Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge piep HD verhelpen

Pagina: 1
Acties:
  • 910 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben in het bezit van een Maxtor Diamondmax VL 40 UDMA 100. (specs)
Deze harddisk is al een paar jaartjes oud, maar is nog altijd heel stil. Read & write acties kun je absoluut niet horen, zelfs niet van vlakbij. (Dat is wel even anders dan bij nieuwe Maxtors ;))

Dat klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar er is 1 ding wat heel vervelend is. Hij maakt namelijk (sinds kort?) een héle hoge piep. Ik denk dat oudere mensen die piep niet horen, maar voor mij is het behoorlijk irritant. :/

Nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd, maar ik weet niet echt hoe ik die piep kan verhelpen. Ik heb hem al verticaal gemonteerd, maar dat hielp niet voor die piep. Ook heb ik een oude cd-rombehuizing bekleed met een soort schuimrubber en de harddisk daarin gemaakt. Maar ook hier komt die piep gewoon dwars doorheen. (Een beetje dit idee).

Hoe kan ik nou het beste zo'n hoge pieptoon zachter maken? Wat voor materiaal laat zo'n hoge frequentie niet door? Want die review laatst op de FP was eigenlijk ook meer gericht op de read&write trillingen van hd's dan op zo'n hoge piep als die mijn harddisk maakt.

Ik heb gezocht, maar iedereen meldt alleen dat z'n hd piept, niemand lijkt er iets aan gedaan te hebben.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Is het een mechanische of elektronische piep?

• Winnetou
  • Niet online
Lijkt me mechanisch? 't Is geen speakertje ofzo :P maar t lijkt ook niet echt een condensator oid. Het is lastig om precies te bepalen wat nou het geluid maakt.

Maar wat ook raar is, is dat het niet constant achter elkaar exact even hard is. Het lijkt steeds even iets harder en dan weer ietsje zachter te gaan, maar het staat niet direct in relatie met of ik de harddisk gebruik of niet. Ook idle is de piep niet constant even hard.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Hoe weet je zeker dat het je harde schijf is?

Anders moet je eens proberen je monitor uit te zetten. Mijn vrienden zaten daar namelijk de hele tijd om te zeuren dat er zo'n irritante piep is. Toen deed ik mijn monitor uit, en toen was het weg. Het kwam uiteraard weer toen ik mijn monitor aandeed, maarja. Ik kan er zelf wel mee leven.
Anders zou ik toch proberen iets met noppenschuim te gaan doen, Iets anders weet ik ook niet.

Je kan een tweeter kopen en die op dezelfde frequentie zetten, in de omgekeerde fase, maar of dat zo goed helpt?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
ik heb ook heel vaak dat als ik mijn hoofd draai, dat het piepgeluid verandert. Heb jij dat ook? Dat zou een goede oorzaak kunnen zijn dat het geluid soms harder of zachter is.

* stefan001 heeft echter wel slechte oren hoor....

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
het kan idd wel een condensator zijn. Daar kan je vrij weinig aan doen.. Je kan proberen het te verwijderen maar dat is niet zo'n makkelijke taak bij een hd.

je weet zeker dat het de hd is ?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Zo'n constante irritante piep, is meestal je monitor...

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04 15:42
Eerst had ik een heel irritante piep als mijn harde schijf idle'ed. Dit heb ik niet verholpen, maar ging op een gegeven moment gewoon weer weg. Dus ik denk dat door de slijtage evt. geluiden ook weg kunnen gaan (of er kunnen er meer bijkomen :+ )

En er zijn ook andere dingen die in je PC kunnen piepen. Sommigen mensen horen condensatoren piepen oid.

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• Winnetou
  • Niet online
Hehe, ik weet zeker dat het de harde schijf is, omdat er aan die computer geen beeldscherm zit :D
Ook als ik "hdparm -Y /dev/hda" doe, (schijf in sleep mode), is de piep direct weg.

De piep is inderdaad wel wat sterker als ik mn hoofd in de richting van die computer draai, maar ik hoor hem ook duidelijk als ik in andere richtingen draai.

