Toon posts:

Dual Channel hoe te checken

Pagina: 1
Acties:
  • 502 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wat aan het spelen geweest met mijn bios instellingen (asus A8V) betreffende dual channel. Maar nu weet ik niet meer zeker of mijn geheugen in de dual channel modus staat/doet.

Volgens mij kreeg ik voordat ik een en andere veranderd heb aan de bios tijdens het opstarten te zien dat het dual chaneel was maar nu na enkele aanpassingen zie ik dat niet meer.

Wie weet een prog. waar ik even kan kijken of mijn systeem nu wel of niet dual channel draait. Bijv cpu-z of sisoft sandra? (Heb deze beide in bezit maar weet niet waar ik kan zien of het dual channel betreft).

Verwijderd

Test je geheugen met Sisoft Sandra en post je score hier, dan weten de meeste mensen hier je wel te vertellen of je dual channel atm hebt of niet. Daarnaast word het meestal aangegeven tijdens het opstarten. Bij de A8V moet je even de laatste bios erin flashen, dan staat het wel bij het opstarten, bij de eerdere versies niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu ook het probleem juist eerder stond er volgens mij dat het dual channel betrof. De score van de geheugen bandbreedte bedraagt nu circa 4850 en zonder OC.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 13:07 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In de handleiding staat precies hoe je het geheugen in de sloten moet steken om Dual Channel te krijgen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:54
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 13:03:
Dat is nu ook het probleem juist eerder stond er volgens mij dat het dual channel betrof. De score van de geheugen bandbreedte bedraagt nu circa 4850 en zonder OC.
Een dimm heeft een bandbreedte van 3200, met dualchannel krijg je 2*3200 = 6400. Je krijgt een score van 4850. Eff dom rekenen : 6400(maximale effectief bandbreedte bij Dual Channel)- 4850 (Je score)= 1550 Houd je over klopt denk ik :).

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 15:41

makje

Professioneel prutser

Ik ken jouw moederbord verder niet goed, maar alle moederborden met dual channel die ik tot nog toe heb gezien vermelden tijdens de post ook wat info over het geheugen. Meestal vermelden ze daar dan de hoeveeelheid, snelheid en of het in dual channel of single channel modus werkt...

@Termi: opzich klopt jouw berekening wel, maar het is wel een vrij lage score voor een Dual channel AMD64. De meeste mensen met een beetje normal geheugen en 1t command rate halen de 6000 toch wel

9800x3d

Verwijderd

Met CPU-Z kun je zien of je DC draait.. Ff kijke bij memory en daar staat Channels, Dual of Single dus! :)

edit: linkje

http://www.cpuid.com/cpuz.php#download

edit 2: Ik zie dat je CPU-Z al geprobeert heb maar bij mij staat bij memory toch echt channels bij.. 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken in CPUZ en er staat inderdaad bij channels Dual. Echter er blijft bij mij altijd! dual staan ook al denk ik zeker te weten dat ik dual channel heb uitgeschakeld. Ik denk dat het dual daar op het aantal geheugen reepjes van toepassing is. Want onder dual staan nog de opties MODE en INTERLEAVING echter deze blijven steeds "grijs"

Met verschillende intsellingen van Bank Interleaving en Node interleaving in de bios getests maar de uitkomst blijft altijd bij verschillende instelling 4869MB/s (is deze score wel eens single channel mogelijk)

Verwijderd

SiSoftware Sandra

Benchmark Resultaten
RAM Bandbreedte Int Buff'd iSSE2 : 4736 MB/s
RAM Bandbreedte Float Buff'd iSSE2 : 4742 MB/s

Dit zijn mijn scores ik zit namelijk ook met de vraag of ik wel dual channel werkend heb....

Heb ze gewoon in de slots gedrukt 2keer 512 corsair pc3200 normale score dit?

Verwijderd

Dual channel KUN je niet aan of uit zetten, in software. Het is gewoon FYSIEK onmogelijk op een Socket939 moederbord.

Verder heb je je geheugen idd in dual channel draaien nu, en dat is een normale score, op 2T timings. Zet hem op 1T timing! (ik heb niet zoveel ervaring met die Asus VIA plank, ik heb een MSI nForce3 plank)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Basic, ditte. Is ook nog vele malen uitgekauwd. Kijk, een reep PC3200 haalt maximaal 3200MB/s. Als je met benchmarkspul veel meer dan 3200MB/s haalt, dan draaien je beide PC3200 reepjes in Dual Channel. Simple as that. Zie dus ook de search. Laten we voor de gein de topictitel van jouw topic als searchkeywords gebruiken:

[search=Dual Channel hoe te checken]

De 1e hit geeft al het antwoord.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.