Toon posts:

Welke Pc-Games draaien op een Mac en hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik open dit Topic omdat ik al veel met google heb gezocht om bijv the Sims en Unreal Tournament op m'n Mac te kunnen draaien (pc-versies) maar ik heb nix kunnen vinden daarover.
Ik kan wel Quake 3 Arena draaien op m'n Mac m.b.v. een aparte installer, werkt dit bij alle pc games dan zo??? :?

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30

Maximus

There is no substitute

Nee dat kan niet, je moet dan een Mac versie hebben om het te kunnen spelen. Je kan niet zo UT of Sims installen zonder dat je een Mac versie hebt. Dit omdat de structuur van de Mac heel anders is als een windows PC en daarom de code ook anders geprogrammeert is.

Maar dan deel2, ik snap niet dat wanneer je wilt gamen je een mac koopt :? ik game niet daarom kan ik het af met een mac.

[ Voor 20% gewijzigd door Maximus op 09-01-2005 17:47 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat Maximus zegt.. Quake 3 is hier een uitzondering op. Voor de meeste spellen moet je gewoon echt een Mac versie hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm sjit, ik heb nou juist zoveel games hier liggen die ik dan zou kunnen spelen op m'n Mac :?
Ik heb trouwens niet m'n Cube gekocht om op te gamen dus ik zie et meer als een leuke toevoeging, maar ja die nu dus niet doorgaat helaas.
Damnit dan moet ik dus elk spel opnieuw kopen (of downloaden via Limewire of zo...) |:(

iig thnx voor de info folks! dit bespaart me weer een hoop zoekwerk haha :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 17:54 ]

Verwijderd

opzich kun je wel alles spelen, maar dan moet je eerst virtual-pc op je mac zetten (met virtual pc heb je dan naast mac osx ook windows (xp) op je mac) maar mijn ervarinen met virtual pc zijn niet spetterend. Je zal naast je mac toch dan ook een pc moeten ;)

Verwijderd

Op jouw Cube wordt het al wat moeilijker om alle spellen te spelen. Verder moet je voor je Mac gewoon aparte Mac games aanschaffen net zoals software. Virtual PC is geen mogelijkheid omdat je onder een emulator al helemaal geen games kunt spelen.

Nog wat links voor games die op de Mac draaien.
http://guide.apple.com/uscategories/games_us.lasso
http://www.apple.com/nl/games/

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

RTCW draait ook goed op een Mac.
Installen op een PC, dan de gehele map op je Mac zetten en de laatste update voor OS X downloaden. Bestanden even op de juiste plaats zetten en je kan spelen.
Heb 'm zelf wel veel gespeeld zo, multiplayer gaat ook goed.

Voor UT schijnt ook nog zo'n soort methode te zijn, al zoek ik die ook al tijden.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op de hoes van Warcraft 3 staat ook dat deze voor de PC en voor de Mac is.

Verder zijn er wel 's Macversies van Civilization3 te vinden en dat soort reut. Ik denk dat de wat rustigere tijdrovende spellen vaker voor de Mac zijn dan de 13-in-een-dozijn PC spellen.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Vergeet niet om even te kijken op www.insidemacgames.com en www.aspyr.com , er zijn inmiddels vrij veel titels voor de Mac naast de suffe spellen als WC e.d.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:44:
Installen op een PC, dan de gehele map op je Mac zetten en de laatste update voor OS X downloaden. Bestanden even op de juiste plaats zetten en je kan spelen.

Voor UT schijnt ook nog zo'n soort methode te zijn, al zoek ik die ook al tijden.
RTCW draaid op de Quake3 engine, vandaar.
Ik weet dat Unreal Tournament 2003 op de laatste CdRom een aparte installer heeft voor Linux. De installer plaatst zijn eigen engine maar gebruikt dezelfde maps e.d., vandaar dat het niet dubbel zo veel CDs kost. Is het niet ook niet zo met de meeste Mac-games?

🌞🍃

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
handige tip, ik had al geen zin om een extra versie te kopen, nu kan ik iig mn linux install gebruiken (draaikt btw echt super op een ibook g4)
Alleen best jammer dat enemy territory niet voor de mac bestaat (voor zover ik kon zien)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb dus UT 2003 en kan em installeren op Linux dus met cd 3 maar kunnen dan bijv spellen die op Linux werken et ook doen op Mac OS X of ligt dat weer net iets anders of zo?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:36:
ja ik heb dus UT 2003 en kan em installeren op Linux dus met cd 3 maar kunnen dan bijv spellen die op Linux werken et ook doen op Mac OS X of ligt dat weer net iets anders of zo?
Een mac maakt gebruik van de powerpc architectuur en een pc van x86 en deze zijn compleet verschillend dus ik denk dat je het kan vergeten, tenzijn op de cd de source staat zodat je de binairies zelf kan compileren, maar dit is zover ik weet nog nooit het geval geweest bij een non open source spel.