Een condensator weghalen was niet echt mijn plan, maar eerder iets maken waardoor ik die piep niet hoor. Ik heb echter niet veel inspiratie over wat dat zou moeten worden, gezien die piep door het ijzer en schuimrubber enzo heen komt.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

9 van de 10 oudere hardeschijven heeft zo'n piep, voor mij is het in elk geval niks nieuws... Zo heel hoog is het niet eens, veel lager dan een piep die van je monitor zou kunnen komen.

Mijn beide WD800JB schijven hebben het ook, ik heb er maar 1 oplossing op gevonden en dat is 's nachts de pc uitzetten omdat ik anders niet kan slapen. :/

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
er bestaat een proggie die dan wel je hardeschijf iets langzamer laat werken maar je kunt het proberen

wil je dit hebben ?
of moetie wel volle snelheid blijven werken ?

• Winnetou
  • Niet online
dreeke schreef op zondag 09 januari 2005 @ 18:38:
9 van de 10 oudere hardeschijven heeft zo'n piep, voor mij is het in elk geval niks nieuws... Zo heel hoog is het niet eens, veel lager dan een piep die van je monitor zou kunnen komen.

Mijn beide WD800JB schijven hebben het ook, ik heb er maar 1 oplossing op gevonden en dat is 's nachts de pc uitzetten omdat ik anders niet kan slapen. :/
Hm deze piept echt wel hoog hoor. Ik ken de monitorpiep wel, die is idd vaak wel ietsje hoger nog, maar dit komt er wel bij in de buurt. Mijn WD800JB piept ook wel een beetje maar veel lager en die maakt verder ook véél meer herrie (read&write duidelijk hoorbaar).
ddajantje schreef op zondag 09 januari 2005 @ 18:40:
er bestaat een proggie die dan wel je hardeschijf iets langzamer laat werken maar je kunt het proberen

wil je dit hebben ?
of moetie wel volle snelheid blijven werken ?
Nou het is al een 5400rpm hardeschijf, dus snelheid maakt me niet zo heel veel uit. Alleen volgens mij kun je niet softwarematig hem echt langzamer laten draaien?

Maarja ik zat dus meer aan iets te denken om dat geluid te absorberen, maar het lijkt overal doorheen te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Winnetou op 09-01-2005 18:48 ]

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 19:32

Kleintje81

Blaat

Ik denk dat je een soort ijzerzaaggeluidje uit de HD hoort komen, dit heb ik ook met alle oudere Harddisks. Mijn idee is dat de lager van de HD rot aan het worden is en zo deze bijgeluid veroorzaakt (Maxtor D740-X is een bekende die hier na verloop van tijd last heeft). Toerental kun je niet veranderen, dus om dit minder erg te maken zal op die manier niet lukken.

Tevens is er ook een ander bijgeluid wat er uit de HD kan komen, klinkt als een soort gsm telefoongeluidje, dit laatste geluid heb ik paar keer bij Maxtors gehoord, en treed niet altijd op, vaak 1 keer per 2 of 3 minuten. Mocht je last hebben van dit bijgeluid dan is dit een teken dat je schijf defect aan het raken is.

BF2 stats Systemen

• Winnetou
  • Niet online
Kleintje81 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 21:12:
Ik denk dat je een soort ijzerzaaggeluidje uit de HD hoort komen, dit heb ik ook met alle oudere Harddisks. Mijn idee is dat de lager van de HD rot aan het worden is en zo deze bijgeluid veroorzaakt (Maxtor D740-X is een bekende die hier na verloop van tijd last heeft). Toerental kun je niet veranderen, dus om dit minder erg te maken zal op die manier niet lukken.

Tevens is er ook een ander bijgeluid wat er uit de HD kan komen, klinkt als een soort gsm telefoongeluidje, dit laatste geluid heb ik paar keer bij Maxtors gehoord, en treed niet altijd op, vaak 1 keer per 2 of 3 minuten. Mocht je last hebben van dit bijgeluid dan is dit een teken dat je schijf defect aan het raken is.
Hm het is echt een constante piep, die dus wel qua hardheid een beetje veranderd maar niet qua toonhoogte. Het gaat eigenlijk constant achter elkaar door. Overigens dacht ik dat s.m.a.r.t. aangaf dat ie gewoon goed was. Maar het klinkt ook niet echt als een geluid alsof ie stuk aan het gaan is.

