Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 11:51
Ik heb nog geen jaar geleden een orange SPV gekocht! Maar hij begint nu heel veel kuuren te krijgen. Ik heb ondertussen geen abo meer bij orange maar het toestel is nog geen jaar oud. Heb ik nu nog garantie op mijn toestel?

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 12:40
Ja tuurlijk ! Je heb op alle apparaten (mits anders vermeld) gewoon een jaar garantie.

Verwijderd

bon is nog steeds wel belangrijk om te hebben!

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 00:12
tspawn schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:17:
Ja tuurlijk ! Je heb op alle apparaten (mits anders vermeld) gewoon een jaar garantie.
Moet dat niet netjes 2 jaar zijn (Europese regelgeving)?

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

netblade

Sunrise

ironx schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 23:57:
[...]

Moet dat niet netjes 2 jaar zijn (Europese regelgeving)?
Ohh maar daar heeft acer ook poep aan,
Betalen na 1 jaar! Dat moet je, kun je zo ongeveer beter een nieuwe notebook kopen of in dit geval een nieuwe telefoon.
Maar gezien het orange is, valt het te proberen, deze zijn meestal niet zo moeilijk

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 14:54

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Wat voor kuren?

• chrissis
Gesprekken komen niet binnen en kan ook geen uitgaande gesprekken voeren. Zelfde met smsen, doet het wel weer als ik hem uit en aan doe. Maar het zelfde gedonder heb ik een halve dag later weer last van. Ik ben gister langs orange gegaan en in eeste instantie zeiden ze dat de garantie verviel als je geen abo meer hebt bij ze. Ik vond dit heel vreemd en vroeg of ze het zeker wisten, toen belde ze met hun eigen helpdesk en die zeiden dat ik gewoon nog garantie heb! Nu ff een weekje wachten... ben benieuwd of het echt gaat helpen.....

• w0w
  • Laatst online: 29-11 19:46

w0w

Je hebt gewoon 2 jaar recht op garantie, ongeacht wat sommige onwetende (nofi) roepen over bijbetalen of garantie van 1 jaar :)

• chrissis
I know maar soms kunnen ze daar nog wel eens moeilijk over doen en dan wordt het zo'n ellen langen discussie.... maar ik zal wel zien hoe die straks het weer doet (of niet)...

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Probleem blijft alleen altijd dat er een verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Verder heb je hem denk ik simlockvrij gemaakt? Dan gaan ze daar ook over zeiken, hoewel dat nergens op slaat, ze doen het toch onder het mom "iedereen weet toch dat je dan je garantie kwijtraakt". Zeiden ze laatst ook tegen mij toen ik een garantievraagje had ver mijn SPV. Uiteraard heb ik die mensen even op hun AV gewezen waarin het woord unlick niet eens voorkomt. Maar goed, je hebt er recht op, maar succes met afdwingen!

• chrissis
Het is al afgedwongen..... :) en ik heb hem idd simlock vrij gemaakt! nou ja ik zie wel! als moeilijk daar over beginnen te doen en ik moet voor de reparatie betalen dan mogen ze hem van me houden! Overigens is ie met die nieuwste officiele rom ook simlock vrij volgens mij (bleef iig simlock vij)

• w0w

w0w

chrissis schreef op zondag 09 januari 2005 @ 22:01:
I know maar soms kunnen ze daar nog wel eens moeilijk over doen en dan wordt het zo'n ellen langen discussie.... maar ik zal wel zien hoe die straks het weer doet (of niet)...
Sja... garantie geven doet niemand graag natuurlijk :)
Oscar Mopperkont schreef op zondag 09 januari 2005 @ 22:02:
Probleem blijft alleen altijd dat er een verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Verder heb je hem denk ik simlockvrij gemaakt? Dan gaan ze daar ook over zeiken, hoewel dat nergens op slaat, ze doen het toch onder het mom "iedereen weet toch dat je dan je garantie kwijtraakt". Zeiden ze laatst ook tegen mij toen ik een garantievraagje had ver mijn SPV. Uiteraard heb ik die mensen even op hun AV gewezen waarin het woord unlick niet eens voorkomt. Maar goed, je hebt er recht op, maar succes met afdwingen!
Jup, het valt een beetje te vergelijken met voorrang krijgen/hebben. Je hebt wel vaak voorrang, maar je krijgt het bijna nooit (ik niet teniminste niet @ fiets :P )
En een AV is in feite nutteloos, als er in hun AV staat dat ze maar een jaar garantie hoeven te geven is dat onzin, de wet staat hoger dan hun AV ;)

zie ook Harde schijf kapot, officieel geen garantie meer. Wat nu ?

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

w0w schreef op zondag 09 januari 2005 @ 22:05:
...
En een AV is in feite nutteloos, als er in hun AV staat dat ze maar een jaar garantie hoeven te geven is dat onzin, de wet staat hoger dan hun AV ;)
Alleen komen bedrijven sneller hun AV na dan de wet. Overigens is de richtlijn van de EU waarin dat staat van die 2 jaar niet geimplementeerd in Nederland, omdat Nederland vindt dat dit al genoeg tot uitdrukking komt in de wet nu. Dus in de Nederlandse wetgeving kun je zoeken wat je wilt, maar 2 jaar zul je (volgens mij) niet tegenkomen. Dat maakt die richtlijn in Nederland volgens mij tot een behoorlijk dode letter, want 99,9% van de bedrijven geeft 1 jaar garantie en daarbuiten kun je het gewoon niet goed afdwingen. En vaak gaat het om vrij lullige bedragen zodat afdwingen via de rechter geen optie is.

