Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fanbus met RGB led: problemen met led:S

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben deze fan bus aan het maken:

Afbeeldingslocatie: http://bit-tech.net/images/article/52/fanbus_7_12V_dual_led_small.jpg

Dit lukt me aardig, nu ben ik vandaag om die leds geweest, maar bij mijn elektronicawinkel hadden ze enkel rood-groen leds met maar 2 pootjes het principe is hetzelfde alleen 1 pootje minder en je moet + en - omdraaien om de kleur te verwisselen, dat is logisch, maar kan iemand me zeggen hoe ik deze leds mee kan opnemen in deze hierboven genoemde schakeling? moet ik dan ook op elk pootje een weerstand zetten?

thnx

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11 10:52
Je moet een ledje met 3 pootjes hebben.
dat zijn dus 2 plussen voor elke kleur. en 1 pootje voor de gnd.
(nu heb je ook ledjes met 2 pootjes en 2 kleuren) maar die moet je in dit geval niet hebben.
Kijk eens op world-led.com
Daar hebben ze zeker weten jou ledje en anders mail je ze even.
het is daar niet duur!!!

They who buy the dip, deserves the rip.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat dus niet? door het op een of andere manier anders aan te sluiten ofzow?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens eventjes op world-led.com gekeken, inderdaad goedkoop, maar zijn deze het eigenlijk :

5mm Duo (Red/Green) Diffused

of moet ik echt een RGB led nemen?

leveren ze snel vanaf deze site of niet ?

Verwijderd

hoe kom je bij een RGB led? driekleuren led is gewoon rood / groen / oranje (rood en groen allebei aan)

RGB led heeft 4 pootjes (rood, groen, blauw en kathode)

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik wil een ledje dat de kleuren ROOD en groen heeft, maar welke heb ik dan nodig van die site?, die ik aangaf hierboven, is dat een juiste? En welke weerstand moet ik nemen voor deze aan te sluiten @ 12 Volt?. Dat is bij die schakeling toch telkens 12 Volt he, toch niet afhankelijk van de stand waar de schakelaar staat?

Verwijderd

de ledjes hangen aan 5 volt. iets van 470 ohm zal wel ok zijn, je hebt dus idd een duoled nodig, met 3 pootjes

zie trouwens ook de led faq: Frequently Asked Questions CME

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
hangen de ledjes niet steeds aan 12 Volt in de schakeling dan ? :S, welke resitors moet ik nemen op world-led.com, er staan er nl verschillende op van verschillende wattages, en de weerstand per kleur mag dezelfde zijn niet? dus weerstand voor groen=weerstand voor rood.

en deze : 5mm Duo (Red/Green) Diffused heeft dan 3 pootjes mag ik hopen.

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil in een keer alels goed bestellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 13:31 ]

Verwijderd

LEDjes hangen aan 5V, zet er maar 220 Ohm 0,25W voor...

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zien jullie in het schema hierboven dat de ledjes eigenlijk aan 5 volt hangen? :S

Verwijderd

Rode draad van voeding zit aan middelste pen van rechterdeel van schakelaar.

Verwijderd

Topicstarter
NOg eens 1 keer die vraag (ja niet echt antwoord op gekregen):

5mm Duo (Red/Green) Diffused ==>Heeft deze 3 pootjes om aan te sluiten? En wat is die diffused.?

En weerstanden van 220 Ohm is er niet 270 wel, moet ik deze nemen of kleiner?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net eventjes online de weerstand uitgerekend, ik kom uit op een 150 Ohm zou dit kunnen? Hierboven werd 220 Ohm gezegd?

Het gaat om deze: http://www.world-led.com/info.php?product=79&taal=EN

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 17:26 ]

Verwijderd

je kan gewoon twee losse ledjes gebruiken, knoop de de korte pootjes van de ledjes aan elkaar, en verbind deze met de massa (zwarte draad). aan de lange pootjes van de leds maak je de weerstanden, de waarde hiervan zou ik 470 ohm maken of zoiets, 270 is ook wel ok, dan loopt er iets meer dan 10mA ((5v-1,7v) / 270 = 12mA), perfect dus

[edit] lees nu je post pas goed, je hebt rood /groene leds met 2 pootjes ipv 3 :D

dan moet het dus heel anders aansluiten. van de schakelaar sluit je het contact rechts boven aan op de gele draad (12v), aan het midden contact rechts maak je de 270 ohm weerstand, deze gaat dan naar 1 pootje van je led, de andere poot van de led gaat naar de 5 volt (rood). het onderste contact rechts van de schakelaar verbind je met de zwarte draad (massa, 0v)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar welke weerstand moet ik nemen nu? 220 of 150 Ohm?

Verwijderd

heb je al weerstanden? zoniet dan zou ik 390 ohm nemen, 220 kan ook maar dan loopt er redelijk wat stroom 25mA ik weet niet of je ledjes dat leuk vinden.

als je het helemaal netjes zou willen moet je tussen de 12v een extra weerstandje plaatsen omdat als de schakelaar in die stand staat er 7v naar het weerstandje gaat, en in de andere stand 5v, hierdoor brand de led harder in de ene stand dan in de andere.
Als je 390 ohm naar de led gebruikt, moet je 220 ohm tusen de 12v en de aansluiting rechtsboven plaatsen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 22:20 ]

Verwijderd

leds hangen beiden gewoon aan 5 volt hoor :?

Verwijderd

niet als hij de led aansluit zoals ik een paar posts hiervoor beschreef
Pagina: 1