Verwijderd

Ha! Erkenning! ik heb dit probleem ook gehad. Je kan het niet oplossing- ik heb hdd omgeruild. Laat je trouwens niet voor gek verklaren, veel mensen horen het niet- maar het is er wel degenlijk. Bij mij begon het toen ik de hdd aanzette terwijl ie 7 graden was oid... =/ heel raar. Maargoed, zoals ik al zei, het is me niet gelukt die piep weg te krijgen. =/ Stukgaan zal ie echter niet...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 22:37 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
ik had een vuile D740X-6L van maxtor... een van de ergste herriemakers die ze ooit gemaakt hebben (zijn vele topics over vol gehuild hier) :D
wat ik heb gedaan om dit vreselijke geluid "op te ruimen":

Ik heb mn schijven vervangen door Seagate's (zie specs), en ik hoor niks meer!

• Winnetou
  • Niet online
ixl85 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 22:41:
ik had een vuile D740X-6L van maxtor... een van de ergste herriemakers die ze ooit gemaakt hebben (zijn vele topics over vol gehuild hier) :D
wat ik heb gedaan om dit vreselijke geluid "op te ruimen":

Ik heb mn schijven vervangen door Seagate's (zie specs), en ik hoor niks meer!
Mja maar dat is juist het vreemde, deze harddisk is dus echt altijd al súperstil geweest, ook stiller dan een Seagate 7200.7 die ik had. Maarja nu zit ik dus met die piep en dat is wel vrij irritant :P
Oja en omruilen gaat een beetje lastig met zo'n ding van minstens 5 jaar oud.

Ik kan natuurlijk wel een Seagate gaan kopen, maar dan zit ik nog met die hd van 20 gig, best zonde. Is er nou niks voor te maken/kopen zodat die piep tegengehouden wordt...

[ Voor 7% gewijzigd door Winnetou op 09-01-2005 23:08 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ws. is het idd iets met de lagers die gewoon door ouderdom/slijtage lawaai zijn gaan maken. Ik heb hier ook zo'n IBM 80GB schijf liggen die van de ene op de andere dag een enorm kabaal ging maken. Voor zover ik weet en heb kunnen vinden is hier weinig aan te doen. Isoleren is een optie, maar zulk soort geluid blijf je vaak overal doorheen horen....

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09-2020
test het uit met een toongenerator zou ik zeggen, er zijn er zat te vinden op het internet die gewoon gratis zijn.
je kan je kast natuurlijk ook gewoon open laten en je harddisk daarop aansluiten, en dan gewoon proberen welke stof de toon het beste dempt, probeer er eens een handdoek omheen te wikkelen ofzow.. (hoe je een harde schijf met een handdoek eromheen netjes in je kast weggewerkt krijgt moet je zelf uitzoeken natuurlijk (8> )

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 20:43
Je kan ook even met een trechter aan je oor proberen te bepalen waar dat piepgeluid nu precies vandaankomt. Het is wel een beetje lastig, omdat je niet kan zien waar je naar luistert, maar iig is het wel beter om de bron van het geluid op te sporen.

Verwijderd

Het staat mij nog bij dat ik ooit een keer in het Tweakers-forum een link naar een site ben tegengekomen waar je kon luisteren naar diverse piepende/fluitende schijven om zo te ontdekken wat er fout kan zijn. Je raadt het natuurlijk al............ik heb alleen geen idee meer welke site dit was :X

Ik had toen last van een fluitende Maxtor 80gig, misschien dat een zoekactie in wat oudere topics nuttig kan zijn of dat iemand anders die dit topic bekijkt zich deze site kan herinneren :?

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Weet je trouwens heel zeker dat het geluid niet uit de voeding komt? Een van mijn PC's had daar nl last van. Het piepje varieerde wanneer de voeding zwaarder of minder zwaar werd belast, bijvoorbeeld tijdens harddisk-activiteit.

om de bron van het geluid te bepalen kun je natuurlijk ook gewoon 1 voor 1 alle molexen eruit trekken, totdat het geluid weg is.

