Toon posts:

ip adressen

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
hoe regel ik de ip adressen op een lan die ik ga organiseren?
gewoon deze gebruiken?
192.168.0.1(enz.)
Moet ik dat ergens instellen op een server/switch ofzo of werkt dit meteen?

gr
eric

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 13:03
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 20:27:
hoi,
hoe regel ik de ip adressen op een lan die ik ga organiseren?
gewoon deze gebruiken?
192.168.0.1(enz.)
Moet ik dat ergens instellen op een server/switch ofzo of werkt dit meteen?

gr
eric
Denk dat je met DHCP een stuk verder gaat komen,zodat je een hele reeks van ip adressen open kan zetten voor je clients.

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09
DHCP op een lan zou ik nooit doen .... bekend verhaal mocht iemand anders op de lan namenlijk ook nog een server hebben met DHCP gaan die 2 met elkaar flouken...

Kies ook geen bekend reeks zoals jij die in je voorbeeld hebt staan. maar kies een iets vreemdere reeks bijvoorbeeld 190.0.0.x weet je zeker namenlijk dat iedereen de juiste instellingen gaat krijgen.

Verder de server die je nodig zou moeten hebben voor een DHCP server kun je beter als een goede geconfigureerde DNS en WINS server gebruiken.

Zelf organiseer ook lan-partys en heb toen der tijd (2de editie) heel veel geleerd van de organisatie waar wij de switches vandaan hebben (www.lanz4all.nl) weet niet of ik hiervoor reclame mag maken zo nee dan verwijder ik deze natuurlijk weer graag. Maar deze mensen hebben veel kennis in huis hoe jij je lan goed en perfect kan latern verlopen. Dus mocht je nog switches moeten halen/huren ga naar die mensen ;)

Succes namens mijn eigen organisatie en maak er een gezellige lan van :)

Verwijderd

Topicstarter
NL_NaToR schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 20:36:
DHCP op een lan zou ik nooit doen .... bekend verhaal mocht iemand anders op de lan namenlijk ook nog een server hebben met DHCP gaan die 2 met elkaar flouken...

Kies ook geen bekend reeks zoals jij die in je voorbeeld hebt staan. maar kies een iets vreemdere reeks bijvoorbeeld 190.0.0.x weet je zeker namenlijk dat iedereen de juiste instellingen gaat krijgen.

Verder de server die je nodig zou moeten hebben voor een DHCP server kun je beter als een goede geconfigureerde DNS en WINS server gebruiken.

Zelf organiseer ook lan-partys en heb toen der tijd (2de editie) heel veel geleerd van de organisatie waar wij de switches vandaan hebben (www.lanz4all.nl) weet niet of ik hiervoor reclame mag maken zo nee dan verwijder ik deze natuurlijk weer graag. Maar deze mensen hebben veel kennis in huis hoe jij je lan goed en perfect kan latern verlopen. Dus mocht je nog switches moeten halen/huren ga naar die mensen ;)

Succes namens mijn eigen organisatie en maak er een gezellige lan van :)
heb je misschien msn.
heb totaal geen verstand van DHCP.
misschien kan je me helpen,
of iemand anders:::

pc_hd@hotmail.com

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
JIJ gaat een LAN organiseren? Volgens mij haal je beetje teveel hooi op je hark of hoe dat spreekwoord ook gaat..

Hoeveel mensen gaat het hier om? 5? 10? 100?

Verwijderd

Emailen doen we niet aan. Lees de netwerk FAQ eens.

Anders: hoeveel man?

Switches zijn over het algemeen domme apparaten. Ik ga d'r vanuit dat je dit al wist, maar als je maar zorgt dat alle IP adressen in hetzelfde subnet zitten, dan kun je genoeg kwijt.

10.0.0.1 tot 10.0.1.254 beschikbaar stellen voor mensen (schuif ze op als je meer dan 500 man krijgt), en 10.0.2.1 tot 10.0.2.254 voor servers en websites van je LAN, en je hebt een vrij overzichtelijk netwerk. Stel overal 255.255.0.0.als subnetmask in, en het moet werken.

Beter is segmenteren, met bijvoorbeeld routers en meerdere, kleinere subnets (bijvoorbeeld een subnet de tafel), maar dat geld zowiezo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 20:45:
Emailen doen we niet aan. Lees de netwerk FAQ eens.

Anders: hoeveel man?

Switches zijn over het algemeen domme apparaten. Ik ga d'r vanuit dat je dit al wist, maar als je maar zorgt dat alle IP adressen in hetzelfde subnet zitten, dan kun je genoeg kwijt.

10.0.0.1 tot 10.0.1.254 beschikbaar stellen voor mensen (schuif ze op als je meer dan 500 man krijgt), en 10.0.2.1 tot 10.0.2.254 voor servers en websites van je LAN, en je hebt een vrij overzichtelijk netwerk. Stel overal 255.255.0.0.als subnetmask in, en het moet werken.

Beter is segmenteren, met bijvoorbeeld routers en meerdere, kleinere subnets (bijvoorbeeld een subnet de tafel), maar dat geld zowiezo.
dus iedereen een ip adres geven en subnetmask en ik hoef voor de rest niets te doen of moet ik wat doen met DHCP.

IK snap een DHCP server namelijk niet.
denk dat de lan voor ongeveer 25-35 man wordt

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09
Osiris schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 20:42:
JIJ gaat een LAN organiseren? Volgens mij haal je beetje teveel hooi op je hark of hoe dat spreekwoord ook gaat..

Hoeveel mensen gaat het hier om? 5? 10? 100?
das wel een hele belangrijke.... mocht je 5 man hebben bijvoorbeeld :) neem je thuis router mee zou ik zeggen.

Wordt het meer dan zou ik inderdaad de netwerk FAQs doorlezen hiero op GOT

-------

Aaargh ... net te laat :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door NL_NaToR op 08-01-2005 20:50 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:08
Dat gaat een leuk feestje worden dan :X
No offence, maar dit is basisstof. Hoort hier dus ook niet thuis.

Probeer eens wat how-to's, FaQ's en manuals etc te lezen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.