Toon posts:

Geen HDD detectie bij "koude" start

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn computer aanzet dan detecteert de bios mijn harde schijf niet. Als ik dan vervolgens herstart (reset of alt+ctrl+del) dan start hij vervolgens wel door. Ook als ik de computer aanzet en dan vervolgens naar de bios ga herkent hij hem ook gewoon.
Als de hd herkend is dan doet hij het verder geheel naar behoren.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- Bios instellingen: Auto detect/manual, smart aan/uit, boot order verandert, quick system check aan/uit
- Ik heb hem van de primary master op de secondary master gezet (en de cdrom op primary) maar dat gaf het zelfde resultaat.
- Kabels gecontroleerd

Specs:
Asus p4s 533-MX met de laatse bios en onboard video
celeron 2,0 ghz
256 mb infeneon 266 mhz cas 2 geheugen
fujitsu 20 gb 5400 rpm hd
noname 235 watt voeding
cd-rom speler en diskettestation

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ow dit probleem ken ik. Ook een jaar lang gehad met mijn oude Wesern Digital van 20Gb. Toevallig dat ze dezelfde grootte hebben.
Ik ging altijd bij een koude start het BIOS in om hem te herkennen. Je wordt er opgegeven moment echt strontziek van.
Een oplossing heb ik nooit kunnen vinden. Hardeschijf getest in andere pc, functioneerde perfecto.
Kabels verwisseld, andere BIOS settings, zelfs met WD gebeld, die wisten het ook niet, en aangezien de schijf 100% in orde was konden zij er natuurlijk ook niets mee. :(

Dus heb ik toen maar even wat geld gestoken in een nieuwe Maxtor DiamondMax 9 120Gb. En die draaide gelijk goed en draait hier nu ook al driekwart jaar zonder enig probleem.

Mijn oplossing was een nieuwe HD, maar misschien dat mensen hier nu wel wat weten. Want toen kwamen we er hier ook al niet uit :P

[Update]
Ik bekijk nu je systeemsspecs. Ik had in die tijd een 300W voeding dus dat was het probleem niet. Maar 235W is wel heel erg karig. Nou zou het met jou specificaties misschien nog net wel goed lopen. Maar 2 dingen, noname en 235W klinken mij niet goed in de oren. Misschien zou je een wat zwaardere voeding kunnen proberen.
Meet ook even je voltages met behulp van een bekende moederbord-monitor. Asus levert bij hun mobo's hun PC Probe. Misschien kun je het daar wel mee meten. Zelf geen Asus dus heb daar geen ervaringen mee.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 09-01-2005 11:18 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Kijk in je BIOS eens naar de optie IDE Init Delay. Die zorgt ervoor dat je systeem wacht met booten tot de harde schijf de tijd heeft gehad om op te spinnen. Is ff experimenteren om de juiste waarde te vinden, maar dan werkt 't ws. wel.

Het kan nl. heel goed zijn dat je HD vanuit een koude start niet snel genoeg gestart is, en dat je BIOS hem dan nog niet vindt. Bij een reset draait de schijf al en wordt ze dus wel gevonden...

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
misbehavingman schreef op zondag 09 januari 2005 @ 11:17:
Kijk in je BIOS eens naar de optie IDE Init Delay. Die zorgt ervoor dat je systeem wacht met booten tot de harde schijf de tijd heeft gehad om op te spinnen. Is ff experimenteren om de juiste waarde te vinden, maar dan werkt 't ws. wel.

Het kan nl. heel goed zijn dat je HD vanuit een koude start niet snel genoeg gestart is, en dat je BIOS hem dan nog niet vindt. Bij een reset draait de schijf al en wordt ze dus wel gevonden...
TS: ik denk dat dit een hele goede tip is, heeft bij mij ook geholpen met een Maxtor 32049H2 20.4 gb schijf die niet altijd wordt gezien.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 07:19

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb een bijna gelijkwaardige ervaring met 2 hd's in raid opstelling. Voor mij gaf een nieuwe 300W voeding de oplossing.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Het zou ook kunnen dat de voeding meespeelt, maar alleen als die slecht/versleten is. 235W is meer dan zat voor de specs die de TS vermeldt.