Verwijderd

op http://www.gcshop.nl/browse.php?pl=mac kun je MAC games kopen.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Alle 11 _/-\o_ })

[ Voor 29% gewijzigd door ErikRo op 15-01-2005 23:16 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Psst, 12 :+

Maar er zijn heel wat meer dan 12 spellen voor de Mac. En laten we even wachten tot 't devven van XBox games op de G5 vorm begint aan te nemen ;)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Er is wel meer hoor:
Apple Games
MacKa

Maar een beetje zelfspot kan geen kwaad natuurlijk :)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 20:12

oscarvdb

and like that...

[quote]MacWolf schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:49:
[...]
Maar een beetje zelfspot kan geen kwaad natuurlijk :)[/quote]

Waar is dat vergelijkbare spotje dat eindigt met "and I put this all together.... on a macintosh..."? Die was een stuk beter maar ik kan 'm niet meer vinden...

... he's gone.

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

eviltweaker

DDPEEKIW

Kun je dan ook RTCW enemy territory spelen op een mac omdat die ook quake 3 engine is?

DDPEEKIW

• NomoDigger
  • Laatst online: 10:34
games van blizzard (warcraft, starcraft, diablo) komen meestal op hybryde cd'tjes, die kunnen dus zowel op PC als op Mac. Anders zal je meestal de mac-versie moeten kopen zoals al gezegd is.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
nee, omdat er een port van is, de datafiles kun je wel hergebruiken, alleen zal de engine geport moeten worden

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• MacWolf
oscarvdb schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:39:

[quote]MacWolf schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:49:
[...]
Maar een beetje zelfspot kan geen kwaad natuurlijk :)[/quote]

Waar is dat vergelijkbare spotje dat eindigt met "and I put this all together.... on a macintosh..."? Die was een stuk beter maar ik kan 'm niet meer vinden...

* http://www.happynowhere.net/mac_parody.php
* http://www.switchblog.com/parodies/
* http://atomfilms.shockwave.com/sw/content/solo_switch
* http://www.ubergeek.tv/article.php?pid=54
* http://www.macboy.com/cartoons/ballmer/index.html

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Ik heb een tijdje onder Linux gewerkt (Debian), had na een tijdje behoefte aan een spel (Star Wars - Knights of the Old Republic)...
Ben toen op zoek gegaan naar een emulator.
Uiteindelijk terecht gekomen bij Cedega een programma van TransGaming. (NIET gratis)
Hier is ook een versie van te vinden voor de Mac (zo las ik op de site)

Onder Linux merkte ik weinig tot geen verschil dan wanneer ik onder Windows speelde, onder Linux draaide KotOR zelfs beter (ook UT2004)
Het feit is dat er nou eenmaal geen Direct3D in Linux zit (ook niet in Mac) en het dus eigenlijk moet hebben van OpenGL (veel beter).

Dus antwoord op je vraag:
Games Database... en verder eigenlijk nog alle spellen die OpenGL ondersteunen.

Zoals ik al eerder zei, weet niet 100% zeker of dit ook goed werkt voor de Mac (ook ivm. systeemeisen) maar de kans is groot :).

• MacWolf
Ik wilde ook eerst Star Wars KOTOR kopen, maar veel kopers gaven in de reader reviews aan teleurgesteld te zijn over de performance. Ik geloof dat als je een G4 hebt, minstens een ATI 9600 moet hebben om lekker te spelen. G5 werkt ook goed, maar niet kopen voor een G4 met een ATI 9000 Pro ofzo, want je zou dan wel eens spijt kunnen hebben.

Brad Oliver (programmeur van Westlake Interactive) is wel bezig met het spel te optimaliseren, daar is al 1 patch voor uitgebracht.

• MacWolf
Men kan gratis Wolvenstein Enemy Territory downloaden. Dit is een volledig spel, je hoeft dus niet de originele Return to Castle Wolvenstein te hebben.

Spel is beschikbaar voor Windows, Linux en Mac OS X. Downloaden kan hier. Enkele plaatjes zijn hier te bewonderen.

