Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ey tweakers,

Een vriend van mij heeft een bluetooth dongle met een bereik van 100 meter, ik heb een bluetooth dongle met een bereik van 10 meter. Maakt dat uit voor het uiteindelijke bereik, als het andere bluetooth-apparaat een bereik heeft van 10 meter?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:10

Zoefff

❤ 

Ja natuurlijk. Het bereik is afhankelijk van het apparaat met het kleinste bereik :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 18:13
als de een een katapult heeft die 1 kilometer schiet, en de ander een van een halve kilometer .. kunnen ze elkaar dan raken ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
OK dus als ik het goed begrijp: Als ik een apparaat met 100 meter bereik heb, en de ander heeft 10 meter bereik, is het uiteindelijke bereik 10 meter.. :) Bedankt, dacht het eigenlijk ook al maar wilde het ff zeker weten :*)

Dees kan dicht 8)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

lieb schreef op zondag 09 januari 2005 @ 20:34:
als de een een katapult heeft die 1 kilometer schiet, en de ander een van een halve kilometer .. kunnen ze elkaar dan raken ????
Ja, als ze dicht bij genoeg staan wel ;)
En de vergelijking gaat zowiezo niet op. Stel dat ze op een kilometer afstand staan, zou degenen met het grootste bereik de ander wel kunnen raken, wat impliceert dat in het zelfde geval met bluetooth, de een wel een bestand naar de ander zou kunnen sturen. Maar dat gaat natuurlijk niet op.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Whuzz schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:02:
[...]

Ja, als ze dicht bij genoeg staan wel ;)
En de vergelijking gaat zowiezo niet op. Stel dat ze op een kilometer afstand staan, zou degenen met het grootste bereik de ander wel kunnen raken, wat impliceert dat in het zelfde geval met bluetooth, de een wel een bestand naar de ander zou kunnen sturen. Maar dat gaat natuurlijk niet op.
Jawel hoor. Alleen jammer dat het protocol dat gesproken wordt twee kanten op werkt, je moet namelijk laten weten dat de boel goed is aangekomen :).

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik heb de ervaring dat mijn Bluetooth telefoon (10 meter) nog probleemloos kan connecten als ik 50 meter van mijn USB dongle (100 meter) af ben. Toch wel vreemd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
proller schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:04:
Ik heb de ervaring dat mijn Bluetooth telefoon (10 meter) nog probleemloos kan connecten als ik 50 meter van mijn USB dongle (100 meter) af ben. Toch wel vreemd dan?
Ja idd hier zat ik dus ook al aan te denken. Volgens mij heeft m'n vriend meer bereik dan ik. Hij heeft een class 1 bluetooth dongle (bereik 100 meter) en ik een class 2 bluetooth dongle (bereik 10 meter). :/

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:43
Het is toch zo dat allebei de BT-apparaten 'iets' uitstralen? In dat geval is het toch ook aannemelijk dat als het apparaat dat maar 10meter kan uitstralen in het bereik van het apparaat dat 100meter kan uitstralen valt? Als dat het geval is (en dat lijkt me van wel..) dan kan je toch over een theoretische afstand van 110meter dingen versturen (praktijk = 55meter?). Of ben ik nu aan het doorslaan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:10

Zoefff

❤ 

Dan ben je wel een beetje aan het doorslaan ja :P

Kijk, het bluetooth protocol zit (neem ik aan) net zo in elkaar als alle andere communicatie protocollen (protocols?). Op het moment dat je van de ene telefoon data verstuurt naar de andere telefoon, stuurt de ontvangende telefoon pakketjes met bevestiging oid terug, zodat de versturende telefoon weet wat, en of er uberhaupt iets aangekomen is.

Als 1 telefoon maar 10 meter ver kan zenden, dan is het dus onmogelijk om te communiceren met een telefoon of computer die verder dan 10 meter weg is. Wellicht dat je wel een signaal kan "zien" van een appraraat dat dit uitzend, maar je kan er niets mee omdat je zelf niet ver genoeg kan zenden.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Maar hoe kan het dan dat Proller een bereik heeft van 50 meter tussen een class 2 en een class 1 bluetooth device? Blijkbaar maakt het in de praktijk dus wel uit. :?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
bigchristiaan schreef op maandag 10 januari 2005 @ 19:55:
Maar hoe kan het dan dat Proller een bereik heeft van 50 meter tussen een class 2 en een class 1 bluetooth device? Blijkbaar maakt het in de praktijk dus wel uit. :?
*schop

Iemand enig idee?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krullebol.nl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 18:39
Voglens mij heeft het meer te maken met het gegarandeerd 10 meter bereik.
Is afhankelijk van de constructie waar je je in bevindt, of een open vlakte en dat soort geneuzel meer zou je misschien wat verder weg kunnen... Ik noem maar een uitweg...

Misschien is er iets te vinden op www.bluetooth.com ?

[ Voor 8% gewijzigd door Krullebol.nl op 12-01-2005 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Op die site kan ik weinig vinden. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Misschien verschilt het bereik ook wel bij verschillende apparaten, storing (van DECT of magnetron e.d.) enz.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Heb het even tussen twee telefoons geprobeerd, en ik kom dus écht wel verder dan 10 meter (open veld). het zijn twee telefoons met een bereik van 10 meter, maar na die 10 meter verzenden ze nog goed, ookal gaat het wel wat trager. 15 meter heb ik zeker wel gehaald.

Ben dus benieuwd hoe dit precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:37
Uiteraard is het zo dat die 10 meter niet echt helemaal maximaal is. Er zit altijd wel een stukje reserve in, en als je dan precies goede condities zit: geen storing, open veld, antennes goed gericht, beide apparaten net iets meer vermogen dan gedefinieerd is, etc. dan zul je wel meer dan 10 meter halen.

Andersom is echter ook erg goed mogelijk merk ik wel: zeker met wat beton ertussen daalt het bereik echt vrij snel. Met een betonnen paal van een halve meter doorsnede mag je blij zijn wanneer je 2 a 3 meter haalt, en met een plafond tussen m'n PDA en m'n dongle zat er ook niet echt veel meer in dan een meter of 4 a 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
En had je dongle toen een bereik van 100m en je PDA een bereik van 10m?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01
Ik heb gezien dat een vriend van me met een dongle van 100meter en een SE T630 (10 meter bereik) 50 meter verderop z’n pc nog kon besturen. (de pc stond dus binnen en hij buiten, zaten zeker 2 muren tussen. Zelf haal ik met mijn k700i en een dongle van 10 meter door het plafond en een deur en binnenwand heen een meter of 8. De max. hoeft dus geen 10 meter te zijn als 1 apparaat dat als max. heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Dus het ligt aan het apparaat (in mijn geval de mobiele telefoon) hoeveel het bereik uiteindelijk is. Blijkbaar kan dat nog verschillen, ook al staat er op dat het bereik 10 meter is.

NOSIG

Pagina: 1