Toon posts:

Overspringende Atomen? (Electromigratie)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Elektromigratie is het verschijnsel dat de metalen die de verbindingsdraden tussen de transistoren op een chip vormen zich atoom voor atoom verplaatsen van de ene plek naar de andere plek op de chip. Dit gebeurt onder invloed van de extreem hoge veldsterktes tussen de metalen sporen, en hoge lokale temperaturen. Uiteindelijk resulteert dit in een onderbroken verbinding (wegens weggemigreerde metaalatomen), of een kortsluiting (wegens erbij gekomen atomen), en dus een kapotte chip.
Ik heb is rond zitten neuzen en ik ben dit bovenste stukje tegen gekomen. Het is me niet helemaal duidelijk wat hiermee nou eigenlijk bedoelt word. Kan iemand misschien meer uitleg geven. Alvast bedankt eej,

grtz

Verwijderd

Als het voltage maar hoog genoeg is en de temp maar hoog genoeg dan verplaatsen atomen zich binnen de chip. Als dit langere tijd aanhoud dan is de chip dus kapot omdat de chip fysiek verandert.

De verbindingen (sommige dus) binnen de chip werken niet meer en ja..dan houd het gewoon op :)

Verwijderd

en wat is hier dus de bedoeling??
je mag de CPU niet op hoge voltage draaien als ie daardoor warm wordt? of wat?
ik snap m niet helemaal :?

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Uiteindelijk komt het vaak neer op de duur dat je een proc op een bepaalde vcore laat draaien. Wanneer er te lang achter elkaar een te hoge spanning gebruikt wordt dan worden de paden waarde elektroner doorschieten (de traces in de proc dus) wat groter. Ze slijten zeg maar een beetje uit.

Omdat die traces enorm dicht bij elkaar liggen kan het dan dus gebeuren dat je 2 traces kortsluit en dat de proc daardoor niet meer werkt. De temperatuur van de proc heeft wel wat invloed op de snelheid van dit proces, maar ook met sub zero temps treed dit verschijnsel nog steeds op.

Dit proces heeft ook rechtstreeks te maken met het inbranden van een cpu. In theorie zou je met net wat bredere paden gemakkelijker elektronen over de traces kunnen sturen (data versturen dus) en kan de proc verder geklokt worden.

In deze draad kun je nog wel wat relevante info vinden : [rml][ DOC] Inbranden van de CPU[/rml]

En een compleet mislukt experiment dat nog steeds aan m'n sleutelbos hangt :9

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
dat is toch ook de oorzaak van het SNDS?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
heb ik ook wel es last van :Y)

edit: oh sorry, ben beetje lam :X zal me reacties ff voor me houde vanaf nu ;) :O

Verwijderd

YoupY schreef op zondag 09 januari 2005 @ 02:50:
maar ook met sub zero temps treed dit verschijnsel nog steeds op.
Wat dan als dit proces naar het absolute nulpunt gebracht wordt? (theoretisch dan)

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 05:46:
[...]

Wat dan als dit proces naar het absolute nulpunt gebracht wordt? (theoretisch dan)
dan staan alle moleculen stil en krijg je supergeleiding, dan treed dit denk ik niet op :)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit proces na dit gelezen te hebben standaard op het nulpunt zit, electronen kunnen zich zo verplaatsten maar atomen, daar moet een veel hogere temp bij vrij komen. Ik denk dat als je pctje standaard is en goed gekoeld dat je hier geen last van hebt.

Correct me if i am wrong

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Hmz, ik wil dat proc in oven projectje nog weleens overdoen met mn huidige winnie (ga binnenkort nieuwe halen denk).
Want theoretisch moet het toch wel helpen denk ik.
(heb hier btw een hete lucht oven staan, dus geen magnetron)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb ooit ergens gelezen dat het mogelijk is dat bepaalde atomen spontaan teleporteren, dus op zich zou het moeten kunnen maar ik denk dat in dit geval electronen het probleem zijn.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
418O2 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 03:36:
dat is toch ook de oorzaak van het SNDS?
Zou inderdaad best wel eens kunnen. Vooral Intel procs hebben moeite met een te hoge vcore. Dit zou kunnen liggen aan het ontwerp dat vanwege de langere pipes dan bij een AMD dit verschijnsel sneller optreed.
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 05:46:
[...]

