Hoe warm kan een celeron worden voor ie stuk gaat?

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb in mijn servertje een 667mhz celeron procesor zitten. Nu heb ik daar gewoon de fan van het blokje afgesloopt want dat gaat makkelijk, idle is ie zo rond de 50 graden, niet echt koel te noemen, maar kan geen kwaad. Soms wordt ie wel wat warmer, (tis een windows server, er blijft wel eens een progje hangen op 100% load, en dan loopt ie flink te stoken. Hij haalt dan de 80graden wel eens. Achja, niet erg dacht ik zo. Maar nu hing ie zonet even, en was mijn cpu temp opgelopen tot een whopping 104 graden celcius. Nu is ie weer aan het dalen, en erg is het allemaal niet, maar er moet toch een temperatuur zijn waarbij dat ding gewoon doorfikt? Als ie 104 graden is kan ik nog gewoon inloggen via vnc, het procces killen en gaat ie weer vrolijk omlaag.
Nu lijkt 104 graden me ver boven de streef temperatuur, maar is er ook een limiet waar ik absoluut niet overheen mag gaan omdat ie dan echt de pijp aan maarten geeft? vroeg het me gewoon zo eens af :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
Hey een cooler! kom die slopen we eraf!

slimme gedachtegang he :)

ik d8 iets van rond de 120

je verkort wel stevig je levensduur van je suikerklontje he?

en die van je garantie.... :X

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Maverick
  • Nu online
Yofresh_750 schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 22:09:
Hey een cooler! kom die slopen we eraf!

slimme gedachtegang he :)

ik d8 iets van rond de 120

je verkort wel stevig je levensduur van je suikerklontje he?

en die van je garantie.... :X
Die coolers maken herrie, en de cpu is al oud en gekregen, kan met die garantie niet echt zitten ;)
ik zie op balusc zijn server dat het ding een elec (max) van 82 graden heeft, is dat dan heel iets anders?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Celeron 667
Coppermine
cB0 (6-8-3) 06/2000
cC0 (6-8-6) 11/2000 667MHz 66MHz 10,0x 1,5/1,7V L1 32KB
L2 128KB 13,3/13,9A
17,5/21,1W
82ºC 28M
0,18µm
105/90mm²

Volgens de balusc site mag het ding 82c max worden. (volgens de specs)
die dingen kunnen wel wat extra hitte aan en daarnaast is het natuurlijk zo dat de temp mogelijk niet correct uitgelezen wordt (mijn cpu was laatst 127C volgens de bios, maark hij was nog enigszins vast te pakken zonder dat je brandwonden kreeg, dus ik geloofde dat al niet helemaal).

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Officieel is 82 graden de max voor een Celeron 677MHz.

Verwijderd

Waarom niet gewoon die FAN er op? Des noods op 7 of 5 volt in plaats van 12. En koop een degelijke als het om de herrie gaat?

• Maverick
  • Nu online
ja jongens, dat zeg ik dus al ;)

De temp was wel aannemelijk, daar er dus geen fan op zit, en hij realistisch opliep ivm een vastgelopen procces. was overigens gemeten met speedfan.
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 22:13:
Waarom niet gewoon die FAN er op? Des noods op 7 of 5 volt in plaats van 12. En koop een degelijke als het om de herrie gaat?
ik vind 5v al herrie ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Maverick op 08-01-2005 22:14 ]

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:23
Zolang het niet vast loopt van de hitte, zal het wel goed zijn denk? :)
Dat is mijn motto altijd!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zet er een groter koelblok op en laat er een 80mm fan op blazen op 7V of 5V ofzo. Dan moet je niet inzitten over de temperatuur en heb je ook niet veel last van herrie.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 18:33
Ik denk dat je hebt aangetoond dat 100+ graden géén probleem is voor de Celeron. Maar als je er toch ongerust op wordt, raad ik je aan een goede socket 370 (socket A) koeler er pasief op te schroeven. Bijvoorbeeld van een AMD 2500 - 3200+ xp processor.

Overigens hoor ik een goede fan op 5 graden niet eens. Meestal is het de voeding en de HDD's die net iets meer lawaai maken. Mijn Celeron 1200a draait op 66mhz fsb, 800mhz met de boxed koeler van een Celeron 500 mendocino @ 5vlt..

[ Voor 9% gewijzigd door BovenHond op 08-01-2005 22:16 ]

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Kan je niet gewoon instellen dat als een progje niet meer reageerd, Windows het gewoon aflsluit? Ik heb daar wel eens iets voor gezien, weet alleen 123 niet meer wat dat was ..

• Maverick
  • Nu online
ik ben er niet ongerust op. Kan mij het schelen dat ie af en toe 100 graden wordt, als ie stuk gaat is het een mooi excuus om iets fatsoenlijks aan te schaffen. Ik ben alleen benieuwd. een fan erop zetten ga'k al helemaal niet aan beginnen zo, das niet goed voor m'n nachtrust.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maverick schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 22:13:
ja jongens, dat zeg ik dus al ;)

De temp was wel aannemelijk, daar er dus geen fan op zit, en hij realistisch opliep ivm een vastgelopen procces. was overigens gemeten met speedfan.

