Toon posts:

Asus P4P800 / 2x maxtor / sata raid 1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
Asus P4P800 (Intel 865, ICH5R)
Bios net ge-update met Asus update utility, hij zou nu raid 1 moeten ondersteunen (eerst alleen raid 0, hiervoor staat handleiding in het boekje)
Win 2k.
HD Maxtor 120 Gb (Diamond Max 9) 2x

Ik heb er nu een schijf inzitten. Heb nog een oude, exact dezelfde. De oude was gecrasht en is nu gerepareerd en gebackupt. Maar omdat ik dat nooit meer wil meemaken zit ik te denken aan een RAID1 config. Ik moest dus mijn bios updaten, dat heb ik gedaan, maar volgens mij herkent hij hem niet goed. Dat is mijn eerste probleempje.

Het grotere probleempje is dat ik niet zo goed weet hoe nu verder. Mijn huidige schijf had al vanaf 't begin problemen, maar ben er maar mee verder gegaan omdat ik mijn compu nodig had. Bij het formatteren heeft hij 9 Gb niet herkend. Hij denkt nu dus dat er een 111 Gb HD in zit.

Ik ga dus vannacht Spinrite draaien om fouten op te zoeken en te fixen. Dat is probleempje 2: als hij denkt dat deze 111 Gb is, wat zal hij dan van mijn andere schijf denken.

Probleempje 3: de andere HD had twee partitities. Moet ik eigenlijk beide schijven eerst helemaal leegrousen en formatteren voordat ik ze erin hang?

Probleempje 4: Ik ben van schrik wat onzekertjes geworden, weet iemand een stap voor stap voor het configureren van een RAID 1 systeem op bovenstaande? Bij Asus kan ik niets vinden.

Kheb de hele dag al op GOT zitten studeren en de RAID faq doorgeplozen, maar alsik nog iets gemist heb dat toch al uitgelegd is, vergeef me, en show me de way, ik zie sterretjes inmiddels. Thanx, Sanne