Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lader bouwen voor MagLite (charger) batt. pack's

Pagina: 1
Acties:
  • 523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
Ik wil een losse lader bouwen (of kopen) om 6 MagLite charger batterijen te kunnen laden.

Helaas ben ik heeeeel groen als het gaat over batterij laders :)

De batterijen leveren 6V b/ 2.2 AH (NiCd).
Als ik mijn multimeter op de laadpunten van de maglite laad unit zet dan lees ik 18-20V. Lijkt me veel, of is het normaal om te laden met 3 maal de batterij spanning?

1) Bestaan er "standaard" laders die 6V NiCd cellen laden?
2) Waar moet ik beginnen als ik zelf ga knutselen. Moet ik een 'druppel lader' hebben (ik geloof niet dat de standaard lader 'druppelt'. hoeveel volt moet ik mee laden plus op plus of de rode dropveter aan de zwarte... etc.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

als je op het 'rode dropveter aan de zwarte' niveau zit zou ik niet met electronica gaan kloten als ik jou was :P

Stop uploading passwords to Github!

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
valt wel mee..

heb net een schema gehaald bij de electronica boer, een LM317 + diode & weerstand zou het volgens hen moeten doen... zit nu te solderen.. :)

Verwijderd

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar er bestaan wel standaard oplaadbare Magalites
Ik heb er zelf 2. hierin zit een accupak, en een speciale rand aan de buitenkant.. je kunt de magalite zo in de later klikken

• brain150
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 17:26
uhm...wat hier stond was onzin

[ Voor 87% gewijzigd door brain150 op 08-01-2005 20:50 . Reden: onzinopmerking dus ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sja je hebt hem dus duidelijk onbelast gemeten (zonder batterijen)
het gaat ook om stroom niet om spanning in dit geval.

euh mogen wij dat schema even inkijken svp ....
dan weten we gelijk of je bezig met met een stroombron of een spanningsbron
of een "echte" lader

iets in mij zegt nl dat je op de foute weg bent nofi .. ik wil je alleen maar helpen

edit bedoel je 6 accu's ? of één accu (bestaande uit 6 batterijen)

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 08-01-2005 20:40 ]

Iperf

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Oppassen dat je de plus op de plus aansluit en de min op de min anders gaat het zaakje roken

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
fish schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 20:39:
euh mogen wij dat schema even inkijken svp ....
dan weten we gelijk of je bezig met met een stroombron of een spanningsbron
of een "echte" lader.
Het is waarschijnlijk toch een stroombron. In de datasheet staat een voorbeeldje van een stroombron en daar wordt idd gebruikgemaakt van een LM317 met een simpele weerstand. Die diode zal er dan bij zitten voor de zekerheid ofzo.En ipv de potmeter kun je natuurlijk een weerstand met een vaste waarde nemen. De formule Iout = Vref / R1 geldt in dit geval.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/currentlimiter.png
Bron: NS Datasheet

Verderop staat er trouwens een voorbeeld voor een 1A constante stroombron. Die heeft naast de nodige condensators ook maar één vaste weerstand: 1.2 Ohm (2W).

[ Voor 28% gewijzigd door Electronical op 09-01-2005 09:57 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Electronical schreef op zondag 09 januari 2005 @ 09:52:
[...]

Het is waarschijnlijk toch een stroombron. In de datasheet staat een voorbeeldje van een stroombron en daar wordt idd gebruikgemaakt van een LM317 met een simpele weerstand. Die diode zal er dan bij zitten voor de zekerheid ofzo.En ipv de potmeter kun je natuurlijk een weerstand met een vaste waarde nemen. De formule Iout = Vref / R1 geldt in dit geval.

[afbeelding]
Bron: NS Datasheet

Verderop staat er trouwens een voorbeeld voor een 1A constante stroombron. Die heeft naast de nodige condensators ook maar één vaste weerstand: 1.2 Ohm (2W).
Da's toch een LM117 en geen 317??

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

racoontje schreef op zondag 09 januari 2005 @ 10:07:
[...]

