Computer traag als er veel in beeld is

Pagina: 1
Acties:

• Pennywise81
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-03-2023
Laatst heb ik 512 mb extra geheugen er bij gekocht, omdat bij veel spellen het beeld ging schokken als er veel in beeld kwam (bijv bij Battle for Middle Earth og Warcraft3). Mijn broer, die zowat dezelfde pc heeft, alleen een slechtere videokaart en een iets slechtere processor heeft, speelt al die spellen gewoon goed. hij heeft nergens last van. Maar bij mij gaat dus nog steeds alles schokkend als er veel in beeld komt. Dit is mijn pc:

AMD Athlon 2600+
Ati Radion X800 Pro
KT3 Ultra moederbord
Windows XP
1024 mb ram bestaat uit (ik zet t maar even zo er neer zoals SySoft Sandra het aangeeft):

Memory Module 1 : Kingston 60162183 512MB 16x(32Mx8) DDR-SDRAM PC3200U (CL0 up to 200MHz) (CL429496729.1 up to 167MHz) (CL429496728.6 up to 34MHz)
Memory Module 2 : 256MB 8x(32Mx8) DDR-SDRAM PC3200U-2533-600 (CL2.5 up to 200MHz)
Memory Module 3 : Nanya NT256D64S8HA0G-6 256MB 16x(16Mx8) DDR-SDRAM PC2700U-2533-700 (CL2.5 up to 167MHz) (CL2 up to 133MHz)

Die Kingston is de laatste die ik er bij heb gekocht.Toen ik de computer kocht zat er maar 256 mb in.

mn broer heeft dacht ik een 2500+ (weet niet zeker) en een ATI Radeon 9600 als ik me niet vergis... En verder heeft hij ook maar 512 mb geheugen. Je zou dus denken dat mijn computer die spellen makkelijk aan moet kunnen, maar toch zit er dus ergens iets verkeerd. Als jullie een id hebben waar het aan zou kunnen liggen hoor ik het graag.

blaat

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je de nieuwste video- en chipsetdrivers geinstalleerd?

Een schone installatie van Windows is trouwens altijd het proberen waard.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 03:25
Gebruik je de laatste moederbord drivers of die van XP zelf? Die laatste zijn misschien te oud om jouw chipset goed te herkennen. Als dat het geval is dan heb je geen AGP ondersteuning meer.

Bekijk de Smartgart readings eens in het ATI control center. Dan kun je direct zien of je AGP aanstaat en op hoeveel keer AGP je graka het gebruikt.

KT 3 moederbord wordt al wat ouder. Update de BIOS eens voor alle zekerheid.
Staat je pagefile wel aan? Herkent je mobo de processor als een 2600 en niet als een lager type? Dan moet je de clock in de BIOS verhogen.

Verwijderd

en als bovenstaande niet lukt doe is een spyware scan.. en als dat niks oplevert formateer je gelijk je c drive even en installeer winxp opnieuw.. (doet wonderen)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:57

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
als je een VIA Chipset moederbord hebt, wordt er sinds windows xp SP2 aangeraden om de windows xp chipset drivers te gebruiken, omdat die beter zijn dan die van VIA zelf...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Pennywise81
Mn pagefile staat aan en mn processor staat ook aangegeven als 2600+ en draait ook op de goeie snelheid. Maar ik had nog niet de nieuwste moederbord drivers. Ik heb dus de nieuwste gedownload en geinstalleerd. Toen keek ik bij mn smartgart readings en daar zag ik dat die agp versnelling helemaal niet aan stond. Ik heb dus in de bios verandert dat ik deze wel aan kan zetten. Daarna heb ik em aangezet en op 4x gezet. Maar ik zag al meteen dat de muiscursor er vreemd uit begon te zien (met strepen er doorheen) en ingame (bij Battle for Middle Earth) was het helemaal erg. Hier kwamen er strepen en troep (ik denk artifiacts) echt door het hele scherm, constant. Ik heb dus meteen het spel uitgezet en agp op 2x gezet. Maar dit maakte niks uit. Hierna heb ik het maar meteen helemaal uitgezet. Op de 1 of andere manier gaat er dus met die agp versnelling iets verkeerd.

Verder heb ik mijn computer heel kort geleden nog geformatteerd en gereinstalleerd, dus daar ligt het niet aan en spyware ook niet, dan had ik dat wel gemerkt. Ook heb ik SP2 niet, maar ik was ook niet van plan die er op te gaan zetten, omdat ik hoorde dat je dan veel problemen met verschillende spellen krijgt.

Wat ik wel nog kan proberen is dan de bios updaten, dat is het enigste wat ik nog niet heb geprobeerd. Maar als iemand een oplossing weet om die agp versnelling werkend te krijgen hoor ik het graag ;)

Phew lange post :P

blaat

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:57
Misschien eens kijken of je de AGP drivers onder windows hebt geinstalleerd?

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Jouw Radeon X800 draait op de standaard timings? Heb je ook de meest recente drivers voor deze videokaart geinstalleerd?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Pennywise81
yup, 4.12 Ik heb alle drivers geupdate. Ik heb ook niks geoverclockt Het enigste dat ik nog kan doen volgens mij, is de bios updaten

[ Voor 13% gewijzigd door Pennywise81 op 10-01-2005 00:52 ]

blaat

• EricJH
Pennywise81 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 00:30: [...]Toen keek ik bij mn smartgart readings en daar zag ik dat die agp versnelling helemaal niet aan stond. Ik heb dus in de bios verandert dat ik deze wel aan kan zetten. Daarna heb ik em aangezet en op 4x gezet.
Waar heb je AGP versnelling aangezet? In de BIOS? Dat ik dit vraag is dat mensen soms denken dat je dat in Smartgart aan kunt zetten wat niet het geval is.
Verder heb ik mijn computer heel kort geleden nog geformatteerd en gereinstalleerd, dus daar ligt het niet aan en spyware ook niet, dan had ik dat wel gemerkt. Ook heb ik SP2 niet, maar ik was ook niet van plan die er op te gaan zetten, omdat ik hoorde dat je dan veel problemen met verschillende spellen krijgt.

Wat ik wel nog kan proberen is dan de bios updaten, dat is het enigste wat ik nog niet heb geprobeerd. Maar als iemand een oplossing weet om die agp versnelling werkend te krijgen hoor ik het graag ;)

Phew lange post :P
Hier nog wat tips en overwegingen. Ik draai met XP SP 2 zonder makken Doom 3, Splinter Cell 1+2 en Prince of Persia. Ik heb enkel een hikje in de Half Life 2 demo. Ik zie op forums veel gekanker maar ik zie bij diverse computers, ongeveer acht in mijn omgeving van verschillende leeftijd, het alleen maar goed gaan

SP 2 gaat in mijn ervaring altijd goed op een niet te oude/versleten installatie. Bij installatie van SP 2 moet je vrij zijn van virus en spyware omdat die soms ernstig de boel kunnen verstoren. Dus SP 2 lijkt mij een go....

Hier zijn een paar BIOS settings die een rol kunnen spelen,
1. Geheugen timings op auto/by SPD
2. Fast writes uit
3. AGP sync settings uit
4. Alle caching en shadowing uit.
5. System Performance, of een vergelijkbaar vage term, op zijn laagst zetten

Anders kun je ook een kale configuratie proberen: BIOS op failsafe/default settings en enkel mobo, geheugen en graka. Draait dit stabiel dan kun je gaan toevoegen...... hardware één voor één,... BIOS settings aanpassen één voor één. Blijf t het probleem dan blijven er weinig gegadigden over....

Ook de online support van je mobo maker kan helpen heb ik ontdekt met mijn vorige, Gigabyte, mobo. Die gaven me net het zetje wat ik nodig had.

Veel succes ermee.

Dit is ook al lang. maar je komt er wel verder mee :+

edit
Voor de Battle of Middle Earth issue: check even de release notes van de Catalyst drivers. Daar is altijd een lijstje van dingen die nog gefixt gaan worden. Misschien is het een bekende issue.

[ Voor 5% gewijzigd door EricJH op 10-01-2005 01:05 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Okay.. so far so good.. Nouja, niet in jouw straatje, maargoed. Ik zat zoals de poster hierboven mij, te denken aan Fast writes. Heb je deze aan staan, uit zetten. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

-videokaart overgeklokt? nieuwe drivers?
-verschillende snelheden geheugen is ook niet optimaal. Trap die 2700 eens uit je systeem en kijk of je dan nog probs hebt.
-bios instell.

• Pennywise81
Hmm ik heb nu idd dat fast writing aangezet. Maar het probleem is volgens mij: als ik fast writing uit zet werkt die 4x agp mode volgens mij niet. Of is dat juist de bedoeling als je fast writing uitzet? Ik heb er iig geen id van wat t allemaal betekent. Dit is iig het scherm wat ik onder het ati control panel krijg:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/dancingclown/agp.JPG

Je ziet dat fast writing grijs is en dat current status "off" is. dus ik neem aan dat die 4x agp dan af staat. Het probleem is: die current status gaat alleen op "on" als ik fast writing in de bios aanzet. Dus weet iemand waar dit aan ligt?

blaat

Verwijderd

|:(

Als je Fast Write in BIOS aanzet zorgt dat ervoor dat je mobo dat ondersteunt zeg maar. Dan kan je het met SmartGART ook wel uit zetten. Zet je het in BIOS uit, dan kan je het met SmartGART ook niet aan zetten natuurlijk.

AGP staat gewoon op 4X, niet uit. Fastwrite maakt echter niet zo veel uit hoor. Volgens de maker van de Omega Drivers is uit zelfs beter, kan je beter overklokken ofzo.

~~

Maar goed, het is natuurlijk bullshit dat je beeld gaat stotteren tijdens Warcraft met een X800 Pro. Zelfs met mn vorige PC @ GF4 MX440 liep het goed @ 256MB RAM...

Jammer dat je mobo maar AGP4X ondersteunt. Die kaart kan natuurlijk 8X. Fast Write, zoals al gezegd, moet weinig uitmaken. Zelfs op AGP4X (ik weet niet of het veel verlies is tov 8X) moet je kaart WC3 MAKKELIJK draaien lijkt me.
Je kaart draait niet ten volle natuurlijk dankzij je mobo en cpu.
Het moet toch haast liggen aan de chipset drivers oid. Of toch hele lading spyware etc dat je systeem super vertraagd. Druk eens op CTRL+ALT+DEL , heb je vaak cpu gebruik 100%?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 11:31 ]

• EricJH
Pennywise81 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:10:
Hmm ik heb nu idd dat fast writing aangezet. Maar het probleem is volgens mij: als ik fast writing uit zet werkt die 4x agp mode volgens mij niet. Of is dat juist de bedoeling als je fast writing uitzet? Ik heb er iig geen id van wat t allemaal betekent. Dit is iig het scherm wat ik onder het ati control panel krijg:

Je ziet dat fast writing grijs is en dat current status "off" is. dus ik neem aan dat die 4x agp dan af staat. Het probleem is: die current status gaat alleen op "on" als ik fast writing in de bios aanzet. Dus weet iemand waar dit aan ligt?
De fast writes staat los van AGP modus. Zet ze voor het testen uit.

Het Smartgart scherm laat zien welke BIOS settings staan ingesteld en of ze worden gebruikt. De ATI drivers testen bij installatie en wijzinging van de configuratie (bv. nieuwe mobo drivers) de stabiliteit van je systeem. Adhv hiervan neemt de driver een BIOS settins wel of niet mee. In jouw geval staat de AGP op vier en neemt de driver ook AGP vier als uitgangspunt. Fast writes staat in de BIOS aand maar de driver zegt off en gebruikt de functie dus niet.

Je kunt in het Smartgart scherm niets wijzigen. Het is enkel een diagnostisch scherm.

Kijk eerst even wat er gebeurt als je fast writes uit zet in de BIOS. Late heb ik nog een paar probeersels.

Het is nu tijd om te gaan schaken. :+

• Pennywise81
Ok, dus die 4x agp staat gewoon aan. Daar zal het dus niet aan liggen, thx :P Fast writes had ik dan denk ik altijd al standaard uit staan. Ik kijk dan wel of ik spyware of zo heb, maar ik denk van niet, want ik hoor mn bak nooit ratelen :P en ik heb die kast ok voor mn neus staan, dus als de processor veel gaat doen, zie ik het meteen :P. Straks update ik ook meteen ff mn bios, kijken of het daar aan ligt.

EDIT:
Ik starte mn pc eens op, deed pause en toen zag ik dat ik mn bios blijkbaar al een keer had geupdate naar de nieuwste versie. Dus daar kan het ook niet aan liggen... Heb trouwens ook spyware scans gedaan met geupdate adaware en spybot en die vonden ook niets bijzonders..

[ Voor 27% gewijzigd door Pennywise81 op 10-01-2005 17:08 ]

blaat

• EricJH
Pennywise81 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 16:34:
Ok, dus die 4x agp staat gewoon aan. Daar zal het dus niet aan liggen, thx :P Fast writes had ik dan denk ik altijd al standaard uit staan.
Smartgart laat zien dat ze in de BIOS aan staan maar de driver de functie niet gebruikt (er staat off). Zet de fast write dus uit inde BIOS want de setting wordt onstabiel geacht (bij mijn mobo neemt de driver de fast write setting wel over)
Ik kijk dan wel of ik spyware of zo heb, maar ik denk van niet, want ik hoor mn bak nooit ratelen :P en ik heb die kast ok voor mn neus staan, dus als de processor veel gaat doen, zie ik het meteen :P. Straks update ik ook meteen ff mn bios, kijken of het daar aan ligt.

EDIT:
Ik starte mn pc eens op, deed pause en toen zag ik dat ik mn bios blijkbaar al een keer had geupdate naar de nieuwste versie. Dus daar kan het ook niet aan liggen... Heb trouwens ook spyware scans gedaan met geupdate adaware en spybot en die vonden ook niets bijzonders..
Aangaande spyware is er een goede aanvulling op Ad Aware en dat is Spy Sweeper. Hier is de trial te downen : www.webroot.com .

Ok tijd voor wat meer BIOS settings:
1. Fast writes uit
2. Alle caching en shadowing uit
3. System Performance of een soortgelijke vage kreet op zijn laagst
4. AGP sync functies uit

Helpt dit niet dan resten de fail safe/default settings. Dat zijn conservatieve setings die altijd werken. Werkt het hier wel dan spelen BIOS settings een rol

Ancere stap is een een gereduceerde configuratie draaien: enkel met mobo, graka, geheugen en HD. Werkt het hier wel dan is er een dader niet aangesloten. Ga dan weer één voor één de rest aansluiten.

Overweeg ook de online support van je mobo maker. Heb goede ervaringen met die van Gigabyte. Zij gaven mij net het zetje wat ik nodig had toen.

• Pennywise81
Ik heb net geprobeerd het traagste geheugen er uit te halen, maar dat maakte ook helemaal niks uit. Ik merkte totaal geen verschil in snelheid. Ik heb ook al ff zo'n helpformuliertje op de msi site ingevuld. Hopelijk krijg ik een beetje een goeie reactie terug, want bij sommige verplichte onderdelen die ik in moest vullen, wist ik niet wat ik er neer moest zetten.. Nou je, ik zie wel :P

blaat

• EricJH
Pennywise81 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:56:
Ik heb net geprobeerd het traagste geheugen er uit te halen, maar dat maakte ook helemaal niks uit. Ik merkte totaal geen verschil in snelheid. Ik heb ook al ff zo'n helpformuliertje op de msi site ingevuld. Hopelijk krijg ik een beetje een goeie reactie terug, want bij sommige verplichte onderdelen die ik in moest vullen, wist ik niet wat ik er neer moest zetten.. Nou je, ik zie wel :P
Heb je mijn tips nog geprobeerd? Dat is een strakke storingszoek drill die ik o.a. van de online mobo suport van Gigabyte heb geleerd.

Succes met MSI. Keep me posted. Ik heb ook een MSI. Altijd goed om te weten hoe de online support is.

• Pennywise81
Je bedoelt dat ik eerst zo min mogelijk hardware moet aansluiten, en dan steeds meer hardware aan moet zetten. Dus eerst moederbord, grafische kaart, geheugen en HD? Maar ik denk eigenlijk dat de oorzaak juist in 1 van deze onderdelen al ligt.Dus ik denk eerlijk gezegd niet dat dit helpt. Maar ik kan het natuurlijk wel proberen :P Maar het enigste wat ik dan uit hoef te schakelen is mn netwerk en mn geluid of zo. Verder zit er niet veel bijzonders op mijn bak aangesloten.

blaat

• MikkieMaus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-06 16:50
Mogelijk/waarschijnlijk zit het probleem in de videokaart drivers. Het is niet makkelijk te zeggen welke drivers het beste zijn, dat is een kwestie van uitproberen. Uit ervaring weet ik dat sommige (veel?) spellen opnieuw moeten worden geinstalleerd wanneeer je nieuwe drivers gebruikt.
Test trouwens ook je systeem eens met 3DMark2003 of een andere benchmarktool, dat geeft een indicatie of het probleem zit in de spellen of het systeem.
Brak geheugen zou ook nog een probleem kunnen zijn. Probeer het eens met alleen je nieuwste geheugenmodule geinstalleerd.

Verwijderd

Het is imo nooit zo lekker om 3 verschillende merken geheugen banken erin te zetten + dat 3 banken, in jouw cfg, juist alleen maar trager maakt. ( 2 maal 256 - 1 maal 512 )

Wat ik vaak merk bij het bijprikken van geheugenmodules is dat wanneer je je BIOS van je moederbord reset naar de fabrieksinstelling dat het daarna vaak pas wel goed draait. Vaak is het probleem dat de timings/snelheid van je verschillende geheugen banken niet eerder op dezelfde snelheid draaien na een BIOS reset. Wel daarna weer alles op je MoBo goed instellen ;)

Allicht het proberen waard. Verder heeft SP2 weinig van doen met het slecht draaien van games. Speel veel games hier met SP2 en nog nooit ergens last van gehad.

DirectX 9.0c al geinstalleerd ?

Succes

• EricJH
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 01:00:
Het is imo nooit zo lekker om 3 verschillende merken geheugen banken erin te zetten + dat 3 banken, in jouw cfg, juist alleen maar trager maakt. ( 2 maal 256 - 1 maal 512 )

Wat ik vaak merk bij het bijprikken van geheugenmodules is dat wanneer je je BIOS van je moederbord reset naar de fabrieksinstelling dat het daarna vaak pas wel goed draait. Vaak is het probleem dat de timings/snelheid van je verschillende geheugen banken niet eerder op dezelfde snelheid draaien na een BIOS reset. Wel daarna weer alles op je MoBo goed instellen ;)

Allicht het proberen waard. Verder heeft SP2 weinig van doen met het slecht draaien van games. Speel veel games hier met SP2 en nog nooit ergens last van gehad.

DirectX 9.0c al geinstalleerd ?

Succes
Mijn systeem, en ik lees ook van anderen, is zelfs ietsje sneller geworden van SP 2.

Maar even terug on topic. Hij brengt mij op een idee. Enkel het 512 MB Ram module gebruiken in de gereduceerde configuratie en dan de RAM timings op auto zetten voor zover dat al niet gebeurt is. Kijk eens wat het doet. Mocht je je BIOS al eens naar failsafe hebben gezet let dan op dat je processor niet als een trager type gezien wordt in de BIOS. Dan moet je de geheugen frequentie aanpassen (133 of 166 MHz; heb je een T'Bred of Barton CPU?).

Succes

• Pennywise81
Ik heb net 3dMark03 gerund nadat ik de 3.5.0 patch had gerund en ik had dus een score van 8547. Ik weet niet hoe hoog of laag dit is, maar dat weten jullie vast beter dan ik :P De meeste tests liepen vrij soepel. Maar de fps schommelde wel af en toe heel erg. Soms had ik weer 100 frames, dan weer 30 of zo. Dit zijn iig de scores per onderdeel:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/dancingclown/3dmarkdetails.JPG

De processortest met die trollen ging wel langzaam, maar dat is denk ik wel logisch.. Als die wel snel hoort te gaan, hoor ik het wel :P

EDIT: ja ik heb directx 9.0c :P Trouwens, zou het echt uitmaken om maar met 1 geheugenplaat te runnen? Want die 2 nieuwsten die er in zitten zijn allebei PC3200. Dat is toch even snel? Of werkt het niet zo?

[ Voor 16% gewijzigd door Pennywise81 op 12-01-2005 14:08 ]

blaat

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij is dat best wel aan de lage kant, op de cpu score na want die hebben het altijd heel zwaar. Kan je een keer 3d mark 05 draaien? dan kunnen we je videokaart helemaal uitsluiten. Zorg wel dat er niks op de achtergrond draait als je gaat benchen

• Pennywise81
Bij 3dmark05 haal ik een score van 4228. Dit zijn de gemiddelden:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/dancingclown/3dmark05details.JPG

Wel een stuk lager dan de vorige test, maar deze test is volgens mij ook een flink stuk lomper, of niet?

blaat

Verwijderd

Je kan benchen tot je een ons weegt, daarmee zal je je probleem niet oplossen ;)

Je BIOS heb je nog niet ffies naar de fabrieksstand gezet, probeer het eens ? Lees mijn reply eerder nog maar eens door. Onthoud wel de instellingen van je MoBo, die zal je later dan weer opnieuw moeten invoeren ;)

En je heb er nu 3 banken inzitten : 2 maal pc3200 en 1 pc2700. De snellere modules moeten zich in principe aanpassen aan de langzaamste module, lijkt me logisch. Dus je zal straks 3 banken hebben draaien op de snelheid van de pc2700, wat op zich natuurlijk niet wenselijk. Je kan hem beter er sowieso uithalen, pc2700 ;)

Maar ik blijf er vooralsnog van overtuigd dat je geheugen banken niet lekker draaien met elkaar, en dat dit dus pas gaat gebeuren na een BIOS reset, iets wat ik standaard doe als ik PC's upgrade met geheugens, door schade en schande wijzer geworden in de loop der tijd.

• Pennywise81
Met die benches kun je toch misschien zien waar het aan ligt? iig, ik heb al geprobeerd die geheugenbanken met PC3200 er in te laten zitten. Dat maakte helemaal niks uit. Daarom verwacht ik eerlijk gezegd ook niet dat het veel uit zal maken als ik alleen de nieuwste er in laat zitten. Maar ik zal het eens proberen.

EDIT: ik heb trouwens ook vrij weinig aanpassingen gedaan in mijn bios qua performance, de enigste dingen die ik ooit heb aangepast hadden iets te maken met de lage fan speed warning die steeds kwam (maar de fan speed was wel goed). Die heb ik dus gedisabled in de bios. Verder heb ik de onboard sound uitgezet,maar verder heb ik volgens mij niks veranderd in de bios. Maar ik zal eens proberen om te resetten.

EDIT: heb net de bios settings teruggezet naar default, maar dat maakte niks uit. Ik keek trouwens nog wel ff bij SiSoft Sandra bij mainboard information, en toen zag ik dit staan:

Warning 2545 : Large memory modules should be Registered/Buffered.
Tip 2546 : Large memory modules should be ECC/Parity.

Waar kan ik ergens zien of dat voor mijn huidige geheugen geldt? Kan er nergens iets over vinden...

[ Voor 63% gewijzigd door Pennywise81 op 13-01-2005 14:24 ]

blaat

Verwijderd

Download CPU-Z. Open het, ga naar het tabblad SPD en selecteer de memory module die je wilt checken op registered/buffered/ecc. Kijk dan gewoon even in de tabel die verschijnt.

~~EDIT
Hoe oud is je mobo. Als dit: "Warning 2545 : Large memory modules should be Registered/Buffered" echt klopt, en ze vinden 512 MB al large dan kan het daar aan liggen natuurlijk. Ik neem aan dat je geheugen niet registered/buffered is namelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 18:46 ]

• Pennywise81
Heb net gekeken, en alle geheugenbanken zijn niet registered en niet buffered...

blaat

Verwijderd

Tja, dan is dus nu de vraag; heeft SiSoft Sandra die informatie zelf bedacht of is dat echt zo (dat het buffered/registered moet zijn)? En natuurlijk; wat vinden ze 'large'?

• Pennywise81
Ok.. net geprobeerd met alleen de nieuwste geheugenbank... Maakt ook al geen flikker uit :(
Ik begin onderhand behoorlijk strontziek te worden hiervan :(

blaat

Verwijderd

Pennywise, volgens mij hebben wij hetzelfde probleem....
Zou het aan de temp van de processor kunnen liggen? (zie topic: processor oorzaak van framedrops?)

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Volgens MSI is PC2700 (ddr333) het maximale toegestane geheugen voor KT3 ultra, zie:

http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=11

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

Verwijderd

Heb je je geheugen al eens naar beneden geklokt, is dan de logische vervolgvraag? :p

• Pennywise81
Ehm, nee.. Ik heb die snelheid niet aangepast :D Maar waar staat precies dat ie maar PC2700 aan kan?

EDIT:
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:40:
Pennywise, volgens mij hebben wij hetzelfde probleem....
Zou het aan de temp van de processor kunnen liggen? (zie topic: processor oorzaak van framedrops?)
Hmm bij mij is de temp altijd goed... Komt bijna nooit boven de 50 graden.

[ Voor 65% gewijzigd door Pennywise81 op 13-01-2005 23:36 ]

blaat

• Roelof

Roelof

Illustrious Wolf

Main Memory

• Support six memory banks using three 184-pin DDR DIMMs
• Support a maximum memory size up to 3GB
• Support 2.5v DDR200/266/333 DDR SDRAM DIMM
Sneller geheugen kan vage problemen opleveren volgens een vriend van mij die regelmatig computers in elkaar zet.

[ Voor 8% gewijzigd door Roelof op 14-01-2005 18:44 ]

• Pennywise81
Heb net in de bios gekeken, maar ik kan nergens iets vinden waar ik de snelheid van het geheugen kan instellen of zo :/ ik zie wel onder de instellingen van het geheugen een snelheid staan, en die is 133 mhz. En die kan ik niet aanpassen, dus ik neem aan dat de computer die geheugensnelheid automatisch gelijk zet.

blaat

• Roelof

Roelof

Illustrious Wolf

Als er wordt aangegeven dat het tot en met ddr333 ondersteunt, wil dit zeggen dat je sneller geheugen niet moet gebruiken.
Je moet dus het snellere geheugen inruilen voor ddr333.

Verwijderd

ALS -zoals bij jou blijkbaar- je de snelheid niet naar beneden kan brengen. Ik kan bijvoorbeeld mn geheugen instellen op 1:1, 2:1, 3:2, 5:3 etc. Mn FSB is 200Mhz, dus 1:1 betekent DDR200; 2:1 is DDR400, 5:3 is DDR333. Heb je niets zoals dit?

• Pennywise81
Hmm ik zal eens proberen om alleen het langzaamste geheugen er in te zetten. Dat zou dan als het goed is moeten werken.. Betekent wel dat ik dan wel heel wat minder mb heb, hopelijk maakt dat niet al te veel uit...

[ Voor 96% gewijzigd door Pennywise81 op 16-01-2005 16:59 ]

blaat

• EricJH
Roelof schreef op zondag 16 januari 2005 @ 16:03:
Als er wordt aangegeven dat het tot en met ddr333 ondersteunt, wil dit zeggen dat je sneller geheugen niet moet gebruiken.
Je moet dus het snellere geheugen inruilen voor ddr333.
Dat is onzin. Ik draai zelf namelijk met 400 MHz gehuegen op 333 MHz en dat werkt. Verder zal de BIOS chip de latencies van de SPD chip netjes naar de passende timings omrekenen als je de timings op automatisch zet. Dat maakt niets uit.

Het probleem zit dan ook ergens anders.

Verwijderd

... Blijkbaar kan de ts zn geheugen snelheid dus niet veranderen...
Pagina: 1