G5 2x2.5 2x250Gb 1GigRam G4 cube 450mhz 120gb 1.5gigRam
Verwijderd
en hopen hun mac nog te kunnen verkopen voor die prijs
Heb je ook wel is met DVD's. Een DVD is bijvoorbeeld 10 euro in de winkel, maar wordt op marktplaats aangeboden voor 15 euro. Tja, wie niet waagt wie niet wintjeann schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:53:
Vaak zie ik op bijvoorbeeld marktplaats mac's staan
die nieuw goedkoper zijn?
Ben ik de enige die dit heel vreemd vind?
Zeker na de prijsdaling zie ik een hoop te dure mac's.
Als ik zo eens in V&A kijk zie ik zat zooi die voor veel te hoge prijzen wordt aangeboden. Een athlon 1700+ voor 55 euro, terwijl je nu nieuw een 2000+ hebt voor 59 euro.
Dat soort dingen bijvoorbeeld.
En ik denk dat ik toch wel kan zeggen dat ik van de meeste dingen wel verstand heb van de prijzen van het spul.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Waarschijnlijk hopen ze dat hij nooit verkocht wordNitai schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:55:
het speelt ook vaak mee welke waarde en of gehechtheid met een Mac meekomt. Alsof ze een stukje van zichzelf verkopen
G5 2x2.5 2x250Gb 1GigRam G4 cube 450mhz 120gb 1.5gigRam
Verwijderd
Het is inderdaad erg opvallend. Sure, andere markten hebben het ook wel. PC Laptops zijn ook bijna altijd in verhouding duurder, bijvoorbeeld een oude laptop voor 500, terwijl een nieuwe 2x zo duur is maar 20x keer zo krachtig. In verhouding is de laptop dan minstens 10x zo duur als in de winkel.
Bij de Mac speelt dat echter nog veel meer. Daar zijn de aanbiedingen niet alleen in verhouding duurder, maar ook -echt- duurder. Neem bijvoorbeeld een 450Mhz Cube voor een euro'tje of 700 a 800, terwijl zelfs voor de Mac mini een eMac al voor hetzelfde geld te krijgen was die 3x zo snel is.
Wat echter interesanter is:
Wie koopt zoiets nou?
Zonder vraag echter geen aanbod. De gevraagte prijzen zijn geen uitzonderingen maar een consequent gevoerd beleid van de aanbieders. Blijkbaar wordt er toch verkocht. Waarom kunnen mensen wel www.marktplaats.nl intikken, maar niet even www.apple.nl om te kijken wat de nieuwprijzen zijn?
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Verwijderd
Ik denk dat de meeste Mac bezitters hem nog liever voor de sier in een hoekje zetten dan hem voor dat bedrag te verkopen!
Voor de Cube wordt wel een uitzondering gemaakt, die is in heel beperkte oplage gemaakt. Maar mijn single processor 1,25 Ghz G4 kan ik niet meer voor 1000 Euro verkopen denk ik...Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 19:52:
Inderdaad. Met name een standaard cube (450Mhz, zonder scherm) zou nu iets van 100,- waard zijn?
Ik denk dat de meeste Mac bezitters hem nog liever voor de sier in een hoekje zetten dan hem voor dat bedrag te verkopen!
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
En natuurlijk is het ook zo dat juist die (te) dure advertenties blijven staan en dus opvallen, alles wat wél goedkoper is wordt sneller verkocht.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
Verwijderd
Als ik zo eens rondbel met G4 Apple verkopende mensen en vraag waarom ze zoveel geld vragen dan stuit ik op aardig wat verontwaardiging. Dat ik de powermac of cube helemaal niet kan vergelijken met de mini omdat hun apparatuur wel tig duizend nieuw had gekost en dat ik high end (450mhz!) vergelijk met low end (de 1.25 ghz) van de mini
toch duur was in de aanschaf'. Een reele prijs van bijvoorbeeld 200 euro komt dan voor hun
over als iets onwaars, 'dat zal toch niet?'. Terwijl dit met een nieuwprijs van een mac-mini voor 400 euro misschien wel terecht is.
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
Verwijderd
ik denk dat je over dat eerste ongelijk hebt omdat zoals al werd gezegd hij schaars is geworden inmiddels, en degene die em al hebben doen em dus niet weg (of verkopen em aan iemand anders die em dan weer niet wegdoet) dus de kans dat je een Cube vind word steeds kleiner.Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 19:52:
Inderdaad. Met name een standaard cube (450Mhz, zonder scherm) zou nu iets van 100,- waard zijn?
ik heb dus zelf een Cube en houd em omdat ik em gewoon nog steeds supermooi vind en omdat ik overtuigd ben dat ie steeds meer waard word
en ik zet em dus mooi niet in een hoekje maar hij komt strax mooi naast m'n Mac Mini en cinema 20 te staan op m'n nieuwe bureau
Verwijderd
daar heb je gelijk in ja, et is moeilijk (praktisch onmogelijk nu) om zoiets te verkopen en er nog wat aan over te houden als we et allemaal volgens de regels spelen.Mighty schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:24:
De hoge prijzen lijken mij een psychologische oorzaak te hebben. Het zullen mac-gebruikers zijn die bijvoorbeeld 3 jaar geleden een mac hebben gekocht voor 2.000 euro en dan drie jaar later denken dat ze de helft kunnen krijgen, omdat hij 'toch niet zo oud is, nog prettig werkt en
toch duur was in de aanschaf'. Een reele prijs van bijvoorbeeld 200 euro komt dan voor hun
over als iets onwaars, 'dat zal toch niet?'. Terwijl dit met een nieuwprijs van een mac-mini voor 400 euro misschien wel terecht is.