Gezien het spel gebaseerd is op de Quake 3 engine zou het ook acceptabel moeten lopen op de oudere Mac's.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

The_Savage schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:20:
Zoals ik al eerder zei, weet niet 100% zeker of dit ook goed werkt voor de Mac (ook ivm. systeemeisen) maar de kans is groot :).
Je vergeet hierbij alleen een beetje dat de Apple Macintosh een compleet andere hardwarearchitectuur is (PowerPC vs x86). Wat WineX/Transgaming/Cedega doet is niets anders dan het emuleren van de W32 en DirectX API, door de calls te vertalen naar dingen die Linux en OpenGL begrijpen. Dit werkt alleen op dezelfde architectuur als Windows zelf, en dus ga je het niet op je Mac aan de praat krijgen :)

Ik heb zelf de ervaring dat alle Blizzard games (Warcraft III etc.) perfect draaien op mijn PowerBook G4, maar dat Enemy Territory (helaas) nogal belabberd draait. Aan de andere kant ken ik wel mensen die dit perfect kunnen runnen op een 867 MHz G4, met een radeon 9000, dus hoe dat kan weet ik niet :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MacWolf schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 14:45:
Men kan gratis Wolvenstein Enemy Territory downloaden. Dit is een volledig spel, je hoeft dus niet de originele Return to Castle Wolvenstein te hebben.

Spel is beschikbaar voor Windows, Linux en Mac OS X. Downloaden kan hier. Enkele plaatjes zijn hier te bewonderen.

Gezien het spel gebaseerd is op de Quake 3 engine zou het ook acceptabel moeten lopen op de oudere Mac's.
Ik speel dit spelletje al een tijdje op m'n 12" PowerBook (G4, 1,33 GHz, 768 MB RAM, GeForce FX Go5200 64 MB). Als ik zelf een spel host en daarin rondloop zonder tegenspelers haal ik ongeveer 80 FPS op de hoogste stand. Online echter gaat het een stuk minder. Als het druk is op de server (> 30) of als men veelvuldig met airstrikes strooiden (rookeffecten) kreeg ik niet meer dan 10 FPS. Om het dan goed te kunnen spelen op 1024x768 heb ik de graphics op z'n allerlaagst moeten zetten. Als ik dan in m'n eentje rondloop haal wel meer dan 150 FPS, maar online, als het druk is ~20 FPS. Ik heb sinds een paar dagen Tiger erop gezet het lijkt erop dat Wolfenstein ET beter draait. Ik moet nog steeds de graphics op z'n allerlaagst zetten, maar servers met meer dan 50 spelers zijn nu wel speelbaar, wat voorheen niet zo was.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Beslist eens kijken op http://www.macgames.be/

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 11:53

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Om op een oud topic in te haken... ik wilde gister eens Diablo 2 proberen op mijn Pbook, maar voor zover ik kan zien, is die niet te installeren zonder een Mac versie!

Iemand die hier iets meer over weet? Warcraft III krijg ik wel draaiende...

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Ja, omdat Warcraft III een hybride disc is :) Mogelijk is die er van Diablo 2 ook, maar ik weet niet of die er al waren ten tijde van de introductie.

Liege, liege, liegebeest!

• Coreantes

Coreantes

Hmm, je hebt helemaal gelijk. Nu heb ik net van mijn broertje zijn Diablo 2 CD's geleend, welke wel Hybrid zijn. Ik krijg ook netjes de install, maar...

nu zeikt hij over iets van dat ik minimaal OS 9 moet hebben. Ik krijg wel een helpfile te zien, maar geen idee wat ik moet doen! Iemand ervaring met Diablo 2 onder OS X?

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-02 13:35

WFG

Op die site van blizzard is een native installer voor Osx te downloaden. Als je die instaled kun heel simpel Diablo2 instaleren onder Osx zonder dat je classic support moet hebben.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

• Coreantes

Coreantes

WFG schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:38:
Op die site van blizzard is een native installer voor Osx te downloaden. Als je die instaled kun heel simpel Diablo2 instaleren onder Osx zonder dat je classic support moet hebben.
U wordt bedankt!

• BaT
  • Laatst online: 10-02 10:06

BaT

Dit is ook een handige site met veel demo's : http://www.macgamefiles.com/

o.a. demo's van de 'nieuwste' games (Doom 3 bv) en ook RTCW:ET (full), allemaal voor de MAC.

[ Voor 51% gewijzigd door BaT op 05-01-2006 15:31 ]

Product Owner - Connec2

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Blizzard ([World of] Warcraft, Diablo, Starcraft) brengt al hun games hybride uit - de Mac installer staat gewoon op dezelfde CD als de Windows installer.

Cyan (Myst etc) en id Software doen het vaak ook zo, niet altijd.

Daarnaast zijn er nog een heleboel spellen (denk vooral aan EA Games en Microsoft, plus het overgrote deel van wat je op Mac gaming sites vindt) worden apart gepoort en voor een veel hogere prijs dan de Windows versie verkocht.
Pagina: 1