Sv3n schreef op zondag 09 januari 2005 @ 11:44:
[...]

dan staan alle moleculen stil en krijg je supergeleiding, dan treed dit denk ik niet op :)
Bij het absolute nulpunt zijn alle atomen in rust en trillen ze niet meer. Deze trillingen zijn echter nodig om een signaal te kunnen versturen. Door het trillen gaan de atomen botsen en zijn ze in staat elektronen te versturen. En zonder elektronen geen signaal. Bij een graad of -120 tot -160 willen de meeste procs niet heel erg hard meer
El Snorro schreef op zondag 09 januari 2005 @ 11:46:
Hmz, ik wil dat proc in oven projectje nog weleens overdoen met mn huidige winnie (ga binnenkort nieuwe halen denk).
Want theoretisch moet het toch wel helpen denk ik.
(heb hier btw een hete lucht oven staan, dus geen magnetron)
cool :Y)

Kijk wel uit dat je geen combi magnetron gebruikt op de hete lucht stand. De combi gebruikt nog steeds magnetron straling om 't kreng op te warmen. Ik ben toch nog steeds wel benieuwd naar de results. De vorige keer heeft verder weinig opgeleverd. Post aub voor en na results !!

• El Snorro
YoupY schreef op zondag 09 januari 2005 @ 12:35:
[...]

cool :Y)

Kijk wel uit dat je geen combi magnetron gebruikt op de hete lucht stand. De combi gebruikt nog steeds magnetron straling om 't kreng op te warmen. Ik ben toch nog steeds wel benieuwd naar de results. De vorige keer heeft verder weinig opgeleverd. Post aub voor en na results !!
Yep ik heb ook wel zin om het te testen :)
Zal als de moment daar is wel ff topic openen denk over hoeveel graden enzo, maar dat zullen jullie dan wel zien verschijnen, eerst ff gelf verdienen :P

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Bij het absolute nulpunt zijn alle atomen in rust en trillen ze niet meer. Deze trillingen zijn echter nodig om een signaal te kunnen versturen. Door het trillen gaan de atomen botsen en zijn ze in staat elektronen te versturen. En zonder elektronen geen signaal. Bij een graad of -120 tot -160 willen de meeste procs niet heel erg hard meer
Men behoeft niet het absolute nulpunt te bereiken om super geleiding te creeeren .
Kwik word al supergeleidend bij 4.2 K.
Maar er zijn zat andere metalen die bij nog hogere temps al supergeleidend worden.

• Cyco
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02-2006
[...]

[...]
Dit filmpje nog nooit gezien?

http://www17.tomshardware.com/cpu/20031230/index.html

5Ghz by -196 is volgens mij toch behoorlijk hard.

• Syngrow
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Cyco schreef op zondag 09 januari 2005 @ 13:30:
[...]

Denk je echt dat de CPU temps in dat filmpje -196c waren?

De container die daar gebruikt werd is zowat de slechtste ooit geproduceerd. De processor temps zullen eerder rond de -70 tot -100 hebben gelegen (en hevig schommelend door de dunne bodem) dan bij de -196. Het is gewooon zo goed als onmogelijk om je cpu dezelfde temp te laten hebben als het "koelblok" wat er op zit.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• El Snorro
Cyco schreef op zondag 09 januari 2005 @ 13:30:
[...]

Hij heeft waarschijnlijk niet eens dat filmpje hoeven kijken dude.
YoupY heeft zelf al vaker met Dry Ice etc gewerkt hoor, daar hoef je hem weinig meer over te vertellen imo. (nofi hoor)

En jah, YoupY heeft gelijk denk ik, bij temperaturen van <-150 oid verliezen sommige electrice componenten hun geleidende eigenschappen (en dus (goede) werking)

• El Snorro
Syngrow schreef op zondag 09 januari 2005 @ 13:41:
[...]

