voor een groot deel achterhaald zijn.
Waar gaat het om:
Ik sta op het punt om een nieuwe computer samen te stellen. Nu wil ik met deze nieuwe PC ook eens gaan rondsnuffelen in de wereld van de Video Editing. Ik heb deze zomer een compacte Video camera gekocht met FireWire aansluiting. Daarmee wil ik graag aan de gang. Voor wat betreft aansluiting voor zover geen probleem, vrijwel elk modern moederbord heeft een FireWire aansluiting. Nu twijfel ik wel over een aantal onderdelen van de nieuwe PC, en ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Alvast erg veel dank voor alle hulp!
Bij deze mijn eerste post op AV/HiFi ... ik hoop dat ik goed zit. Voor het antwoord op mijn vraag heb ik al gezocht in dit forum, maar bij hardware gaat het zo hard, dat antwoorden van een jaar geleden inmiddels voor een groot deel achterhaald zijn.
Waar gaat het om:
Ik sta op het punt om een nieuwe computer samen te stellen. Nu wil ik met deze nieuwe PC ook eens gaan rondsnuffelen in de wereld van de Video Editing. Ik heb deze zomer een compacte Video camera gekocht met FireWire aansluiting. Daarmee wil ik graag aan de gang. Voor wat betreft aansluiting voor zover geen probleem, vrijwel elk modern moederbord heeft een FireWire aansluiting. Nu twijfel ik wel over een aantal onderdelen van de nieuwe PC, en ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
- Ik heb nu op m'n boodschappenlijstje 3 harde schrijven staan. Een standaard 7200 rpm schijf voor Windows en applicaties en 2 x een 73 GB WD Raptor 10.000 rpm voor de opslag van video in een RAID opstelling (betrouwbaarheid is minder belangrijk als snelheid). Is dit nu een handige keuze, of kan ik beter een enkele grotere (200 GB) schijf nemen voor het video-materiaal. Uiteraard wil ik het videomateriaal niet (voor lange tijd) op de schijf bewaren, maar uiteindelijk naar DVD branden.
- Wat is een handige keuze als videokaart. Ik ben niet echt een spelletjes-freak, maar het lijkt me ook wel weer aardig om af en toe te kunnen genieten van al het moois dat er op dit moment verkrijgbaar is. Nu was het vroeger (de laatste keer dat ik me in deze materie verdiepte) zo, dat voor video-editing een Matrox kaart werd aangeraden wegens de "superieure 2d kwaliteit". Onderscheidt een Parhelia zich hierin nog steeds van de concurrentie, of is dit een achterhaald argument en kan ik net zo goed voor een nVidia of Ati kaart kiezen? Is er dan nog een bepaald voordeel te behalen met een specifieke kaart?
- Hoe zit het met hardware-matige accelleratie. Aangezien de DV-cam direct digitaal z'n materiaal aflevert, is een hardware-encoder niet meer nodig, neem ik aan. Anders is het wellicht met hardware-matige accelleratie van effecten. Is dit nog nodig met een Athlon 64 3500+ en zo ja wat is dan een handige keuze (is er een website waar ik hierover meer info kan krijgen?)
Alvast erg veel dank voor alle hulp!