CD/DVD-combo problemen

Pagina: 1
Acties:

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-03 05:22
Ik heb een ALDI-laptop (MD 9783) die het altijd goed gedaan heeft met XP pro erop. Hierin zit een verwijderbare DVD/CD-RW combo (type QSI DVD/CDRW SBW-081) (DVD is enkel lezen).

Nu heb ik sinds kort het probleem dat een hoop cd's niet gelezen worden, hij zegt lege cd of begint deze eindeloos rond te draaien zonder dat er iets gebeurd of de pc gaat hiervan hangen. Bij het branden van CD's lukt het slechts 50% van de tijd, er komen geen foutmeldingen maar geen enkele cd die in deze brander wordt gebrand is hierin te lezen. Op andere pc's doen deze het wel.
DVD's werken wel, hoewel sommige programma's ineens zeggen dat er bepaalde codecs niet op het systeem aanwezig zijn. De data van die DVD's is in ieder geval in verkenner wel te zien.

Er zijn geen nieuwe programma's geïnstalleerd of andere verwijderd. Echter ik wil mijn pc opnieuw formatteren, maar dit werkt uiteraard niet als de cd met besturingsprogramma niet gelezen kan worden.

Is het mogelijk dat die laser vies is en dit op valt te lossen met een cleaningsetje of klinkt het eerder alsof er iets kapot is?

[ Voor 5% gewijzigd door Rimshaker op 09-01-2005 20:48 ]

Verwijderd

Heb je al geprobeerd het uit het slot te halen.

• Rimshaker
Ja heb hem eruit gehaald en terug ingedaan. Had geen effect. Ook gekeken of ik vuil zag, maar het blote oog valt er niets te zien. Omdat er niets in de softwareconfiguratie is veranderd lijkt me dat daar het probleem niet zit en weet ik niet echt waar nog te kijken...

Verwijderd

lijkt me ook een hardware probleem.
heb je nog garantie?
Reinigingscd halen lijkt me niet de probleemoplosser.

• Rimshaker
Nee garantie is voorbij, laptop is inmiddels 2,5 jaar oud denk ik. Garantie was een jaar geldig.

Verwijderd

Al geprobeerd te booten met bootable cd ? Wanneer dat ook niet werkt kun je er met vrij grote zekerheid vanuit gaan dat het een hardware-probleem is (op dat moment nl nog geen os van hdd geladen). Vergeet niet eerst in bios je bootsequence te controleren, cd-rom moet dan (tijdelijk) boven hdd komen te staan.

• Rimshaker
Ja geprobeerd met de cd van XP pro, er komt dan wel te staan "druk op een toets als u de pc vanaf cd wilt opstarten" als ik dit doe draait de cd wel verder rond maar na 30 seconden ofzo heeft ie nog niets gevonden en start ie de pc alsnog gewoon op.

Dan maar direct uitkijken naar gelijk een nieuwe pc ipv enkel dit vervangen denk ik, pc is immers toch al 2,5 jaar oud.
Pagina: 1