[...]

ik vind 5v al herrie ;)
Koop dan een stillere fan :P

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 07:34

LyP0

it is I , you worst nightmare

jah dat is helaas niet zo goed voor zn beurs, kapot laten gaan is goedkoper :P

ik voel me lekkaah !!!

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 12:53
Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal snap.
Iedereen hier geeft je advies over hoe je de warmte problemen kan oplossen.Maar dit intereseert je weinig, je laat hem liever doorbranden, wat is dan precies de vraag?
Zo'n fan op 5v hoor je echt niet, en al zeker niet boven je HD's uit, dus slaap lekker?

• Maverick
  • Nu online
Ik vraag toch niets over m'n warmte probleem? :?
De topic titel is toch wel duidelijk lijkt me "Hoe warm kan een celeron worden voor ie stuk gaat?" dat staat er letterlijk. Die genoemde 82 graden is duidelijk niet de limiet, wat wel?

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 12:53
Zoals eerder vermeld is de aangewezen Limiet inderdaad 82 graden. Ik denk dat er erg weinig mensen zijn die getest hebben hoeveel die cell/core precies aankan. Denk 120 of ergens daaromtrent.

Uittesten dus maar, tenzij je even een 5v fannetje eropzet, luistert of dit "stil" genoeg is

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Probeer het eens en vertel het ons?
Weten we het allemaal :D

Edit:
Het sillicium erin kan wel tegen een stootje ;)
Zo'n 1400 graden stootje :P

Maar de rest he? :+

[ Voor 48% gewijzigd door SH4D3H op 08-01-2005 22:56 ]

• Maverick
  • Nu online
SH4D3H schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 22:54:
Probeer het eens en vertel het ons?
Weten we het allemaal :D
zo gek ben ik nu ook weer niet ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Ik denk dat je die 82 graden die Intel opgeeft meer moet zien als een continue temperatuur (waarbij de processor dus een aantal jaar in leven blijft).
De levensduur van de meeste halfgeleiders neemt bij stijgende temperatuur logaritmisch af.

• lancelot46
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 11:29
Sorry mensen, dit is een beetje offtopic. Maar het is wel het enige topic waar gesproken wordt over cpu temperaturen. Ik heb al van alles afgezocht en reviews gelezen, maar geen van allen beantwoorde m'n vraag.

Ik heb sinds kort een P4 3,4Ghz Northwood op een asus P4P800S-SE. Hierop zit een Zalman CNPS7000B-AlCu (@2250 rpm). Bij Prime95 haal ik na een half uur een temp. van 56gr.
Voorheen had ik 'n P4 2,4Ghz (FSB 533) @ 3006Mhz (FSB 668).Deze was met de zelfde Zalman koeler koeler uitgerust. bij een toerental van 1900, was de max temperatuur 47gr.
(bij beiden koelers AS5 gebruikt)

Mijn vraag: Zelf vind ik die 56 graden wellicht een beetje hoog (voor een prescot op die snelheid was dit wel mooi). Kan het zijn dat er geen optimaal contact is met de koeler, dus te weinig (of te veel) koelpasta. Of is dit voor die proc een mooie temperatuur in samenwerking met die Zalman?

Alvast bedankt! ;)

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22

Aapje

Opel-beun
Mhhh een maat van me had dit ook gedaan zonder fan een 500 celeron laten draaien nachtje met en dvd decrypten ofzo beweert ie, en nu zit de koeler aan de core gesmolten ala beweert ie :)
Naja iig, die intels hoorde toch te bevriezen als ze te heet werden? (Keertje zo'n filmpje gezien op THG =)), maja
Zal vast alleen zo zijn bij p4's ofzo
Ik ga maar weer chatten onzinnige crap die ik hier lul :p

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 20:40
Mijn celeron (s370, 1GHz@1,25 GHz) loopt vast als hij warmer wordt dan 60 graden.
Heter dan dat heb ik hem nog nooit gekregen.
En ik ben ook zeker niet van plan om dat te proberen :P

• Maverick
  • Nu online
Dr_Hell schreef op zondag 09 januari 2005 @ 01:57:
Mijn celeron (s370, 1GHz@1,25 GHz) loopt vast als hij warmer wordt dan 60 graden.
Loopt de cpu vast, of schakelt de bios je pc uit? Want 60graden is zo hoog toch niet lijkt me :?

• Dr_Hell
Bij 60 graden begint de pc speaker te piepen, en slaat alles muurvast.
Dit kan gedeeltelijk liggen aan de bios, die bij 60 graden begint te piepen, maar dan zou de boel toch niet vast moeten lopen?
Ik kan ooik niks instellen in de bios wat te maken heeft met een temperatuurbeveiliging ofzo.

Maar gelukkig heb ik er geen problemen mee, de proc. wordt max. 50 graden bij full load gedurende langere tijd.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dr_Hell schreef op zondag 09 januari 2005 @ 02:44:
Bij 60 graden begint de pc speaker te piepen, en slaat alles muurvast.
Dit kan gedeeltelijk liggen aan de bios, die bij 60 graden begint te piepen, maar dan zou de boel toch niet vast moeten lopen?
Ik kan ooik niks instellen in de bios wat te maken heeft met een temperatuurbeveiliging ofzo.

