Toon posts:

[SBS2k3] Windows kan niet booten na defecte schijf in RAID5*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gistermorgen Dell SC600 met Perc4 DC Raid5 3 schijven waarvan 1 schijf faalde.

Had hier spare schijf liggen er naartoe maar helaas ik had een hotswap en in de SC600 zitten ze gewoon rechtstreeks aan de SCSI kabel. ok kast weer dicht en Dell Support bellen voor een nieuwe HD prima is er maandag met koerier.

Maar moeten in het weekend toch Server hebben dus Server aangeprikt.

EN WAAAAH hij ziet de 3de schijf weer ah denk je gaat toch nog goed komen.
windows Start helemaal goed draadt +- 10 minuten en BLAAUW SCHERM AAAAH.

herstart vanzelf en GEEFT NTOSKRNL.EXE missing !@#$%

geprobeert deze te vervangen maar helaas gedaan via ADMIN pack van wininternals

Laatste redmiddel Setup Starten vanaf de SBS cd's maar die vind helemaal NIKS meer

D: de data schijf ziet hij nog maar C: geeft hij aan als Corrupt or damaged en Setup kun je afsluiten door F3 :(

Terwijl ik Via Admin Winiternals Bijde Schijven Zie C en D en ook alle files en dir's er in met leesbare data kan een heleboel gecheckte doc's gewoon lezen dus zijn niet corrupt.

denk dus de alleen de opstart bestanden van Windows brak zijn.
Welke File's zijn dat precies ? en kan ik die ongestraft terug plaatsen.?

Ja en wat nu Raid Container weg gooien en opnieuw beginnen })

WIL ik niet want de Backup is van vorigeweek Vrijdag en daar staan de exchange boxen niet in :(

HELP

Verwijderd

Modbreak:Als je niets zinnings te melden hebt, blijf dan volgende keer gewoon op het speelplein spelen :(

Je zit met een groot probleem .... Toch de volgende keer maar geen Dell troep gebruiken :)

Geluk...ik zie hier geen heil in trouwens.

[ Voor 32% gewijzigd door Koffie op 08-01-2005 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dell troep wat betreft server's val wel mee we hebben er 24 stuks staan hoofdzakelijk 2650 rack's
en werken perfect nog never stuk geweest draaien ongeveer 1.5jaar nu

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Jezus kerel. Begin eerst eens met je caps lock toets uit te zetten. Volg daarna een paar lessen Nederlands en vertel ons opnieuw en op een rustige normale manier wat je nu precies hebt gedaan. De specs van je hardware erbij enz.

En pocketpc, ik ben ook geen Dell fan maar Dell servers zijn geen troep.

Verwijderd

Topicstarter
ok de spec's Dell SC600 Xeon 2800 512mem SCSi 3x 36gb 10000rpm in Raid5 container
heeft 2 partities 1 C: staat windows en D staat de data incl de Exchange dir

inmiddels start Windows tot aan het keuze F8 menu waar je kan kiezen Safemode enz.

welke keuze je ook doet resulteerd in een reboot zonder blaauw scherm of melding.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 22:13
Haal de kapotte schijf eruit, in principe kan RAID5 dan gewoon verder werken en zou je nergens last van moeten hebben. Kan je maandag lekker je array rebuilden.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

Heb je software of hardware raid 5?
Bij een hardware raid kan je meestal al een rebuild doen vanuit je bios van je raid kaart.
Bij software raid, moet je eerst je windows draaiend krijgen.
Dan zou ik eerst zorgen voor een ghost van je schijven, dan een kale W2k3 installeren en daarin de raid 5 disks in proberen mounten en recoveren...

Verwijderd

Topicstarter
Hardware raid en volgens mij is dat ding aan het rebilden geweest met de corrupte schijf

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als je de integriteit van je container wil checken, kan je dat doen als volgt:
Objects -> Logical Drive -> Check consistency

Dit neemt wel tijd in beslag.

MBT SBS, je kunt een fixboot proberen, maar waarschijnlijk heb je dat al gedaan als ik je notes zo lees. Het is niet onmogelijk dat je moet restoren van tape.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 13:35:
Hardware raid en volgens mij is dat ding aan het rebilden geweest met de corrupte schijf
Als dat zo is heb je denk ik wel ee probleem ja...dan is er een grote kans dat de rest van je data ook corrupt is geraakt door de rebuild. NOFI, maar ik geef je weinig kans op een goede afloop :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Wordt helemaal doof van dat ding zit zo'n indringende pieper op de RaidController gaat je door merg en been :( (omdat hij die schijf mist)

integritijd ga is teste

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Die piep kun je vast wel uitzetten in de software of misschien in de bios van je raidkaart (aangezien je niet in windows komt).

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Om die piep uit te zetten in de bios ga naar Objects -> Adapter -> Alarm control -> disable alarm.

Edit: Of wanneer je in windows kan komen, in array manager, rechter click op de controller en daar is ook een alarm control.

[ Voor 44% gewijzigd door Device Manager op 08-01-2005 16:25 ]

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Titeledit. Pas alsjeblieft een beetje op je hoofdlettergebruik en letterkunde in het algemeen. Met dit soort dingen is het verstandig vooral duidelijke zinnen te maken zodat er geen misverstanden ontstaan.

