[XP] 16 bits subsysteem in de knoei?

Pagina: 1
Acties:

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 15:44
Hey,

Een kennis van me belde me vandaag met een probleem. Ze gebruikt een bepaald -voor mij onbekend- programma om schooltaken voor te bereiden (ze is leerkracht).

Sinds gisteren krijgt ze de volgende foutmelding als ze het programma opstart:

Titel: 16-bits MS-DOS-subsysteem
c:\vb\school\school.exe
C:\Windows\System32\Autoexec.nt Het systeembestand is niet geschikt voor MS-DOS- en Microsoft Windows-toepassingen. Kies Sluiten om de toepassing af te sluiten.

Ik heb wat gezocht in de KB van Microsoft. Ik kwam tot de volgende mogelijke oplossing: Foutbericht bij het installeren of starten van een MS-DOS-programma of een 16-bits Windows-programma.

Ik heb haar de 18 stappen die er beschreven zijn (via de telefoon) laten uitvoeren. Zonder resultaat. Het gekke was wel dat de bestanden config.nt en autoexec.nt aanvankelijk ontbraken in de map c:\windows\system32. Nu staan ze er wel, maar het probleem blijft (ook na reboot).

Ze heeft Windows XP Home SP1. Het betreffende programma is mij onbekend, ik heb wel gecontroleerd of het wel degelijk een 16-bit programma is, en dat is dus zo. De compatibiliteitsmodus was uitgeschakeld, maar het inschakelen heeft ook geen oplossing gebracht.

Ik ga er momenteel van uit dat het probleem bij Windows ligt.

Morgen ga ik er langs. Maar misschien hebben jullie al tips? Wat zou ik moeten nagaan? Of kennen jullie het probleem misschien?

Alvast bedankt voor de feedback!

[ Voor 4% gewijzigd door DriesA op 08-01-2005 18:46 ]

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het artikel wat je citeert is volgens mij fout - het gene wat je in moet typen in de autoexec.bat staat namelijk allemaal op één regel, en dat is niet de bedoeling (kijk maar eens in jouw eigen autoexec.nt).

Dat zou ik dan ook persoonlijk doen - zet jouw autoexec.nt en config.nt op een diskette / usb stick / cd / ... en neem die mee naar die kennis :)

Verwijderd

Zoek in de map windows de map repair op en kopieer het bestand autoexe.bat. naar de orginele plaats. hiermee is het probleem opgelost. Heb net zelf ook dit probleem opgelost. ;)

zie [rml]plantenbak-dolf in "[ XP] Command niet meer uitvoerbaar*"[/rml]

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 18:53 ]

• DriesA
Hey,
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik kan het nog niet meteen uitproberen, maar dit gaat morgen zeker nuttig zijn.

@elevator: Ik weet niet precies wat je bedoelt met "Het artikel wat je citeert is volgens mij fout". En bedoel je autoexec.nt ipv autoexec.bat (oude dos-gewoonte? :)). Maar ik was al van plan zelf mijn bestandjes mee te nemen via USB-stick. Je weet nooit wat een leerkracht doet met die bestandjes. :)

@plantenbak-dolf: bedankt voor de tip. Morgen weet je of dit gelukt is.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• DriesA
Hey,

Ik ben er vandaag langsgeweest. Het probleem is opgelost. Eventjes een verslag voor de eventuele GoT-zoeker:

* Het bestand autoexec.nt ontbrak in de map \windows\system32 Ik had hun via de telefoon gisteren nochtans uitgelegd -stap voor stap- hoe je dat bestand terugzet, maar blijkbaar stond het bestand autoexec.nt.txt in de map. Let er dus op dat leken niet echt bekend zijn met extensies. :)
* Ik heb dan vandaag het bestand terug gezet, en alles werkte weer. Maar het bestand verdween na een herstart. Een spyware-scan (spybot + ad aware) en de installatie van een virusscanner (Avast) bracht heel wat spyware/virussen aan het licht. Eén ervan was blijkbaar de oorzaak voor de verwijning van autoexec.nt
* Alle virussen/spyware verwijderd. Windows XP SP2 geïnstalleerd. Autoexec.nt nogmaals teruggezet en read only gemaakt.
* De boel werkt weer!

Verwijderd

Dries_Aendekerk schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:14:
Hey,

Ik ben er vandaag langsgeweest. Het probleem is opgelost. Eventjes een verslag voor de eventuele GoT-zoeker:

* Het bestand autoexec.nt ontbrak in de map \windows\system32 Ik had hun via de telefoon gisteren nochtans uitgelegd -stap voor stap- hoe je dat bestand terugzet, maar blijkbaar stond het bestand autoexec.nt.txt in de map. Let er dus op dat leken niet echt bekend zijn met extensies. :)
* Ik heb dan vandaag het bestand terug gezet, en alles werkte weer. Maar het bestand verdween na een herstart. Een spyware-scan (spybot + ad aware) en de installatie van een virusscanner (Avast) bracht heel wat spyware/virussen aan het licht. Eén ervan was blijkbaar de oorzaak voor de verwijning van autoexec.nt
* Alle virussen/spyware verwijderd. Windows XP SP2 geïnstalleerd. Autoexec.nt nogmaals teruggezet en read only gemaakt.
* De boel werkt weer!
Bedankt voor je reactie, Dit is goed nieuws om te horen dat het inderdaad weer werkt.
Pagina: 1