Maar die doet nagenoeg hetzelfde, geloof dat de 117 wat zwaarder is. Of ben ik in de war met de lm350?

• Electronical
racoontje schreef op zondag 09 januari 2005 @ 10:07:
Klopt, maar dat maakt niets uit.
_ferry_ schreef op zondag 09 januari 2005 @ 10:25:
Maar die doet nagenoeg hetzelfde, geloof dat de 117 wat zwaarder is. Of ben ik in de war met de lm350?
Het komt uit een datasheet voor de LM117/LM317. Ze verschillen niet heel veel en een LM117 vervangen door een LM317 is hier geen probleem. Volgende de datasheet kan de LM117 op zich ook maar 1.5A leveren, dus hij is niet direct zwaarder dan de LM317. Verder zijn alle voorbeelden in de datasheet gemaakt met de LM117, maar dat kan op zich overal vervangen worden.
The LM317 can also be used as a current limiter which is handy when experimenting with new circuitry since a simple mistake can lead to disaster if unlimited power is available from the power source. Fig. 2 shows a simple current limiter for the test bench which simply connects in series with the bench power source or battery.Afbeeldingslocatie: http://www.techlib.com/electronics/graphics/Reg3.gif
Place the current limiter ahead of the voltage regulator so that the limiter doesn't drop the regulated voltage presented to the load. The 100 ohm pot may be replaced with a fixed value if the adjustment is not needed. The value is selected by:

R = 1.2 / I

With the 100 ohm pot shown, the lowest current setting will be about 12ma. Lower currents will require additional circuitry since the LM317 must supply a minimum amount of load current for proper operation. A voltage regulator may be added after this current limiter to make a current-limiter, variable voltage bench supply.

This current limiter may be made without a heatsink to add a slow foldback feature. When the current limits, the LM317 will become hot and its internal thermal limit circuitry will reduce the current below the set point. The device must cool down before full current will be available again.
Bron: http://www.techlib.com/electronics/regulators.html

[ Voor 62% gewijzigd door Electronical op 09-01-2005 11:10 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok maar wie zegt dat paloquin dit schema gebruikt ? of ben je een maat van hem, ja sorry maar jusr incase

wat voor Vin word er gebruikt .. houd je er rekeing mee dat je die niet te hoog maakt anders stook je welk erg veel vermogen in die tor

in iig geen 18 V als Vin nemen maar de effcetieve daar van, 12 oid da's zat .. imho
(lees als: neem een 12 volt trafo geen 18)

iets in mij zaget namelijkook dat de ts de afgelakte piekspanning heeft gemeten ;)

Iperf

• Electronical
fish schreef op zondag 09 januari 2005 @ 16:14:
ok maar wie zegt dat paloquin dit schema gebruikt ? of ben je een maat van hem, ja sorry maar jusr incase
Zie:
Electronical schreef op zondag 09 januari 2005 @ 09:52:
Het is waarschijnlijk toch een stroombron. In de datasheet staat een voorbeeldje van een stroombron en daar wordt idd gebruikgemaakt van een LM317 met een simpele weerstand.
Dus ik weet idd niet of dit gebruikt wordt, maar het lijkt me niet dat er nog een andere schakeling mogelijk is met maar één LM317, één weerstandje en een diode. En toevallig wordt deze schakeling redelijk vaak genoemd om snel een lader in elkaar te zetten. (Staat bijv. twee keer in de halfgeleidergids van dit jaar). Vandaar dat ik ook zeg dat het waarschijnlijk deze schakeling is...

Trouwens nog @TS:
Ik lees net dat het NiCd batterijen zijn. Deze dienen vrijwel volledig te worden ontladen, omdat dit type nogal last heeft van het 'geheugeneffect'. Deze zouden dus, als je nog halfvol zijn, ook nog maar de helft van de opgeslagen energie kunnen gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Electronical op 09-01-2005 16:24 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok granted .. kan eigenlijk niks anders zijn ja . 8)7

en @ts let zorg dat die tor z'n warmte goed kwijtkan zorg dat je de goeie koopt

specs
http://home.planet.nl/~midde639/specs/LM317.PDF