• Winnetou
  • Niet online
Fox2 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 12:22:
Weet je trouwens heel zeker dat het geluid niet uit de voeding komt? Een van mijn PC's had daar nl last van. Het piepje varieerde wanneer de voeding zwaarder of minder zwaar werd belast, bijvoorbeeld tijdens harddisk-activiteit.

om de bron van het geluid te bepalen kun je natuurlijk ook gewoon 1 voor 1 alle molexen eruit trekken, totdat het geluid weg is.
Ja ik weet wel zeker dat het van de harddisk komt. Sowieso al als ik um in standby zet dus is het geluid weg. Ook heb ik er een andere harddisk in gehangen en toen was het gepiep inderdaad weg, maar die harddisk kraakte weer als een gek tijdens read&write dus die heb ik er maar snel weer uitgehaald.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

om terug te komen op een eerdere post;
heeft deze schijf niet toevallig Accoustic Management of iets vergelijkbaars,
Hiermee kun je de harddisk in verschillende performance/geluidsproductie standen zetten, misschien kan dat het probleem oplossen.

Ik weet niet of dit bij (deze) Maxtor harddisk ook mogelijk is, ik heb ff gekeken bij de softwaredownloads, en ik kon niets vinden wat erop lijkt, maar misschien weten andere maxtor-gebruikers welke software evt. werkt?

http://www.maxtor.com/por...port/Software%20Downloads

• Winnetou
  • Niet online
schaduw schreef op maandag 10 januari 2005 @ 12:55:
om terug te komen op een eerdere post;
heeft deze schijf niet toevallig Accoustic Management of iets vergelijkbaars,
Hiermee kun je de harddisk in verschillende performance/geluidsproductie standen zetten, misschien kan dat het probleem oplossen.

Ik weet niet of dit bij (deze) Maxtor harddisk ook mogelijk is, ik heb ff gekeken bij de softwaredownloads, en ik kon niets vinden wat erop lijkt, maar misschien weten andere maxtor-gebruikers welke software evt. werkt?

http://www.maxtor.com/por...port/Software%20Downloads
Hm inderdaad misschien dat er zoiets bestaat, maar dan is het volgens mij meer om seek-geluiden te voorkomen:
* Quiet - seeks are slowed down so that seek acoustics are brought to within 1 dBA of idle acoustics. This AM level allows Maxtor drives that support this Silent Store technology to accommodate noise-sensitive storage environments.
* Fast - seeks are slightly slowed down in order to reduce the seek acoustics but with the least amount of impact on drive performance
* Off - acoustic management is turned off for normal acoustic and performance levels.
En ik neem aan dat die constante piep als idle-toon niet komt door seek-geluiden maar juist door het draaien van de hd.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 08:55

Fiets

A.K.A. Bambi

linkje naar maxtor tooltje

astu :-)

ik ga um zelf ook mooi gebruiken, misschien kan ik dan wel slapen met men server aan.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Verwijderd

Mjah, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan vraag ik mezelf af. Zet er een nieuwe HD in, ben je overal vanaf. De ene schijf gaat 20 jaar mee zonder problemen, de ander werkt na een dag al niet meer. Het blijven mechanische bakjes en ondanks dat er tegenwoordig 3 jaar garantie op zit, alles wat daarna komt is mooi meegenomen qua leeftijd.

Tijdens het produktie proces kan er veel fout gaan. Je ziet vaak ook dat een hele fabricage serie goed of slecht is. Voorbeeld : 100.000 gemaakt in 5 serie's. Wil niet zeggen dat ze allemaal even goed werken. Vandaar dat die dingen ook serienummers mee krijgen zodat de producent dit in de gaten kan houden. Daarin kan het zo zijn dat de 1 een dag werkt, de ander 5 jaar en weer een ander 20 jaar.

Met andere woorden, weg doen dat ding :) Straks staat er een keer data op die je echt niet kwijt wil, crashed je schijf, ben je dan blij ? Dus of nu een nieuwe kopen of russisch roulette spelen.

Laatst had een maat ook van me pech. Hoorde al enige tijd gereutel vanuit zijn schijf, wat er nooit eerder was. Toch doorgaan ermee. Een projekt erop gezet, schijf gecrashed, info weg. Dat is het MIJ met de huidige prijzen van de schijven niet waard die stress. En hij back upped regelmatig zijn schijven, maarjah, het gebeurt altijd net die ene keer op die ene dag dat je net ff geen tijd heb of lege media voor handen heb om het weg te branden.