aan de andere kant heb je er ook weer veel voor betaald dus wil je wel een fatsoenlijk bedrag ervoor terug hebben, voor dat soort mensen is de Mac Mini de geboren vijand
eff offtopic: ik ben nu ook bezig om m'n (zelfgebouwde) pc te verkopen maar ik denk dat et nog moeilijk word om ook maar de helft van de nieuwwaarde ervoor te krijgen aangezien ik al heel veel onderdelen niet eens meer in de pricewatch kon terugvinden, en dat is meestal niet zo goed voor de verkoop denk ik
Verwijderd
Ik feite geldt dat ook voor bijvoorbeeld een commodore 16, een plus 4, een vic20, of zelfs een philips 2000 dat je deze nog amper ziet en bijna niet meer kan krijgen. Of dichter bij huis: mijn oude trouwe Mac LC dient als steuntje voor mijn monitor nu. Je ziet ze echter bijna nooit meer. Zal ik er maar 500 voor vragen dan? Alleen voor een die hard verzamelaar zal het wat waard zijn en die zal er mischien inderdaad wat meer voor bieden.Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 14:02:
[...]
ik heb dus zelf een Cube en houd em omdat ik em gewoon nog steeds supermooi vind en omdat ik overtuigd ben dat ie steeds meer waard word
Nou is de cube mischien nog een uitzondering (hoewel de mini strict genomen het zelfde type design is), maar mensen vragen ook zoveel voor een powermac g4 die toch echt geen verzamelwaarde heeft. Het is gewoon een powermac maar dan langzamer als de huidige modellen.
Dat brengt het op een nog interesantere vraag: wie koopt nu zoiets?
Zonder vraag immers geen aanbod.
Wie koopt er nu een mac, gewoon om er mee te werken (dus niet als hobyist die ipv postzegels computers verzameld), die (in verhouding) duurder is als dat wat in de winkel ligt?
Wat denkt zo iemand nou als ie dat geld overhandigd? Zo, heb ik daar even een koopje! of Ha! Nu hoef ik niet met die vervelende mensen in de Apple winkel te spreken. . Of....
Dat is natuurlijk niet altijd zo, maar je kan niet altijd het 'nieuwe' met het 'oude' model vergelijken.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Je hebt over het algemeen gelijk, maar er zijn enkele modellen in de Apple geschiedenis die tegenwoordig zo moeilijk te krijgen zijn, dat ze flink in waarde zijn gestegen. Als je bijv. een Apple I ergens op de kop kan tikken, dan heb je een computer met een waarde van zo'n $16,000. Hoewel een Cube veel minder waard zal zijn als een Apple I, lijkt me het waarschijnlijk dat de waarde van de Cube nog flink zal stijgen naarmate ze moeilijker te krijgen zijn. Andere Mac's die veel waard zijn, zijn mogelijk de Apple Lisa, Macintosh Portable en PowerBook Duo modellen (met DuoDock). Deze modellen zijn inmiddels erg moeilijk nog te krijgen. De NeXT computers zouden in de toekomst ook nog wel eens veel meer waard kunnen worden.Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:24:
[...]
Ik feite geldt dat ook voor bijvoorbeeld een commodore 16, een plus 4, een vic20, of zelfs een philips 2000 dat je deze nog amper ziet en bijna niet meer kan krijgen. Of dichter bij huis: mijn oude trouwe Mac LC dient als steuntje voor mijn monitor nu. Je ziet ze echter bijna nooit meer. Zal ik er maar 500 voor vragen dan? Alleen voor een die hard verzamelaar zal het wat waard zijn en die zal er mischien inderdaad wat meer voor bieden.
Nou is de cube mischien nog een uitzondering (hoewel de mini strict genomen het zelfde type design is), maar mensen vragen ook zoveel voor een powermac g4 die toch echt geen verzamelwaarde heeft. Het is gewoon een powermac maar dan langzamer als de huidige modellen.
Dat brengt het op een nog interesantere vraag: wie koopt nu zoiets?
Zonder vraag immers geen aanbod.
Wie koopt er nu een mac, gewoon om er mee te werken (dus niet als hobyist die ipv postzegels computers verzameld), die (in verhouding) duurder is als dat wat in de winkel ligt?
Wat denkt zo iemand nou als ie dat geld overhandigd? Zo, heb ik daar even een koopje! of Ha! Nu hoef ik niet met die vervelende mensen in de Apple winkel te spreken. . Of....
Toch gaat het wel op; en de simpelste reden die ik kan bedenken is dat de hogere prijzen er simpelweg ook voor neergeteld worden. En de vergelijking tussen een Mac mini en een PowerMac G4 gaat natuurlijk niet volledig op; een Mac mini is erg leuk, maar vrijwel niet uitbreidbaar; terwijl zelfs een oude Sawtooth (AGP) G4 nog uit te breiden is naar een machine die de Mac mini doet verbleken(heb je al zo'n Mac, dan heb je voor 600 euro een CPU upgrade en een videokaart die samen je PowerMac al sneller maken dan de snelste mini); en die ontwikkeling staat nog steeds niet stil. Dit is voor vele kopers (waaronder mijzelf; ik heb mijn bestelde mini geannuleerd en toch een gebruikte Quicksilver gekocht) een duidelijk pluspunt die ook een financiele waarde vertegenwoordigt.ErikRo schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:39:
Tja ik zie vaak als argument genoemd worden dat de Mac waardvaster zou zijn omdat je er na 3 jaar veel voor terug krijgt dan voor een pc. Maar ik zie dat niet iedereen daar zo over denkt. Vaak denken ze ook, ik heb er 2000 voor betaald een paar jaar terug, dus wil ik minimaal 1000 terug. Terwijl een recenter model minder kost en meer kan.....
Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD