[FC3] Webserver inrichten.

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Als windows guru wil ik nou ook eens Linux de oordeel van de twijfel gunnen. Ik ga een webserver bouwen en ik gebruik eens geen Windows Server 2003 maar ik ga Fedora Core 3 gebruiken.

Ik ben al begonnen met de installatie vanaf de installatie DVD en heb alles uitgevinkt wat ik niet nodig heb. Wat over blijft zijn de webserver en de admintools. Na de installatie boot mijn Linux machine op en krijg ik de melding of ik wil inloggen. Nou had ik wel eens gehoord dat Linux met root werkt en met het wachtwoord wat ik tijdens de installatie heb ingesteld kan ik inloggen. (Ik heb trouwens geen X geïnstalleerd, aangezien het alleen een webserver wordt en geen werkstation)

Maar nu sta ik op de prompt en heb geen idee wat ik moet doen. Ik heb op mijn windows PC PuTTy en WinSCP geïnstalleerd, maar ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Mijn verwachting was dat ik een soort web based pagina kon oproepen waarmee ik de boel kan configureren, maar die vindt ik niet. Ik heb ook al gezocht naar manuals of installatie instructies voor FC3 om een webserver te maken. Wel kwam ik op Tweakers het volgende topic tegen [rml]RedHat Fedora Core 3 Final [ Evaringen][/rml] maar daar vond ik ook weinig info. Op de site van Fedora kwam ik ook al niet verder. Wat kan ik nu gaan doen, opgeven en windows installeren is te makkelijk, maar op deze manier kom ik niet veel verder. Als ik maar een beetje op weg ben dan red ik mij wel weer (hoop ik).

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Wat je wil denk ik is je webserver configgen. Deze zal wel apache zijn dus ga je na www.apache.org en kijkt daar eens in de documentatie. En bij andere software hetzelfde.

Om via een webinterface alles is te kunnen stellen kan je Webmin gebruiken. Zoals hun site er uit ziet ziet ook de webinterface ongeveer uit.

Ook denk ik dan een guide voor linuxn00bs wel handig zou zijn ;)

Op The Linux Document Project vindt je tevens veel HowTo's en nog meer van die Guides.

Succes :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 01:30 ]

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
je zou webmin eens kunnen installeren dan kan je default op poort 10000 inloggen op een web interface waarmee je zowat alles van je systeem in kan stellen.. niet echt leerzaam maar het werkt wel
edit: beetje laat maar wel lekker
mocht je met meerdere sites en gebruikers willen gaan werken is een cp als directadmin plesk cpanel of ensim misschien wat voor je

[ Voor 32% gewijzigd door stunn0r op 09-01-2005 01:30 ]

Verwijderd

Je zult iets zien als:
login as:
Hier vul je in "root"

Daarna staat er iets als:
login as: root
root@10.25.1.104's password:
Hier vul je vanzelfsprekend je wachtwoord in dat je bij de install hebt opgegeven.

Als dit correct is zul je dit zien staan:
Last login: Sat Jan 8 12:15:29 2005 from 10.25.1.200
[root@snowserver root]#
En je bent ingelogd.
(Dit is overigens met putty)

Als je alles wil configgen met een webtool zul je aan iets als WebMin moeten denken, hier kun je erg veel mee. Er zijn uiteraard ook andere Control Panels.
Hoe je deze installeert staat beschreven op de sites van de desbetreffende programma's.

Overigens was het geen slecht idee geweest om X ook te installeren als dit de eerste keer is dat je met Linux bezig bent, je kunt er toch net wat makkelijker mee omgaan als je er net aan begint.

Sowieso is het in het begin érg moeilijk, maar langzamerhand leer je steeds meer commando's en kun je steeds meer in textmode configgen :).

Success!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Alvast bedankt, dat webmin ziet er veel belovend uit. Ik ga mij eens verdiepen hierin.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je een webbased configuratieding wil, kun je kijken naar webmin of iets soortgelijks.
Voor de rest is er genoeg te vinden over algemene configuratie, of apache configuratie in het bijzonder. Zonder concrete vraag of probleemstelling komt het neer op "vertel me de basics", en dat is iets wat op al genoeg plaatsen op het internet te vinden is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.