Dunno, tis maar hoe lief je data je is zal maar zeggen ;) En een oplossing zoeken om het geluid weg te halen ? In die tijd had je qua werkuren al meer kunnen verdienen, tis denk ik maar hoe je het allemaal bekijkt :+

Verwijderd

ik heb hetzelfde, mijn harde schijf maakt ook zo'n piep, maar dat doet hij al 3 jaar. ik ben er nog steeds niet aan gewend, het blijft gewoon een iritant geluid. ik heb hem al een keer helemaal in 2 lagen noppenschuim gesandwiched, maar het hielp niet echt veel. ok maar eens een nieuwe aanschaffen

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 00:56:
Mjah, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan vraag ik mezelf af. Zet er een nieuwe HD in, ben je overal vanaf.
Ik snap je standpunt :) Ik vind het alleen een beetje zonde om nou zo'n schijf die het verder perfect doet, heel erg stil is (op die piep na :P) en waar toch 20 gig op past zonde om nou zomaar niet te gebruiken. Daarnaast heb ik geen idee welke schijf die nu te koop is nou vergelijkbaar stil is, want volgens mij maken ze allemaal stukken meer geluid. Ik heb op silentpcreview en hier op GoT zo'n stil hardeschijf topic gelezen, maar het is allemaal zo subjectief. Je kunt ook niet ff een winkel inlopen en naar de disks luisteren, want dat is nooit representatief voor als je hem koopt.

Ik heb wel een Seagate 7200.7/80gig/ATA gehad maar of die nou echt zo superstil was. En dat verschilt natuurlijk ook weer per disk. Al met al is het gewoon lastig om iets echt goeds te kopen, en als ik een echt goed alternatief wist zou ik dat uiteraard wel kopen, maar het blijft lastig.

Vandaar dus dat ik eigenlijk wilde proberen om deze HD stiller te maken, maar blijkbaar is dat ook niet echt mogelijk...

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

alwinh schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 22:28:
[...]

Ik snap je standpunt :) Ik vind het alleen een beetje zonde om nou zo'n schijf die het verder perfect doet, heel erg stil is (op die piep na :P) en waar toch 20 gig op past zonde om nou zomaar niet te gebruiken. Daarnaast heb ik geen idee welke schijf die nu te koop is nou vergelijkbaar stil is, want volgens mij maken ze allemaal stukken meer geluid. Ik heb op silentpcreview en hier op GoT zo'n stil hardeschijf topic gelezen, maar het is allemaal zo subjectief. Je kunt ook niet ff een winkel inlopen en naar de disks luisteren, want dat is nooit representatief voor als je hem koopt.

Ik heb wel een Seagate 7200.7/80gig/ATA gehad maar of die nou echt zo superstil was. En dat verschilt natuurlijk ook weer per disk. Al met al is het gewoon lastig om iets echt goeds te kopen, en als ik een echt goed alternatief wist zou ik dat uiteraard wel kopen, maar het blijft lastig.

Vandaar dus dat ik eigenlijk wilde proberen om deze HD stiller te maken, maar blijkbaar is dat ook niet echt mogelijk...
ik zou toch echt die software ff proberen, niet geschoten is altijd mis...

• Winnetou
  • Niet online
schaduw schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 08:38:
[...]

ik zou toch echt die software ff proberen, niet geschoten is altijd mis...
Okok dan :P, ik heb het ff geprobeerd. Hij stond dus standaard al op z'n stilst ingesteld. Ik heb het ff uitgezet, maar dan begint ie behalve die piep ook nog eens een partij te kraken :r
Dus ook maar weer aangezet.