Denk je echt dat de CPU temps in dat filmpje -196c waren?

De container die daar gebruikt werd is zowat de slechtste ooit geproduceerd. De processor temps zullen eerder rond de -70 tot -100 hebben gelegen (en hevig schommelend door de dunne bodem) dan bij de -196. Het is gewooon zo goed als onmogelijk om je cpu dezelfde temp te laten hebben als het "koelblok" wat er op zit.
Yep idd, die container was bagger en alles was in die oc zowat handpicked, het mobo was aangepast in de asus fabriek enzo.
Tjah imo is het dan geen echte oc meer...
Als ze niet gewoon een bord kunnen/durven vmodden moeten ze niet aan overclocken (vooral met ln2) beginnen.

offtopic:
2000e post :Y)

edit:
K*t, dubbelpost :+
is mn 2000e post nog een dubbelpost ook :O

[ Voor 6% gewijzigd door El Snorro op 09-01-2005 13:49 ]

Verwijderd

het trillen van atomen is helemaal niet nodig om een signaal te sturen. Hoe stiller koper atomen staan hoe beter ze stroom geleiden. (supergeleiding is dan ook dat elektronen totaal geen weerstand hebben)

Het feit dat proc's niet meer werken bij die enorm lage temps heeft te maken met andere factoren.

@TS: dat stukje uit de faq is inderdaad beetje vreemd opgeschreven. maar waar het op neerkomt is dat je cpu slijt en bij hoge voltages en temperaturen slijt die een stuk sneller.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 13:59 ]

Verwijderd

Sv3n schreef op zondag 09 januari 2005 @ 11:44:
[...]

Bij elke stof is er een andere temperatuur waarbij supergeleiding ontstaat, zie ook deze quote:
Supergeleiding is het verschijnsel, dat een materiaal onder een bepaalde sprongtemperatuur Tc zijn elektrische weerstand verliest. De meeste supergeleiders zijn metalen of intermetallische verbindingen. Zij worden supergeleidend bij temperaturen onder 10 K.
De meeste metalen/intermetallische verbindingen worden dus supergeleidend bij temperaturen onder 10 K.

Praten we hier trouwens niet over atoom verplaatsingen onder invloed van extreem hoge veldsterktes? 1,6 Volt is nou niet echt extreem lijkt me...

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 14:01:
[...]

Bij elke stof is er een andere temperatuur waarbij supergeleiding ontstaat, zie ook deze quote:

[...]

De meeste metalen/intermetallische verbindingen worden dus supergeleidend bij temperaturen onder 10 K.

Praten we hier trouwens niet over atoom verplaatsingen onder invloed van extreem hoge veldsterktes? 1,6 Volt is nou niet echt extreem lijkt me...
bij het absolute nulpunt is dacht ik elk metaal supergeleidend, ik wete ook wel dat ze daar boven ook al supergeleidend zijn en dat het voor elk metaal verschillend is, ze zijn niet voor niets op zoek naar een metaal die op relatief hoge temperatuur al supergeleidend word :)

Last.fm
Films!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 11:45:
Ik denk dat dit proces na dit gelezen te hebben standaard op het nulpunt zit, electronen kunnen zich zo verplaatsten maar atomen, daar moet een veel hogere temp bij vrij komen. Ik denk dat als je pctje standaard is en goed gekoeld dat je hier geen last van hebt.
Me correcting you: "Ja, in je standaard PC heb je daar ook 'last' van". In de praktijk is het alleen zo dat de snelheid waarmee dit process verloopt exponentieel toeneemt met veldsterkte (en/of temperatuur). Hierdoor duurt het in je standaard PC dus vele jaren voordat verbindingen totaal verbroken zijn. Als je je processor flink opfokt met de spanning dat ie het dus net niet begeeft, dan kan het dus zijn dat dit effect na een paar maanden al optreed (zoals SNDS)
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 14:01:Praten we hier trouwens niet over atoom verplaatsingen onder invloed van extreem hoge veldsterktes? 1,6 Volt is nou niet echt extreem lijkt me...
1.6Volt op zich is niet heel veel, maar als het over enkele micrometers staat, is het nog steeds een enorm sterk, en erg lokaal, veld.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

