Toon posts:

geen 2e schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met een servertje. Wil een 2e schijf inbouwen maar zodra ik er een 2e schijf bijplaats, vervalt de 1e (master) schijf in de bios. Ik heb het nu al met 2 schijven (als slave) geprobeerd. Ook heb ik de IDE kabels vervangen maar het werkt niet.
Als ik de master schijf alleen inbouw, werkt het prima maar zodra ik er 1 bijzet, maakt niet uit of ik ide controller 1 of 2 pak, zie ik de masterschijf niet meer.

Wat kan het probleem zijn?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De eerste schijf instellen op 'master with slave present' ipv 'master'.
Sommige schijven hebben dat (WD en Seagate bijv. vaak).

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:56

Thandor

SilverStreak

Welke schijven gebruik je :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gebruik een masterschijf van western digital (caviar) 10 gig en daarnaast heb ik 2 schijven 1: Seagate 20 gig
2: Quantum fireball 12 gig

Ik wil die Seagate als 2e schijf inbouwen. Inmiddels is het gelukt om die quantum toe te voegen als slave maar ik weet dat dit een onstabiele schijf is. Deze heb ik nu dus als testschijf gebruikt.

Zodra ik die seagate toevoeg als slave, op ide controller 2 (ik heb de cdrom er ff afgegooid), verdwijnt nummero uno.

Het betreft trouwens een oud systeempje. P2, 233 mhz. Heb reeds de bios geflashed maar mocht ook niet baten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat die WD als master of als Master with slave.
Dat maakt namelijk uit bij WDs

Verwijderd

Ik heb onlangs een soortgelijk probleem voorgehad met het bijsteken van een Maxtor DiamondMax 10 200 GB

In mijn systeem zat al een IBM DeskStar 40 GB op de primary master. De Maxtor had ik dus op de slave aangesloten. (jumpers stonden juist) Als ik nu opstartte, zag de BIOS de IBM 40 GB niet meer. Als ik de IDE kabel van de Maxtor 200 GB uittrok, dan was er geen probleem.
Toen een goed in de handleiding van mijn ASUS P4T gekeken en op basis daarvan nog een andere jumper (niet master/slave) op de 40 GB herstoken. Daarna werkte alles perfect, behalve dat er iets met mijn Windows mis was (bestanden kwijtgeraakt of zoiets) . Opnieuw Windows install en sinds loopt alles van een leien dakje.

Dus bekijk de jumpers nog eens aandachtig. Mss zit daar nog een probleem

Bl@ck Knight

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat het met de jumpersettings te maken heeft. Ik heb eens op wdc.com gekeken en de jumpersettings vergeleken. Ik heb nu volgens mij alle jumpersettings geprobeerd. Ik kon overigens geen master with slave setting vinden. Cable select werkt ook alleen op de masterschijf. Als ik de 2e schijf erbij zet (op CS óf slave), verdwijnt de masterschijf weer.

Er heeft wel een 2e "schijf" ingezeten; een LS120 floppydrive. Deze kon worden uitgeschakeld in het bios als 1.44 FD maar werd onder windows als removable hard disk herkend. Deze drive zat op de sec. IDE controller.

Mijn kennis in nu opgedroogd, kom er dus niet verder mee.... :|

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens op de schijf zelf, want daar staat die jumpersettings ook gewoon op. Weet je zeker dat je ze er goed opzet.

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 11:01
Er zijn ook moederborden (heb zelf nog een compaq met deze eigenschap) die maar 1 hdd per kanaal ondersteunen (Dus geen slave)
Pagina: 1