Daar komt bij, ik denk dat hij niet meteen geld wil uitgeven als hij het met een BIOS-setting mss kan verhelpen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil idd niet geld uitgeven voor een andere bios instelling :). ik ben vergeten te vermelden, eerst zat het in een andere kast met een andere (noname jaja) voeding van 250 watt en die geeft hetzelfde probleem. Maar ik zal naar de bios kijken. Compu staat niet bij mij thuis dus ik kijk vanavond wel even.
bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eindelijk ff de kans gekregen om naar de computer te kijken. Maar ik kon in de bios geen enkele instelling vinden die iets met een IDE time delay te maken heeft. Ik had daarom de hdd aan de secondary master genahgen, quick boot uitgezet en autodetect op alle IDE divices, zodat het maar lang genoeg duurde voor de computer om op te starten, maar dit werkte dus ook niet.
proc 62 watt + geheugen 10 watt + hdd 25 + cd-rom 20 + mobo 25 + fdd 5 + tobo muis 3 + cpu fan 3 = 153 watt (bron: http://www.jscustompcs.com/power_supply/). Dus 235 watt lijkt me voldoende. Ik heb er ook nog even een aopen 300 watt aangehangen, maar dit had dus geen effect.
Wat mij ook opvalt is dat het hdd activitie ledje ook steeds blijft branden. Ik had zo'n zelfde type hdd in een andere computer en die had dat ook, maar daar had ik geen problemen mee. Als ik bij de hdd ga luisteren is deze ook niet steeds bezig. Het stoort me verder ook niet, maar mssn heeft het er iets mee te maken?
Voltages waren verder redelijk normaal, 12 volt lag op 11,6 volt (met de 235 watt voeding). Maar met 3 verschillende voedingen geprobeerd te hebben, waarvan de aopen het 100% zeker goed doet, lijkt het me sterk dat het daar aan ligt.
Ik heb verder nog 2 verschillende IDE kabels gebruikt, maar dit hielp ook niet.

Iemand nog ideën?

Verwijderd

Topicstarter
***SCHOP****

iemand?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ken het probleem, ik heb 2 Maxtor 300 GB DiamondMax 10 schijven en als ik de bios op quick boot heb staan worden ze nét niet herkend, dus nu heb ik gewoon een nette memorytest ervoor zitten en gaat het net goed :)

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 14:34
Zelfde probleem hier alleen dan met mijn DVDRomspelers. Ik druk altijd tijdens het booten ff op de pauze knop en dan wacht ik een sec of 5/10,. dan laat ik hem doorgaan en ziet hij ze wel. Persoonlijk ligt dit niet aan het bord zelf aangezien ik dit al had met de P3 bordjes (dvdromspeler gebruik ik zelden dus een nieuwe halen heb ik geen zin in).

Gaat trouwens om de AOpen dvd 16x nogwat...

Verwijderd

Topicstarter
Zou er misschien een mogelijkheid zijn om zo'n pauze er automatisch in te zetten? Heeft iemand daar ideeën voor? De memorytest had ik er ook al tussen gezet. Ik kan hem misschien nog aan de secondary slave hangen dat het nog wat langer duurt.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik heb het ook eens gehad. Er was één harde schijf aangesloten op de ide-stekkers, deze stond ingesteld als cable select, en fysiek aangesloten op de middelste connector. Als ik direct het bios inging met een koude start, zag ik dat ie slave stond (dus niet master 8)7 ) en gaf hij aan dat er geen besturingssysteem was gevonden. De resetknop gaf altijd de uitkomst, maar toen ik bovenstaande ontdekt had, was het natuurlijk zó opgelost ;)

Ik zou zeggen: maar die pc ff open! :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 10:29
Als je zonder iets te hebben gewijzigd problemen krijgt met een HDD dan zou ik zoviezo maar eens kijken naar een nieuwe hdd omdat de jouwe ouderdoms verschijnselen aan het vertonen is.
Bij de wat grotere HDD staan de hdd info niet meer in de chips maar op de 1e track van je HDD.
De lees/ schrijf koppen moet dus eerst in positie worden gebracht en de hdd op toeren voordat het uitgelezen kan worden.
Dit duurt in jouw geval te lang. (komt bijna altijd door slijtage).
De hdd via jumpers instellen (master of slave ) kan een oplossing bieden maar de hdd blijf onbetrouwbaar.
Persoonlijk zou ik ook voor een iets sterkere voeding gaan maar als dat een 300wat dezelfde uitkomst geeft dan zou ik je 235watt pas vervangen wanneer het nodig is.
Een idee om je probleem te verhelpen heb ik niet maar zoals ik hierboven heb verteld weet je nu wel waar het, in 95% van de gevallen, door komt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
@ stefan001: Het gaat hier om het opstarten voordat een besturingssyteem geladen wordt. Ik heb in indergeval wel gecontroleerd dat ie op master staat.

@ klaasbram: tnx, Je verhaal klinkt logisch, ik maak er uit op dat jij adviseert de schijf te vervangen. De schijf is verder namelijk nog helemaal goed en heeft ook geen bad sectors of zoiets dergelijks. Alleen dat opstarten..
Ik ben verder tevreden over de werking van de voeding, ik heb 2 andere geprobeerd en dit had geen enkel effect. Ik weet dat deze voeding oorspronkelijk uit een p3 500 (35 watt) kwam, maar dit systeem heeft niet eens een videokaart. Mijns inziens is 235 watt echt wel genoeg
Pagina: 1