Welke nieuwe harde schijven ondersteunen nu dan dat Accoustic Management en werkt het ook echt, want iig bij deze Maxtor werkt het perfect. Ik wil gewoon een harde schijf waarvan je de read/writes níet kunt horen. En natuurlijk mag ie ook niet piepen ;)

• Palomar
  • Niet online
Mijn maxtor 80Gig p-ata is echt heel stil. Het ronddraaien hoor je sowieso niet, en met acoustic management op quiet hoor je de zoekgeluiden ook niet. Ik heb dit maar weer uitgezet, omdat ik het irritant vond worden dat je niks hoort :P Ik wil graag horen of mn pc ergens mee bezig is ;)

Rest van mn systeem is ook heel stil (zalman cpu + vga koeler en stille voeding), dus ik kan je wel met zekerheid zeggen dat die schijf zo stil is. Geluid wordt niet overstemd door iets anders.

Verder zijn schijven van tegenwoordig volgens mij allemaal wel stil in idle modus. Bijna allemaal hebben ze fluid bearings (vloeistof lagers). Alleen de seekgeluiden hoor je nog. Verder heb ik (op het gebied van moderne schijven) nog ervaring met een seagate 160gb sata. Deze werd in een topic als zeer stil genoemd, maar de seekgeluiden vind ik niet stil te noemen. Je hoort behoorlijk wat geratel. En voor zover ik weet heeft seagate geen acoustic management tooltjes om hem stiller te maken. Dus als ik je op dit moment een stille schijf zou adviseren dan zou dat duidelijk een maxtor worden. Maar dat is puur een persoonlijke mening ;)

[edit] even voor de duidelijkheid. Ik heb nu de maxtor 80GB Diamond Max 9 (als ik het goed heb). Deze heb ik ter vervanging voor mn maxtor D740x 80GB gekregen (ging kapot). Die d740x is het oudere model (lees: had ik 2,5 jaar geleden gekocht) en die maakte wel erg veel lawaai. Dus wel ff opletten dat je een nieuw model koopt. Al acht ik de kans klein dat ze nu nog dieoude modellen verkopen...

[ Voor 58% gewijzigd door Palomar op 12-01-2005 16:04 ]

• Winnetou
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:48:
Mijn maxtor 80Gig p-ata is echt heel stil. Het ronddraaien hoor je sowieso niet, en met acoustic management op quiet hoor je de zoekgeluiden ook niet. Ik heb dit maar weer uitgezet, omdat ik het irritant vond worden dat je niks hoort :P Ik wil graag horen of mn pc ergens mee bezig is ;)
Hm mijn ervaringen met maxtor zijn wel een beetje anders, maar ik heb eigenlijk nog nooit die accoustic management geprobeerd.

FF op een rijtje van de schijven die ik hier in andere pc's heb:
Van stil naar lawaaiierig:
Maxtor Diamondmax - VL 40 UDMA 100 - 40gig (zéér stil)
Western Digital - 800BB - 80gig 2mb (behoor stil, wat licht gekraak)
Western Digital - 800JB - 80gig 8mb (matig stil, wat meer gekraak)
Maxtor Diamondmax 9 - 6Y080-L0 - 80gig (behóórlijk lawaaiig, hard gekraak ->AM:quiet)
Seagate 7200.7 80gig SATA - (matig stil, wel behoorlijk gekraak)
Maxtor Diamondmax 9 - 6Y080-L0 - 80gig (behóórlijk lawaaiig, hard gekraak ->AM:performance)
(gekraak = read/writes, over het algemeen zijn ze allemaal wel behoorlijk stil qua idle geluid)

Wat mij ook opviel was toen ik ff een 7200.7 80gig p-ata leende van iemand, dat die een heel stuk stiller was dan de sata-variant. Dat klopt natuurlijk ook wel volgens Seagate, maja. Ik weet alleen dus niet of die 7200.7 nou écht stil is, ik hoorde hem toen in een niet zo stille computer dus dat is lastig te vergelijken. Maar die Diamondmax9 die ik heb is iig absoluut níet stil. Ik zal zo eens met Accoustic Management proberen voor zover dat al niet aanstaat. Maar het blijft lastig met die harddisks.

Update
Heb net ff die Diamondmax op quiet gezet en dat is dus echt een wereld van verschil. Hoewel hij zeker nog niet superstil is, is het gekraak wel een gigantisch stuk zachter.

