[XP] NCQ met een ICH6R

Pagina: 1
Acties:

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb de volgende setup:

Asus P5AD2-E Premium
Intel 540J
OCZ 2*256MB DDR667
Asus x700 PRO 256MB
WD 36GB Raptor
WD 120GB 8MB SATA
Maxtor Diamondmax 10 250GB 16MB

Ik wil op de Raptor Windows XP Prof installeren met NCQ enabled bij de Maxtor. Ik heb met de util van de Asus mobo cd een floppy gemaakt met de ICH6R drivers en in de BIOS onder IDE config, configure SATA as AHCI ("ALPE and ASP" disabled en "AHCI port 3 interlock switch" ook disabled).

Hierna ben ik XP gaan installen, in het begin F6, floppy zat er in, s gedrukt, "Intel(R) 82801FR SATA AHCI Controller" en enter. Na geslecteerd te hebben op welke harddisk XP moest komen de hd geformatteerd, daarna gaat ie extra bestanden laden (het is mijn eigen unattended winxp cd) maar dan komt meten een foutmelding dat hij "iastor.sys" niet kan laden. De floppy zit er nog in maar hij geeft steeds deze foutmelding. Ik heb met google een andere versie gevonden van de drivers maar hij geeft de zelfde foutmelding. Als ik verder ga zonder iastor.sys te kopieren krijg ik bij het opstarten een bsod en moet ik ahci uitzetten in de BIOS. Maar dan heb ik geen ondersteuning voor NCQ.

Hopelijk weet iemand een oplissing.

Edit: Ik heb de Raptor op de tweede controller aangesloten (sil3114), tijdens de installatie de diskette met drivers van de sillicon controller erin gedaan en hij geeft weer de zelfde foutmelding dat hij de driver niet kan kopieren.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 09-01-2005 19:16 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Snelle oplossing? Je drivers integreren in je unattend en opnieuw proberen?
Werken/werkten de drivers uberhaupt wel onder XP?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• fsfikke
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 18:33:
Snelle oplossing? Je drivers integreren in je unattend en opnieuw proberen?
Werken/werkten de drivers uberhaupt wel onder XP?
Je kan inderdaad drivers integreren maar het is een heel gedoe om drivers die je met F6 moet loaden te integreren.
Je kan in XP de drivers niet installeren als je AHCI niet aan hebt staan en als je AHCI aan zet kan XP niet opstarten |:(

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 09-01-2005 18:38 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
fsfikke schreef op zondag 09 januari 2005 @ 18:37:
[...]

Je kan inderdaad drivers integreren maar het is een heel gedoe om drivers die je met F6 moet loaden te integreren.
Je kan in XP de drivers niet installeren als je AHCI niet aan hebt staan en als je AHCI aan zet kan XP niet opstarten |:(
Zit hier nu met hetzelfde probleem. Krijg het niet aan de gang.
Zelfde chipset (ICH6R) alleen dan alles op RAID en niet AHCI.
Raiddriver wil absoluut niet iasto.sys kopieren (2e x na f6)

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:29
Heb pas precies hetzelfde gehad.. wel 1e keer driver laden, maar later niet willen kopieren.

Was met een Areca-1210 RAID-controller. Heb uiteindelijk met nLite de drive geintegreerd in m'n Windows Server 2003 CD.

• fsfikke
  • Niet online
Ik zie dat meer mensen dit probleem hebben, wat bij mij uiteindelijk heeft gewerkt:
Opstarten met S-ATA niet op AHCI, XP forceren om de drivers voor AHCI te gebruiken (in device manager de driver handmatig installeren), opnieuw opstarten en de controller op AHCI zetten :) .

offtopic:
Als ik hem nu op standaard ide zet krijg ik tijdens het booten een 0x00007b BSOD

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 20-01-2006 22:24 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Configureren als Raid en vervolgens F6 diskette erin met GOEDE driver (gebruik gewoon de driver die je bij je mobo krijgt), selecteer uit lijstje de ich6r in jouw geval, raid versie en klaar is kees.

Als je hem als raid configureerd dan kun je toch nog gewoon hd's eraan hangen zonder dat je een array hoeft te maken. Andere tip is dat je als je een keer naar een nieuwere chipset gaat je niet opnieuw de arrays hoeft te maken. Ik gebruik dezelfde array die ik een keer gemaakt op een ich5r nu op m' n ich7r.

Ik zou in jouw geval alle andere raid/ide controllers uitzetten totdat je in windows bent. Vervolgens ff reboot, controllers aanzetten en installeren.

Doe dit al sinds de ich5r, ich6r en nu de ich7r, geen probleem hoor :/ ?

[ Voor 13% gewijzigd door Dukey op 20-01-2006 23:00 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• fsfikke
  • Niet online
Djoekie schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 22:59:
Configureren als Raid en vervolgens F6 diskette erin met GOEDE driver (gebruik gewoon de driver die je bij je mobo krijgt), selecteer uit lijstje de ich6r in jouw geval, raid versie en klaar is kees.

Als je hem als raid configureerd dan kun je toch nog gewoon hd's eraan hangen zonder dat je een array hoeft te maken. Andere tip is dat je als je een keer naar een nieuwere chipset gaat je niet opnieuw de arrays hoeft te maken. Ik gebruik dezelfde array die ik een keer gemaakt op een ich5r nu op m' n ich7r.

Ik zou in jouw geval alle andere raid/ide controllers uitzetten totdat je in windows bent. Vervolgens ff reboot, controllers aanzetten en installeren.

Doe dit al sinds de ich5r, ich6r en nu de ich7r, geen probleem hoor :/ ?
En je denkt dat ik dat niet zo heb geprobeert ;)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

fsfikke schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 23:51:
[...]

En je denkt dat ik dat niet zo heb geprobeert ;)
En ja ik probeer duidelijk te maken dat dit toch de manier is. Als dit niet werkt dan klopt er iets anders niet, bijv slecht geheugen, voeding niet krachtig genoeg, cd-rom slecht, slechte kopie etc etc.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• fsfikke
  • Niet online
Djoekie schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 00:09:
[...]

En ja ik probeer duidelijk te maken dat dit toch de manier is. Als dit niet werkt dan klopt er iets anders niet, bijv slecht geheugen, voeding niet krachtig genoeg, cd-rom slecht, slechte kopie etc etc.
Mwa, bij nieuw geheugen draai ik altijd eerst even memtest en het is niet echt een B-Merk, net als de voeding, 520W ook van OCZ is wel genoeg denk ik (niet dat dit aan de voeding kan liggen). iastor.sys moet ie van een floppy halen aan de DVD ligt het dus niet en ik heb verschillende floppies gebruikt. En ik ben niet de enige met exact dit probleem :)

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 21-01-2006 00:47 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vreemd, ik installeer aardig wat HP DL320G3's en G4's en die gebruiken de ICH6R ook..

En het is inderdaad juist bij die Intel Raid drivers eenvoudig op de CD neer te poten.
Als je filecopy errors krijgt tijdens setup, zijn dat dan meldingen dat ie de files niet kan vinden (retry, cancel) ?

Als dat zo is moet je eens in de .inf kijken welke diskID erbij staat en hoe de structuur is.

Ik heb al gemerkt dat Txtmode setup met geslipstreamde raiddrivers geen subfolders pikt, dus alle files moeten echt flat staan en dat betekent dat je de txtsetup.oem en .inf files moet bewerken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1