draadloos netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo,

ik zit nu met een draadnetwerk maar mogelijk komen er nog 2 computers erbij in huis en daar ik geen draden meer wil trekken wil ik een draadloos netwerk gaan opzetten.

Mijn internet komt binnen op een Copperjet 810 router die naar een switch gaat waar nu een PC en een laptop aan zijn verbonden. Ik wil graag de Copperjet ertussen houden dus geen draadloze router kopen. Maar wat moet ik nu precies na de Copperjet ertussen zetten? Ik zie nergens draadloze switches te koop liggen en zo'n zg. access point is maar 1 poorts?! Of begrijp ik hiervan de werking niet en moet ik wel een access point hebben? Werkt deze ook volgens het principe van een switch (dus niet van een hub)?

wat is qua afstand beter? 11Mb/s of een 54Mb/s netwerkspul? De 'verste' computer staat op zolder, met twee betonnen vloeren ertussen, komt dat signaal nog wel een beetje door dan?

Met dank weer! Porto

Verwijderd

Gewoon een accesspoint. Die sluit je met die ene poort aan op een switch die je nu al in je netwerk hebt hangen. En tegenwoordig moet je gewoon 54Mbit nemen, het prijsverschil is de moeite niet meer.

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoi!

bedankt voor je antwoord.

De switch die ik nu heb is niet draadloos en moet er derhalve ook tussenuit. Ik dacht dat dit wel zou werken maar corrigeer me als ik fout zit:

Copperjet Router met UTP naar accesspoint... vanaf hier draadloos naar elke computer.

Ik begrijp nu dat een access point dus ook meerdere computers kan aansturen en de meeste wel 4 a 5 computers aankunnen. Maar werkt deze dan als een hub of als een switch? (hub=alle data naar alle poorten, switch niet). Ik zoek dus een switch functie om mijn internetsnelheid niet te laten instorten als ik druk bestanden aan 't kopieeren ben over het LAN.

Met dank! Porto

Verwijderd

Een accesspoint is gewoon een draadloze uitbreiding op je netwerk. Neem de situatie zoals die nu is en voeg daar gewoon alleen extra draadloze apparaten aan toe. Dat kan met een AP, die sluit je nl. gewoon als een computer aan op een switch, router of wat dan ook en zet dan het signaal om naar een draadloos signaal (kort door de bocht). Je hebt dus geen speciale switch o.i.d. nodig, gewoon een AP die je als een extra computer aansluit. Je kunt dus ook bekabelde en draadloos aangesloten computers in hetzelfde netwerk door elkaar heen gebruiken.

Tip: lees eens wat meer over wat verschillende (draadloze) apparaten precies doen en kunnen :)

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:52
Voor over het bereik, ik heb zelf een linksys draadloze router, en het signaal gaat door 4 betonnen muren heen en heb 94% bereik, en het geeft totaal geen lag. Voorwaarde is wel dat je de draadloze router zo hoog mogelijk moet hangen, bij mij hangt hij op 3 meter hoogte (hoog huis). Mijn pc heb ik ook naast mijn monitor op mijn computerbureau staan omdat als hij op de daarvoor bestemde plank staat veel slechter bereik heeft. In ieder geval heb ik met de linksys router dus goede ervaring. Let wle goed op dat je de drivers installeert.