Ik heb me er overigens nog nooit echt goed in verdiept, maar volgens mij zit het zo met die richtlijn. Kwam laatst wel een artikel tegen waar er naar wordt verwezen.

• w0w

w0w

Oscar Mopperkont schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:09:
[...]

Alleen komen bedrijven sneller hun AV na dan de wet.
Natuurlijk, maar zo werkt het gelukkig niet in Nederland ;) Ik kan ook mijn eigen AV maken dat ik iedereen mag slaan en schoppen die ik op straat tegen kom... Dat is bij de wet verboden en dus is mijn AV nutteloos, echt elk bedrijf weet dat heus wel, maar ze proberen je vaak gewoon maar wat wijs te maken ;) (Wat ik overigs dom vind, wat kost zo'n telefoon nou qua productiekosten? €10? €20? niet meer denk ik...)
Overigens is de richtlijn van de EU waarin dat staat van die 2 jaar niet geimplementeerd in Nederland, omdat Nederland vindt dat dit al genoeg tot uitdrukking komt in de wet nu. Dus in de Nederlandse wetgeving kun je zoeken wat je wilt, maar 2 jaar zul je (volgens mij) niet tegenkomen. Dat maakt die richtlijn in Nederland volgens mij tot een behoorlijk dode letter, want 99,9% van de bedrijven geeft 1 jaar garantie en daarbuiten kun je het gewoon niet goed afdwingen. En vaak gaat het om vrij lullige bedragen zodat afdwingen via de rechter geen optie is.

Ik heb me er overigens nog nooit echt goed in verdiept, maar volgens mij zit het zo met die richtlijn. Kwam laatst wel een artikel tegen waar er naar wordt verwezen.
Die 2 jaar zul je inderdaad niet vinden in de Nederlandse wet, maar toch geldt de EU richtlijn hier wel... What's next, bedrijven die een half jaar garantie geven? Bedrijven die geen garantie geven?
En je hebt helemaal gelijk, de bedrijven geven slechts 1 jaar garantie (Maxtor, Orange, enz enz enz), maar de winkel waar bij je je producten koopt moeten zorgen dat jij 2 jaar garantie hebt, jij hebt als consument niks te maken met de garantiebepalingen van hun leveranciers :) (Mocht Orange jou rechtstreeks een telefoon geven, dan moet Orange jou wel 2 jaar garantie geven)

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Hier ergens in een ander topic staat aangehaalt dat de richtlijn in z'n geheel is opgenomen.
De complete tekst is niet opgenomen, maar wel een dwingende verwijzing naar de europese richtlijn

(zoiets in ieder geval)

En op de site van Tros-Radar staat een standaard brief waarin desbetreffende artikelen uit 't wetboek worden aangehaald. Die kan je dan ff invullen en opsturen naar Orange als ze moeilijk gaan doen. Je hebt i.i.g. 2 jaar garantie. van Orange, want zij zijn de verkoper.

[ Voor 40% gewijzigd door J2pc op 10-01-2005 16:14 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

w0w schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:57:
Die 2 jaar zul je inderdaad niet vinden in de Nederlandse wet, maar toch geldt de EU richtlijn hier wel... What's next, bedrijven die een half jaar garantie geven? Bedrijven die geen garantie geven?
...
Ik weet aardig goed hoe de wet in elkaar zit, ik studeer rechten, maar ik leer dan allemaal wel hoe het zou moeten zijn, ik weet ook dat het in de praktijk vaak gewoon zo niet werkt. Gelukkig kan ik over een paar jaar mr. Oscar Mopperkont onder mijn brieven zetten, zodat er misschien wat beter geluisterd wordt als een bedrijf je flest. Maar in praktijk blijkt dat 95% van de mensen niets weet van de regelgeving en de claims van winkels voor zoete koek slikken, en dat in de overige 5% van de gevallen de mensen het misschien wel weten maar niet de moeite nemen om het af te dwingen.

Maar ik hoop dat TS succes heeft met zijn claim :)

• chrissis
We gaan een beetje offtopic imo. Het geval is dat het toestel nog geen jaar oud is en dat ik geen abonnement meer heb lopen bij orange en of ik hier om nog wel garantie zou hebben op het toestel. In eerste instantie deed orange moeilijk en dachten ze dus dat mij garantie verviel met het vervallen van mijn abo ( die ik wegens een wijziging heb kunnen op zeggen destijds). maar ik had wel door dat ze er niet zo zeker van waren (ze wisten het allemaal niet en vonden het maar een beetje vreem, nog nooit meegemaakt ofzo) dus toen gingen ze maar even bellen. Zit nog wel garantie op dus.... nu maar hopen dat ze moeilijk doen over de simlock die er niet meer op zit! :D

• chrissis
even een update:

Ik kreeg gister een telefoontje van orange dat me telefoon weer klaar lag (das snel, 3 werkdagen!!!!) Ben de SPV net wezen ophalen en wat krijg ik????? Een splinternieuwe SPV!!! Dank je wel orange!!! Mijn probleem moet nu verholpen zijn!! Best fijne service van orange, zelfs als je geen abo bij ze hebt lopen!!!! :D

Verwijderd

chrissis schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:55:
even een update:

Ik kreeg gister een telefoontje van orange dat me telefoon weer klaar lag (das snel, 3 werkdagen!!!!) Ben de SPV net wezen ophalen en wat krijg ik????? Een splinternieuwe SPV!!! Dank je wel orange!!! Mijn probleem moet nu verholpen zijn!! Best fijne service van orange, zelfs als je geen abo bij ze hebt lopen!!!! :D
Ja precies, dat is ook mijn ervaring! Ik heb alleen wel abo bij orange. Orange B)
Pagina: 1