Maar gelukkig heb ik er geen problemen mee, de proc. wordt max. 50 graden bij full load gedurende langere tijd.
Ook niet na een BIOS update? De temperatuur-alarm-grens moet haast wel in te stellen zijn op zo'n modern moederbord. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Dr_Hell
Modern?
Haha, het is een Asus TUA 266 mobo, en ik ben in verschillende biossen niks tegengekomen ervan.
Ik draai als het goed is(uit mijn hoofd) nu de 1004 beta 10 versie ( de laatste bios die voor dit mobo uitgebracht is, het is zelfs een beta :D 8)7 )

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 18:33
Als dit een Celeron 1000a is dan kun je hem zeker op 1,33 Ghz krijgen (door evt. de Vcore iets te verhogen). Als je hem terugclockt naar bijvoorbeeld 666 mhz dan zal je hem ook wel op 90 graden kunnen draaien alvorens hij vast slaat.

Maar goed er zit een vershil tussen vastlopen en het begeven. Reken er maar op dat het ding pas (onmiddelijk) deffect geraakt nadat hij rond de 120 graden celcius is geweest.

Ik denk dat de TS er verstandig aan doet een iets andere heatsink te organiseren voor een rijksdaalder en hem vervolgens lekker passief op max 100 graden moet laten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door BovenHond op 09-01-2005 11:20 ]

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Dit komt omdat je de processor hebt overclocked :) Je overclock is op die temperatuur niet stabiel meer. Als je hem weer naar de originele snelheid terugbrengt zal je dit niet overkomen.

Verwijderd

weet je wat ook en goed idee is de kast van zalman kopen daar zitten geen ventilatoren in.
de tnn 500a volgens mij houd die je pc ook lekker cool. :)

http://www.zalman.co.kr/

Verwijderd

lancelot46 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 01:47:
Sorry mensen, dit is een beetje offtopic. Maar het is wel het enige topic waar gesproken wordt over cpu temperaturen. Ik heb al van alles afgezocht en reviews gelezen, maar geen van allen beantwoorde m'n vraag.

Ik heb sinds kort een P4 3,4Ghz Northwood op een asus P4P800S-SE. Hierop zit een Zalman CNPS7000B-AlCu (@2250 rpm). Bij Prime95 haal ik na een half uur een temp. van 56gr.
Voorheen had ik 'n P4 2,4Ghz (FSB 533) @ 3006Mhz (FSB 668).Deze was met de zelfde Zalman koeler koeler uitgerust. bij een toerental van 1900, was de max temperatuur 47gr.
(bij beiden koelers AS5 gebruikt)

Mijn vraag: Zelf vind ik die 56 graden wellicht een beetje hoog (voor een prescot op die snelheid was dit wel mooi). Kan het zijn dat er geen optimaal contact is met de koeler, dus te weinig (of te veel) koelpasta. Of is dit voor die proc een mooie temperatuur in samenwerking met die Zalman?

Alvast bedankt! ;)
Ik zit ook te overwegen een Zalman CNPS7000B aan te schaffen gezien de geluidsproductie van m'n huidige cooler. Scheelt het veel in vergelijking met de standaard cooler?

Als ie op jouw P4P800S-SE past lijkt ie mij ook wel passen op een P4P800S, bijna identiek bordje!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Hoogst waarschijnlijk een standaar beveiliging van het moederbord, Hadden de Celerons van vroeger dezelfde beveiliging als de P3? Wanneer het te heet wordt of bescherming van moederbord gaat aan, loopt alles vast.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 22:54:
[...]

Ik zit ook te overwegen een Zalman CNPS7000B aan te schaffen gezien de geluidsproductie van m'n huidige cooler. Scheelt het veel in vergelijking met de standaard cooler?

Als ie op jouw P4P800S-SE past lijkt ie mij ook wel passen op een P4P800S, bijna identiek bordje!
ik denk dat de TS na een jaar het antwoord wel heeft
voor jouw vraag, zoek eens rond

PSN: djmurcielago

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik heb die koeler op mijn AMD 64 X2, dat is natuurlijk wel wat anders dan de Prescott. Voor een prescott zou ik eerder de Arctic Freezer aanraden. De zalman koelt 3-5 graden mindergoed dan de Arctic + de Zalman trekt vrij veel stof aan.

Of het veel scheelt met de standaard koeler van P4 = ja tussen de 4-10 graden koeler. Alleen de boxed koeler moet het ook kunnen redden eigenlijk.
Alleen als je de boxed te lawaaierig of daarmee problemen met de temperatuur hebt zal ik het vervangen. Beter is om grote casefans aan de achter en voorzijde te plaatsen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje erg oude }:O - enige goede reden om zo'n oude topic te schoppen is om iets on-topics toe te voegen. Zelf nog een vraag posten is dat nadrukkelijk niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.