[Gentoo stage 1] Hoe lang installeren?

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik wil op mijn desktopje maar eens gentoo gaan proberen naast debian sid. Ik wil xorg + gnome draaiend hebben (bijna alles behalve mail, games en office), een 2.6 kernel, gimp, mozilla firefox en thunderbird en open office.

Omdat ik gentoo wil proberen op de manier hoe het in mijn ogen bedoeld is (alles compileren met opties voor eigen systeem) wil ik dus graag stage 1 proberen. Voorgecompileerde paketten bieden mij waarschijnlijk weinig nieuws tov debian unstable.

Hoe lang zou dat ongeveer duren op een dual pentium III 1GHz? Ik lees dingen over dat het dagen duurt, maar dat is ook in posts van jaren terug met vrij andere systemen dan ik heb. Aan de andere kant, software wordt vaak ook steeds groter.
Ik zou het graag in een keer uitzitten, een nachtje overslaan is niet zo'n punt, dat doe ik wel eens vaker als iets af moet :P maar het moet dan geen week duren.

ieeeepppppp :P

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:59

Rmg

was mij de eerste keer in een dag (24uur geen werk dag :P ) gelukt vooral X compilen duurt lang :/

Verwijderd

nou, die nachtrust kun je wel krijgen hoor. Gentoo doet namelijk erg veel zelf. Zodra je het commando ./bootstrap.sh geeft dan gaat ie een X aantal uren aan de gang en kun jij lekker slapen :)

Het gentoo handbook zegt er het volgende over:
Then go amuse yourself with something else because this step takes quite some time to finish.
Ik heb geen idee hoelang het duurt. Die bootstrap zal bij jou niet langer dan een nacht duren. X, Gnome en Openoffice zullen samen misschien ook een nachtje duren.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ja, maar die compu staat op mijn kamer :P Nou ja, ik misschien maar 's avonds beginnen en dan overdags iets nuttigs doen, of toch eerst maar mijn case modden zodat ie wat stiller wordt.....keuzes, keuzes, keuzes :)

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Bootstrappen duurt bij mij 2-2,5 uur. Emerge system (van stage2->3) duurt +-1 uur evenals X. Gnome (full) duurt 2-2,5 uur.

Trek zelf maar conclusies voor jou systeem :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ah, dat zal voor mij waarschijnlijk 1.5-2x zo lang zijn dan.
Ik hoop maar dat de compiler gebruik gaat maken van beide processoren, zou veel tijd schelen.

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat doet hij wel als het goed is, de kernels van de livecd's hebben SMP erin gebakken en verder hoef je zelf alleen de -jX setting in make.conf hoog genoeg te zetten ;)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb die -jX variabele even opgezocht en je kunt dus vrij eenvoudig meerdere machines laten rekenen aan je compilatie! Ik heb nog twee keer een via epia 1GHz en een pentium 500 staan (beide debian) die dus evt mee zouden kunnen rekenen. Dat zou toch behoorlijk moeten schelen :)
Ik heb er nu al zin in.....en de 18e tentamen

Nog even een ander vraagje: Hoe bandbreedte intensief is dat distributed compiling eigenlijk? Ik hang hier thuis aan een ADSL lijntje en ik zou wat machines op internet mee willen laten doen. Ik ben dan echter gebonden aan ik meen 256kbit up en 2048 down.

[ Voor 46% gewijzigd door VROEM! op 09-01-2005 20:26 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
distcc zou ik dus niet doen over een ADSL lijntje. Verder moet alle linking gebeuren op je eigen machine, waardoor het geheel niet veel sneller is als je machine niet al te snel is (mijn P2 366 is met distcc juist slomer dan sneller)

Verder kan je ook gewoon een stage1 uitpakken in een dir, chrooten erin en daar lekker op gaan zitten prutsen terwijl je gewoon debian unstable draait tot je gentoo installatie klaar is. Ik heb tot nu toe alle installs op deze laptop chrooted reinstalls gegeven, van arch naar gentoo terug naar arch, etc, gewoon chrooted op je nieuwe partitie.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb denk ik toch een redelijk grote hoeveelheid processorkracht ter beschikking, helemaal gezien er knoppix distcc CD's zijn waarmee ik nog een windows bak op 800Mhz kan mee laten rekenen, een pentium 120, een pentium 166, een 486DX4/100 8-) een 500MHz pentium III en een -helaas- enkele epia 1GHz. Bij elkaar toch genoeg om e.e.a flink te versnellen. Die trage bakken laat ik gewoon meedoen omdat het grappig is en ze verder toch alleen maar stof happen :P Distcc wordt dus voor mij zeker the way to go.
Ik ben benieuwd hoe het gaat straks :)

[ Voor 6% gewijzigd door VROEM! op 10-01-2005 23:53 ]

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:04

Ryceck

Constants and Variables

Mijn bakkie (p3-800) doet over de bootstrap een klein nachtje. Gewoon om 12 uur aanmikken en om 8 uur smorgens klaar.
Me amd64 was wat sneller :p die had in die tijd X en KDE ook al gecompiled :p

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Man, laat dat distcc toch zitten op jou systeem. Een dual P3 is snel genoeg om in een redelijke tijd te compilen. Daarbij komt dat een heel aantal pkgs niet in distcc compile (waaronder glibc en X dacht ik) dus zit je nog te wachten op je eigen systeem.

Gewoon aan het begin van de avond /usr/portage/scripts/bootstrap.sh && emerge system en lekker gaan pitten. Staat ie 's ochtends gewoon klaar.

Mijn P4 (zie sig) doet over de bootstrap een uur of 2, emerge system ergens tussen een 1 en 2 uur, X een uurtje, gnome 2 of 3 uur (incl Mozilla) en firefox en thunderbird samen duren ook een uur of zo. Alleen Open Office deed er hier vrij lang over, 4,5 - 5 uur ofzo.

De dual Xeon 2.4 die ik op m'n werk heb doet over de bootstrap + emerge system ongeveer 2 uur, maar die is natuurlijk een stuk sneller.

Overigens scheelt het een hoop door in eerste instantie -java in je USE variabele op te nemen zodat een flink stuk van gcc overgeslagen wordt (kun je later eventueel gcc opnieuw compilen zonder -java zodat het alsnog mogelijk is om java executables te compilen) en je locales te zetten zodat glibc niet alle mogelijke locales hoeft te bakken. Dit scheelt vooral als je niet zo'n snelle hdd hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door froggie op 11-01-2005 14:27 ]

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
toen ik gentoo nog gebruikte duurde de bootstrap ong 24 uur
Mozilla Gnome en X was toen ook ong een dag :)

Maar dat was dan wel weer op een PII 233 met 512 MB ram dus dat is ook weer een tijdje geleden ;)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Als je distcc op veel machines (zeg <=4) laat draaien zou ik de installatie-pc zelf alleen het linken uit laten voeren.

edit: onee, in jouw geval zou ik dat niet doen, omdat jij een dual hebt. dan zou ik je eigen pc ook in de DISTCC_HOSTS zetten, maar niet als eerste...

[ Voor 41% gewijzigd door smokalot op 11-01-2005 20:30 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1