De migratie vind ook gewoon plaats met je waterkoel systeempje en gemiddelde overklok. Het duurt alleen langer dan. Zo lang dat je ws al 3 nieuwe CPU's heb in die tijd :P

Soms vormt zich een nieuw bruggetje in de cpu.. Het ding maakt kortsluiting en gaat ter plekke dood. En dan heb je dus een opgeblazen cpu :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Titelfixje voor de duidelijkheid :)

Even een quote met wat uitleg wat er precies gebeurt bij electromigratie:
...overstressed ICs can be slowly destroyed by electromigration. The combination of heat and electric fields cause metal atoms to wander around under the passivation layer. They tend to grow little whiskers at any sharp corner or irregularity along a trace. Whiskers at different potentials tend to grow towards each other, much as stalactites grow towards stalagmites in a limestone cave, because
the sharp point accentuates the potential gradient. In a cave, limestone columns eventually form from floor to ceiling. On a chip, you get a short circuit. (Heat is only a secondary factor in electromigration. The primary factor is current density in the presence of an electric field. In most digital ICs, the internal clock signal is distributed by a conductor, usually aluminum, which is sized carefully for its load. If the clock switches more often than the designer sized it for, then the clock "trunk" is overloaded and subject to premature failure due to electromigration.)

The other fatal possibility is simply burning out the bond wires that run from the pins on the outside of the package to the silicon die of the processor.
Door het (stevig) oc'en gaan je procs naar verhouding ongeveer 50 tot 90% van de originele levensduur van een proc mee, maar zoals Fewture zegt: in die tijd heb je al lang een (of meerdere) nieuwe proc(s) in handen :)

LinkedIn
Instagram

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
als je cpu uiteindelijk dood is gegaan aan electromigratie, is je cpu dan nog te redden op een of andere manier? (waarschijnlijk niet zeker). je zou het proces kunnen omdraaien? :X

kristallen geleiden toch ook stroom.. waarom laten ze die dan niet d.m.v electrische stroom groeien... of is dat materiaal wat eraan "groeit" dan geen kristal?..

[ Voor 32% gewijzigd door AMD 64 op 10-01-2005 18:57 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• DaWaN
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

AMD 64 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 18:27:
als je cpu uiteindelijk dood is gegaan aan electromigratie, is je cpu dan nog te redden op een of andere manier? (waarschijnlijk niet zeker). je zou het proces kunnen omdraaien? :X
Is niet mogelijk ;) Hoe kun je ooit een molecuul weer terug plaatsen tussen al die miljoenen moleculen :?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
geen idee ik was aan het ijle :P

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Sv3n schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:23:
[...]

bij het absolute nulpunt is dacht ik elk metaal supergeleidend, ik wete ook wel dat ze daar boven ook al supergeleidend zijn en dat het voor elk metaal verschillend is, ze zijn niet voor niets op zoek naar een metaal die op relatief hoge temperatuur al supergeleidend word :)
maar er zitten niet alleen metalen in een cpu maar ook nogal wat halfgeleidend materiaal. halfgeleidend materiaal gaat soms bij 150 kelvin al totaal andere eigenschappen vertonen. Zoals het herconfigureren van elektronenbanden. Dus de gaten en vrije elektronen van het halfgeleidend materiaal worden anders gerangschikt waardoor het materiaal bijvoorbeeld totaal niet meer geleid

niet erg ontopic maar misschien leuk om te weten voor de geintereseerden ;) (ik had het in een eerdere post in dit topic namelijk over andere factoren waardoor een cpu niet meer werkt bij extreem lage temps, hier is er 1 van)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 13:26 ]

Pagina: 1