Om mijn kennis van c++ maar eens wat op te krikken ben ik begonnen met het schrijven van een character generator voor Dungeons and Dragons. De logica begint nu aardig vorm te krijgen, maar ik voorzie een probleem met de data: het gaat om enorme hoeveelheden kleine records waarop veel kleine bewerkinkjes uitgevoerd gaan worden (read only). Momenteel werk ik met gecompileerde data(grote array's), maar dat is natuurlijk niet schaalbaar. Om de applicatie distribueerbaar te maken wil ik geen database daemon (mysql, postgresql) gebruiken. Ook heb ik de features in SQL vrijwel niet nodig: bijna al mijn queries zouden er namelijk uit zien als "SELECT veld FROM tabel WHERE veld2='waarde' ".
Ik kan natuurlijk zelf een of ander formaatje schrijven - gezien de eenvoud van de data is dat niet eens zo moeilijk, maar het is natuurlijk slimmer om een voorgebouwde database library te gebruiken. Ik heb al zitten kijken naar SQlite, db3 en heel even db4. Ik heb echter niet echt een vergelijking tussen die drie kunnen vinden, en ik weet ook niet of er misschien nog andere kandidaten zijn. Ik heb met geen van allen ervaring.
Mijn eisen zijn ongeveer als volgt:
[list]• Het moet een library zijn - geen client voor een daemon of zo.
• Goede performance op lezen, schrijven boeit me niet.
• (L)GPL-compatible licence, of op zijn minst OSI-approved.
• Datatypen: Blob,int,float en char. (daarmee valt sqlite eigenlijk af, al zijn er workarounds)
• Cross platform. (linux, windows)
De vraag drumroll please
Welke database library zouden jullie hiervoor adviseren?
Ik kan natuurlijk zelf een of ander formaatje schrijven - gezien de eenvoud van de data is dat niet eens zo moeilijk, maar het is natuurlijk slimmer om een voorgebouwde database library te gebruiken. Ik heb al zitten kijken naar SQlite, db3 en heel even db4. Ik heb echter niet echt een vergelijking tussen die drie kunnen vinden, en ik weet ook niet of er misschien nog andere kandidaten zijn. Ik heb met geen van allen ervaring.
Mijn eisen zijn ongeveer als volgt:
[list]• Het moet een library zijn - geen client voor een daemon of zo.
• Goede performance op lezen, schrijven boeit me niet.
• (L)GPL-compatible licence, of op zijn minst OSI-approved.
• Datatypen: Blob,int,float en char. (daarmee valt sqlite eigenlijk af, al zijn er workarounds)
• Cross platform. (linux, windows)
De vraag drumroll please
Welke database library zouden jullie hiervoor adviseren?
offtopic:
Voordat fanatieke XML-ers hun advies uit gaan brengen: XML valt als opslagformaat af omdat dat de performance te ernstig zou aantasten.
Voordat fanatieke XML-ers hun advies uit gaan brengen: XML valt als opslagformaat af omdat dat de performance te ernstig zou aantasten.
Localhost, sweet localhost