Toon posts:

[geheugen] Snelheid overkill?

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een MSI K7N2 delat2-LSR kopen met XP 2200+ op 133 FSB.
Nou wou ik 2x twinmos 256 MB 3200 in Dual Channel.

Ik heb gelezen dat dit een zware overkill is qua bandbreedte en dat je beter het mem ook 133 kan laten lopen ipv 200.
Is dit wel juist? NForce2 heeft twee geheugencontrollers en kan dus ook sneller met agp en hd communiceren.
Omdat mij XPtje een 266 snelheid heeft, maakt het dan uit als ik mijn mem op 400 laat draaien om de snelheid naar agp en hd te verhogen DMA.
In de FAQ staat dat het systeem langzamer gaat werken omdat het de cpu overkillt maar misschien de DMA dus juist niet?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Tuurlijk is dat geen overkill, waarom zou je je mem onderclocken?

Waar je veel voordeel uit kan halen met Dual Channel is het memory met lage timings clocken, maar zeker niet onderclocken.

PS. asynchroon memory-cpu klok heeft wel íets overhead maar 133 ipv 200 draaien nog meer....

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 09-01-2005 14:08 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
het komt soms voor dat de performance daalt als het geheugen asynchroon loopt met de fsb. Vooral bij kleine verschillen treedt dat op: Door het feit dat de bus niet gelijk loopt, moeten er wachtcycli worden toegevoegd, wat op zijn beurt voor vertraging zorgt. Als de performance winst kleiner is dan de ertraging, heb je dus een performance verlies. Als de performance genoegt wint (door bijv dual channel en/of +50% snelheid (66Mhz) zal je uiteindelijk bijna enkel winst overhouden.

Maar als je het echt zeker wil weten, dan test je het toch gewoon :?

Verwijderd

Topicstarter
En wat gebeurt er als ik mijn xp unlock en dan de multiplyer omhoog breng?
Gaat dan de 266 naar 333 of 400?

Hij heeft namelijk op 2300 MHz gedraaid, het is een 1800 MHz, door de fsb op 155 ofzo te zetten maar daardoor is mij ouwe geheugen en mb gecrasht.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze vraag staat letterlijk in de FAQ beantwoord:

RAM FAQ

Asynch draaien verhoogt de latencies enorm, met een 133MHz FSB CPU ben je met mem op 133MHz sowieso sneller uit. Alle evt AGP/PCI gebruik van bandbreedte wordt al RUIM door de dual channel opgevangen, je CPU heeft maar 2100MB/s nodig, je levert nu al 4200MB/s. Met dual channel@200MHz zou je 6400MB/s leveren, dat is idiote overkill, het zijn dan de latencies die performance bepalen en die zijn bij een 2/3 FSB/RAM verhouding funest...

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.