Verwijderd

Topicstarter
He thanks piepje uit das goeie tip maandag eerst maar even wachten op de nieuwe schijf en daarna maar weer proberen

Voor vandaag bedankt allemaal

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik heb laatst een identiek geval meegemaakt met een HP ML370 server met RAID5.. Kon ook geen OS meer vinden. Heb toen handmatig met het partitieprogramma "Part" opnieuw de NTFS-paritie aangemaakt. Hierna kon ERD Commander in iedergeval weer een OS vinden..

Dat was in iedergeval bij mij "the big issue". 'Hoop' dat het bij jou ook dat is; vanaf daar denk ik dat je er dan namelijk wel weer uit komt..

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:57

Duinkonijn

Huh?

Zoetjuh schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 01:07:
Ik heb laatst een identiek geval meegemaakt met een HP ML370 server met RAID5.. Kon ook geen OS meer vinden. Heb toen handmatig met het partitieprogramma "Part" opnieuw de NTFS-paritie aangemaakt. Hierna kon ERD Commander in iedergeval weer een OS vinden..

Dat was in iedergeval bij mij "the big issue". 'Hoop' dat het bij jou ook dat is; vanaf daar denk ik dat je er dan namelijk wel weer uit komt..
ik heb 6 ml370 en die kan je het beste gewoon online houden als er 1 mee stopt

schijf er uit uit. --> op 2 schijven door draaien --> hp bellen --> nieuwe schijf --> online in server --> 0% downtime

(tis niets voor niets hot plugable ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Duinkonijn op 13-01-2005 20:43 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Duinkonijn schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:42:
[...]

ik heb 6 ml370 en die kan je het beste gewoon online houden als er 1 mee stopt

schijf er uit uit. --> op 2 schijven door draaien --> hp bellen --> nieuwe schijf --> online in server --> 0% downtime

(tis niets voor niets hot plugable ;) )
I agree, hun server draaide met 4 schijven, maar doordat de server van de klant daar niet netjes in een rack is geplaatst (maar door kostenbezuinigingen op een patchdoos geplaatst). Helaas hebben ze daar een flinke fout gemaakt (ze zijn zelf installatiebedrijf.. maarja) waardoor er soms spanning op die patchdoos komt en dat heeft laatst gelijd tot een heuze ontlading op de server die bijna voor het overlijden van de RAID heeft gezorgd.. Alle schijven zijn toen in één klap op "rood" gesprongen en er is een hoop corruptie opgetreden toen...

Goed, dat dit kon gebeuren hebben we ze geregeld gemeld, maar na deze actie hebben ze toch maar besloten om de server in iedergeval op een rubber-mat te plaatsen..

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:50:
ok de spec's Dell SC600 Xeon 2800 512mem SCSi 3x 36gb 10000rpm in Raid5 container
heeft 2 partities 1 C: staat windows en D staat de data incl de Exchange dir

inmiddels start Windows tot aan het keuze F8 menu waar je kan kiezen Safemode enz.

welke keuze je ook doet resulteerd in een reboot zonder blaauw scherm of melding.
Een Exchange server met 512MB en dan ook nog exchange EN het OS op een RAID 5 mhuhahaha.

Geef die dude die dat geinstalleerd heeft maar eerst een rotschop.

Als je die bak moet herinstalleren zorg dan iig voor een RAID 1 voor het OS, lieftst 1 aparte schijf voor de logs en swap hoeft niet perse en een RAID 5 voor de data kan net als het niet een te drukke server is.

Alle proemn in n drek

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
niet zo snel oordelen :> , bij weinig gebruikers kan je best alles op 1 RAID-5 zetten. Optimale = dure config is niet altijd noodzakelijk.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Bierkameel schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:09:
[...]

Een Exchange server met 512MB en dan ook nog exchange EN het OS op een RAID 5 mhuhahaha.

Geef die dude die dat geinstalleerd heeft maar eerst een rotschop.

Als je die bak moet herinstalleren zorg dan iig voor een RAID 1 voor het OS, lieftst 1 aparte schijf voor de logs en swap hoeft niet perse en een RAID 5 voor de data kan net als het niet een te drukke server is.
tsja, dat is de ideale situatie, maar je mag best weten dat ik ml350's bij klanten neerzet met een simpele raid 5 (zeg ongeveer 10 - 15 users)

bij zo'n klant kan je gewoon geen bak van een exchange server neer zetten.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
i agree...je komt het veel vaker tegen, is helemaal niet zo'n ramp normaal gesproken.

in de ideale situatie was ik nl al miljonair ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:57

Duinkonijn

Huh?

raid 5 met 36x10.k vind ik nog zo slecht niet.. zet alleen me vraag tekens bij dat geheugen.

ik zou alleen 36x15.k nemen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Toen ik dit van de week las zag ik het niet meteen, maar nu klinkt het best logisch.

1 schijf genereert teveel errors en word offline gezet, de overige schijven gaan gewoon door. De server wordt uitgezet en weer aan, vervolgens doet de schijf die offline was gegaan weer mee. ECHTER de data op de schijf is niet meer up to date, de data is nog hetzelfde als op het moment dat de schijf offline ging. De hele array is nu corrupt en vermoedelijk boot de server ook niet meer als je de defecte schijf uit de array haalt.

Klinkt logisch, ik heb het zelf alleen nog nooit meegemaakt, heb alleen maar ervaring met HP/Compaq Proliant servers.
Pagina: 1