[HPUX] Opstart parameters

Pagina: 1
Acties:

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
In ons serverpark staat nog een verloren HPUX 9000 die al jaren sporadisch voor raadplegen van oude financiele gegevens wordt gebruikt. Vandaag heb ik die vanwegen een geplande stroomuitval ivm uitbreiding even down gebracht. Maar ipv een shutdown -h heb ik alleen het commando shutdown gebruikt.

Na de werkzaamheden heb ik de machine weer aangezet en gedacht dat ie weer volledig op zou starten, maar hij blijft op een bepaald bootleverl staan lijkt het. Nu heb ik zelf wel Unix machines beheerd maar dat waren geen HPUX. Ik krijg een scherm te zien waar ik wel tekst in kan typen maar ik heb geen prompt ofzo. Als ik iets invoer zoals bv. shutdown -h of iets dergelijks krijg ik een melding die luidt: "No "TO" device. Press return to clear"

Onderin het scherm staan wat vlakjes, in de meest rechte staat bv. "Exit SAM" dus ik zit in de SAM interface oid ?

Ik weet dus niet wat ik ermee aanmoet, iemand een idee ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Je zit niet in console-mode...

Er is een toetsencombinatie die je moet gebruiken (ctrl-nogiets) waardoor je in console mode komt, daar moet je even "reboot" geven

edit: Volgens mij moet je op de prompt die je nu ziet CO geven, waardoor je in console mode komt..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 19:00 ]

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Bedankt voor je reaktie, morgen ga ik dat proberen. Iemand nog andere mogelijke oplossingen ?

edit:

Ik heb dus geen commando prompt in dat scherm...

[ Voor 28% gewijzigd door seq_uence op 09-01-2005 15:48 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 17:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

SAM is System Administration Management, beetje vreemd dat íe opkomt in SAM. Enfin, de blokjes die je ziet komen overeen met de funtietoetsen van een HP2392A of 700/92 beeldscherm, als je die eraan hebt zitten dan kun je inderdaad op F8 drukken om uit SAM te gaan.
Heb je geen HP beeldscherm aangekoppeld moet je de Tab toets gebruiken totdat je linksboven op File staat, dan de enter-toets en tenslotte de cursor op Exit en nogmaals enter.
Wat Syan bedoeld is de bootprompt (in moderne systemen is daar een aparte processor voor) en daar zit je op dit moment mogelijk in. Als je dus Ctrl-B doet dan kom je niet op een shellprompt terecht maar in de micrococde van de CPU.
Als je niet weet wat je doet, niet doen dus - een reset op de CTRL-B prompt is een harde reset :) Probeer dus eerst 'CO', als het systeem op autoboot staat gaat íe gewoon door.
Indien je dan een menu krijgt met een aparte prompt kun je 'BO PRI' ingeven om te booten van het primary pad.
Samengevat, eerst uit SAM, dan krijg je een normale shellprompt en heb je de normale Unix omgeving op jouw scherm. Staan die blokjes nog op het scherm van een voorgaande sessie dan 'CO' intikken en verder booten.

[ Voor 19% gewijzigd door DeBolle op 09-01-2005 16:04 . Reden: tikfouten en aanvullingen... ]

Specs ...ik doe er niets meer aan.