[ Voor 9% gewijzigd door Winnetou op 12-01-2005 16:33 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik heb het ff opgezocht en ik heb de Maxtor DM9 6Y080-P0. Jij hebt L0 en kennelijk maken die dan weer meer lawaai.... Ik heb even gekeken op www.maxtor.com, maar ik kan zo niet het verschil ontdekken tussen de P0 en L0. Misschien dat de hoeveelheid lawaai dan ook wel per exemplaar verschilt :X Of na langdurig gebruik? (heb die van mij pas een half jaartje).

[edit] oh ik zie het al. De P0 heeft 8MB cache en de L0 2MB. Lijkt me dus verder dezelfde schijf qua mechaniek e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 12-01-2005 16:49 ]

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

[edit]de geen hiervoor was net wat sneller ;)

Hoeft niet,

Mijn ouwe 9800-pro begon elke keer te piepen als je ging stressen, (zat geen fan aan) maar echt heeeel hoog, Andere mensen zeggen van... Hu, wat hoe?? Terwijl ik et toch echt hoor,

Ik heb er zelf geen problemen mee,
Ik zou zeggen, probeer er mee te leven en anders verkoop je deze en koop je een andere ;)
Ben je der ook vanaf.. :P

[ Voor 7% gewijzigd door zBEASTORz op 12-01-2005 16:54 ]

Blaad

• Winnetou
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:46:
Ik heb het ff opgezocht en ik heb de Maxtor DM9 6Y080-P0. Jij hebt L0 en kennelijk maken die dan weer meer lawaai.... Ik heb even gekeken op www.maxtor.com, maar ik kan zo niet het verschil ontdekken tussen de P0 en L0. Misschien dat de hoeveelheid lawaai dan ook wel per exemplaar verschilt :X Of na langdurig gebruik? (heb die van mij pas een half jaartje).

[edit] oh ik zie het al. De P0 heeft 8MB cache en de L0 2MB. Lijkt me dus verder dezelfde schijf qua mechaniek e.d.
Ja met AM op quiet scheelt het wel een heleboel. Hij maakt echter nog wel vrij veel geluid idle. Maar het kan natuurlijk dat het per model scheelt, of jij weet niet hoe stil een echt stille hd is ;)
zBEASTORz schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:54:
[edit]de geen hiervoor was net wat sneller ;)

Hoeft niet,

Mijn ouwe 9800-pro begon elke keer te piepen als je ging stressen, (zat geen fan aan) maar echt heeeel hoog, Andere mensen zeggen van... Hu, wat hoe?? Terwijl ik et toch echt hoor,

Ik heb er zelf geen problemen mee,
Ik zou zeggen, probeer er mee te leven en anders verkoop je deze en koop je een andere ;)
Ben je der ook vanaf.. :P
Ja blijkbaar is er niet veel aan te doen. Wel jammer op zich. Maarja ik begin nu dus ook te denken aan een nieuwe, maar dat is nog lastiger dan je denkt. Je kunt niet zomaar ff al die hd's zelf vergelijken op geluid, dus het moet allemaal via via, en aangezien het toch behoorlijk subjectief is spreken veel mensen elkaar tegen. De een zegt die hd is echt stil, terwijl de ander hem toch nog behoorlijk luidruchtig vindt. Die Maxtor is op zich echt heel stil, alleen die piep :/
Dus ja een nieuwe kan natuurlijk, maar dan wil ik wel een hele stille.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
hmm ff mijn mening: die piep is niet te horen 8)7 :X

zal waarschijnelijk door mijn " slechte " oren komen, hardstyle moet je hard afspelen weetje 8)

mischien kan je de hdd in zo'n speciale hdd " cool-and-quite" bay doen?

• Winnetou
  • Niet online
willy1986 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:10:
hmm ff mijn mening: die piep is niet te horen 8)7 :X

zal waarschijnelijk door mijn " slechte " oren komen, hardstyle moet je hard afspelen weetje 8)

mischien kan je de hdd in zo'n speciale hdd " cool-and-quite" bay doen?
Ja met muziek erbij hoor je het niet, maar 's nachts is het minder prettig. Daarnaast zijn mijn oren waarschijnlijk beter dan de jouwe :P

Maar ik had dus zelf zoiets geknutseld van een oude cd-romspeler en de binnenkant met schuimrubber enzo, maar die piep gaat er dus doorheen.

Pagina: 1