[debian] linux.bin compileren?

Pagina: 1
Acties:

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
stukje uit handleiding debian:

Assuming you used /mnt as the mount point, copy your custom kernel to /mnt/linux.bin. Next run the script rdev.sh which resides in /mnt, which assumes it will find the kernel as described here.

Mijn 3com netwerkkaart wordt standaard niet door kernel 2.2 of 2.4 ondersteund.

Aangezien ik een netwerkinstall wil doen moet ik in de rescue disk een eigen kernel verwerken. De kernel is klaar, maar dit is geen .bin bestand.

Hoe compileer ik ipv een .deb een .bin kernel?

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom kopieer je niet gewoon de kernel image naar /mnt met als naam'linux.bin'?
Probeer dan eens dat shell script te runnen.

• Zware Unit
Helaas, dit heb ik al geprobeerd.

resultaat:
code:
1
2
3
Loading
Invalid of corrupt kernel image
boot: _

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Verwijderd

een .deb is een package, wat jij hebt gemaakt is volgens mij een kernel package voor apt-get van debian. In dat bestand zitten de bestanden voor de kernel ingepakt of iets dergelijks.

Misschien is er een of andere manier om ze eruit te krijgen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hij heeft blijkbaar een Debian-package in plaats van alleen een image, dus dat kan dan niet direct. De eenvoudigste manier is dan om de .deb uit elkaar te halen met iets als 'dpkg -x mijnbestand.deb' - doe dat wel even in een aparte directory, want hij maakt zelf geen nieuwe voor je aan :). Vervolgens kan je je image even opzoeken en die verplaatsen/renamen naar linux.bin :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je nou een knoppix CD download, in de box stopt en dan met debootstrap debian installeert, kan je een netinstall van debian doen.

Hierbij kan je, nadat je debootstrap hebt gebruikt, gewoon chrooten naar je debian omgeving (mits je /proc en /dev hebt gemount) om alles verder te installeren met apt-get

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mja, zou het downloaden van zo'n complete CD en dan debootstrappen en dergelijke al die moeite waard zijn? Ik betwijfel het eigenlijk - volgens mij is het simpelweg even aanmaken van een eigen installatiediskette een stuk sneller en efficiënter.

* odysseus vraagt zich wel af wat voor 3Com-kaart de topicstarter heeft...die zijn meestal toch standaard genoeg om direct herkend te worden lijkt me.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

voor testitng levert debian gewoon iso images. Iets van 300MB ofzo. Floppy heb ik ook wel eens gedaan heb je iets van 3/4 floppen voor nodig en volgens mij woon ik in een magnetron want floppen willen bij mij nooit dus een cd is veel eenvoudiger.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Waarom zou een CD nu weer eenvoudiger zijn? Als je daar op een of andere manier alternatieve drivers op moet krijgen dan ben je helemaal ver van huis, op een diskette is dat nog goed te overzien - en blijkbaar heeft de topicstarter wel goede diskettes, dus kan hij zich de moeite besparen om 300MB aan verouderde software te downloaden en te branden in een ander besturingssysteem :).

• kiekerjan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 13:34
Je kunt de kernel uit de .deb package halen met dpkg --extract <filename.deb>. Of je kunt de kernel vinden in de volgende directory van de source tree waarmee je gecompileerd hebt: /arch/i386/boot/

These are my principles. If you don't like them I have others.

• Zware Unit
heb het net effe op de oude manier geprobeerd, maar dit werkte ook niet :(
code:
1
2
3
make menuconfig
make clean
make bzImage

en dan de bzImage renamen naar linux.bin

dit geeft echter de zelfde foutmelding bij het opstarten, maar volgens mij gaat dit wel de goede richting op :P

[ Voor 10% gewijzigd door Zware Unit op 10-01-2005 14:29 ]

• Zware Unit
moet ik de complete inhoud van /arch/i386/boot/ gebruiken om een bin te maken of alleen het bzImage bestand?

en hoe maak ik een bin onder debian?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een .bin is geen speciaal type bestand of zo - je hernoemt bzImage gewoon naar linux.bin en dan ben je klaar als het goed is. Natuurlijk nog wel even dat rdev.sh-script draaien en nog meer stappen die eventueel in je handleiding staan volgen, maar meer zou het volgens mij niet moeten zijn :).

• Zware Unit
ik heb bzImage renamed naar linux.bin en het scripje uitgevoerd maar geen verschil.

Zelfde foutmelding :( , beetje moedeloos aan het worden

misschien dat ik bzImage eerst moet compressen met tar, want in de handleiding staat dat linux.bin een gecomprimeerd bestand is....

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

tar doet geen compressie programma dus ik denk dat je dan gzip moet gebuiken (of mischien bz2)

Mistakes are proof that you are trying...

• Zware Unit
HET WERKT !

compileer je eigen kernel op de nieuwe debian manier

mount de rescue floppy (gemaakt onder windows of debian)

"mount -t auto -o sync /dev/fd0 /floppy"

kopieer het bestand "bzImage" uit de directory /usr/src/linux-x/arch/i386/boot naar de floppy

"cp /usr/src/linux-x/arch/i386/boot/bzImage /floppy/linux.bin"

voor dan het script "rdev.sh" uit op de floppy

"./rdev.sh"

het probleem zat waarschijnlijk in het mounten van de floppy, maar met de opties werkt het. Erg relax. Bedankt voor de hulp!

[update]

"gzip System.map"
"cp System.map.gz /floppy/sys_map.gz"

en

"mv .config config"
"gzip config"
"cp config.gz /floppy/config.gz"

niet vergeten anders kan je de kernel niet installeren tijdens het installatieproces. Het installatieproces werkt zonder deze aanpassing wel op de nieuwe kernel, maar dan krijg je weer problemen na de installatie procedure

[ Voor 30% gewijzigd door Zware Unit op 10-01-2005 21:07 ]

Pagina: 1