Toon posts:

[XP]Harde schijf niet herkent tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het installeren van windows XP heb ik het volgende probleem: Hij kan niet naar de HDD schrijven.
Ik heb een maxtor 200Gb SATA HDD en een asus A8V deluxe mobo.
Zo gaat het: ik start mijn pc op, hij boot van de CD-rom kopieert de files, vraagt me wat ik moet doen. Daarna krijg ik deze error: Setup did not find any HDD installed in your computer.
Terwijl ik weet dat hij werkt omdat hij wel wordt herkent in het BIOS.

Wat is hier iets aan te doen? Dit is een SATA harde schijf, verandert dit iets?
Hij vraagt ook voor het kopieren van de files of er nog drivers zijn die hij nodig kan hebben voor SCSI of RAID in de vorm van een floppy maar dit heb ik nooit ontvangen.
Ik heb snel de HDD bekeken en naast de SATA verbinding is er een lege plaats voor een jumper kan dit de oorzaak zijn?

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
windows heeft van zichzelf (nog) geen ondersteuning voor SATA dus je zal ten alletijde met behulp van een floppy en tijdig op F6 drukken drivers apart moeten laden.

De drivers hiervoor staan als het goed is op de driver cd van je mobo

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb hier de cd die bij men moederbord kwam, hierop staan verchillende mappen met drivers voor SATA / RAID

ik heb een lijstje van de bestanden die "makedisk" heten op de cd:
Q:\Drivers\Promise\378ATA\makedisk
Q:\Drivers\Promise\378RAID\makedisk
Q:\Drivers\VIARAID\6420RAID\DriverDisk\makedisk

dus, welk moet ik gebruiken

Ik ga nu ff het huis afzoeken naar een floppy:)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 20:49 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
dat hangt er vanaf op welke controller je schijf hangt.
Ik zie namelijk via drivers en promise drivers er tussen, en het maakt niet uit of je je SATA schijf single of raid draait er moeten altijd drivers bij.

Verwijderd

Topicstarter
en hoe kan ik daar achterkomen welke controller ik gebruik?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je geen diskette gekregen bij het moederbord/controller? Druk die er dan in.

Anders kijk je even in de handleiding van het moederbord wat voor controller je hebt, en kun je via de bestanden die op de cd staan, een diskette maken.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

te laat.... :Z

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 21:01 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Gewoon alle makedisk opties gebruiken om alle diskettes te maken. Heb je altijd de goede.... of kijk even in je manual om te zien welke controller je gebruikt.

ARME AOW’er

Verwijderd

SATA zou niets moeten uitmaken, het is in theorie software transparant met P-ATA, ware het niet dat het A8V moederbord alle controllers als S-ATA raid laat werken (dus géén software transparantie). Je moet dus een array definen, en drivers installeren, of de drivers door middel van bijvoorbeeld nLite slipstreamen.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 17:06
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 21:04:
SATA zou niets moeten uitmaken, het is in theorie software transparant met P-ATA, ware het niet dat het A8V moederbord alle controllers als S-ATA raid laat werken (dus géén software transparantie). Je moet dus een array definen, en drivers installeren, of de drivers door middel van bijvoorbeeld nLite slipstreamen.
Klopt.. S-ATA is niets anders dan een fysieke interface, vanuit de host, het OS ziet P-ATA of S-ATA er hetzelfde uit.

Ik zou RAID in het BIOS uitzetten, of in ieder geval die promise, tenzij je perse RAID wil gebruiken. Als je een harddisk of twee aparte harddisks gaat gebruiken heeft raid weinig zin.

Ik heb een K8V SE Deluxe, met RAID in de soutbridge, S-ATA ondersteuning etc. Bij mij staat de promise en de SATA bootrom gewoon uit. Gebruik nog P-ATA disks....

[ Voor 11% gewijzigd door loekf2 op 08-01-2005 21:11 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt mensen men 200Gb is aan het formateren :z

nouja, bedankt voor de hulp _/-\o_

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-04 12:53
Berzoid,

Zou je nog ff neer willen planten hoe je het nou precies aan de gang hebt gekregen? Dit topic kan via de search door iemand met een zelfde probleem dan gebruikt worden om tot een oplossing te komen :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:01

JorisPenders

Designer & Coder

Ja, ik ben nog steeds aan het klooien,
Heb ook een SATA-harddisk.
Heb het idee dat ik m'n harde schijf wel kan ZIEN maar niet kan GEBRUIKEN, zal ook wel met de drivers te maken hebben.
Dus aub even zegge hoe je dat hebt gedaan :)

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

Verwijderd

Topicstarter
We hebben de drie drivers die boven vermeld staan getest en bij de tweede zat het goed.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

DJ_Jorizzz schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 22:06:
Ja, ik ben nog steeds aan het klooien,
Heb ook een SATA-harddisk.
Heb het idee dat ik m'n harde schijf wel kan ZIEN maar niet kan GEBRUIKEN, zal ook wel met de drivers te maken hebben.
Dus aub even zegge hoe je dat hebt gedaan :)
Het staat echt allemaal in de FAQ hoor.... en in je manual. Via de search zijn ook erg veel recente topics en oplossingen voor dit 'probleem' te vinden.

Het blijkt soms even fröbelen te zijn maar uiteindelijk lukt het altijd wel.

ARME AOW’er

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit is echt al heel vaak voorgekomen. f6 met een flop does the trick. Had je makkelijk kunnen vinden door even te zoeken, en de manuals door te lezen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.