Toon posts:

Wat heeft voorang? Hosts file of DNS?

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een 2e domain aan mijn server thuis gekoppeld (linux). Mijn eerste domein heb ik keurig netjes in mijn router kunnen zetten zodat alle verwijzingen binnen in mijn LAN opgeving netjes naar het interne IP adres gaan en niet naar het IP (mijn ext. IP).

Nu mijn tweede domein heb ik last mee, aangezien ik mijn router niet zo kan configgen dat ook dat domein niet naar mijn externe ip gaat (krijg je een soort loop error).

Mijn idee was, om op mijn werkstation (WindowsXP) het welbekende hosts file aan te passen ( c:\windows\system32\drivers\etc\hosts) zodat het domain alsnog naar het juiste ip gaat. Makkelijker gezegt dan gedaan blijkt nu?

Als ik een resolve doe blijft het netwerk voor mijn domein de externe DNS servers opvragen en daarmee het "verkeerde" ip adres geven.

De hosts file zou toch voorang moeten hebben? Of heeft windows een soort van DNS cache die eerst geflushed moet worden?

bedankt voor enige verduidelijkingen over de werking van het bestand en een mogelijke oplossing voor mijn probleem!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:54
Windows heeft inderdaad wel een kleine DNS cache. Deze kun je flushen met:

ipconfig /flushdns

In je console. Of dit de oplossing is even terzijde gelaten...

zeroxcool.net - curity.eu

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:07
De cache flushen maakt in de praktijd niet veel uit. Kijk eerst 's na (post 't hier ff) of de inhoud van je hosts file correct is?

Verwijderd

Topicstarter
Flushen van DNS had inderdaad geen effect.

code:
1
2
127.0.0.1       localhost
10.0.0.160  MijnTweedeDomein.nl

Dit is hoe mijn hosts file erbij staat. Uiteraard heet mijn domein anders maar dat is even irrelevant momenteel. Zoals je ziet draait mijn netwerk op een alcatel standaard IP-Range

Edit: Ik heb trouwens ook een test domein aan het hosts file toegevoegd (testdomein.nl). Als dit erin staat resolved windows ook niets en zegt dat het domein niet bestaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 11:03 . Reden: typos ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 10:59:
Flushen van DNS had inderdaad geen effect.

code:
1
2
127.0.0.1       localhost
10.0.0.160  MijnTweedeDomein.nl

Dit is hoe mijn hosts file erbij staat. Uiteraard heet mijn domein anders maar dat is even irrelevant momenteel. Zoals je ziet draait mijn netwerk op een alcatel standaard IP-Range
Dus jij beweert dat met deze hosts file een
code:
1
ping mijntweededomein.nl

Niet naar 10.0.0.160 gaat ?

Weet je wel zeker dat het ding hosts en niet hosts.txt ofzo heet ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is exact wat ik zeg :) Geloof mij, ik vind het ook een vreemd probleem. Op mijn werk heb ik destijds ook op een win98 de hosts file gebruikt. geen problemen gehad.

nu, hier thuis, lijkt het wel alsof windows dat hele ding niet ziet staan. Het bestand staat op de juiste plek, heeft de juiste naam en de rechten zijn ook goed.

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:07
moet 't niet 'www.mijntweededomein.nl' of 'chronos_wpws.mijntweededomein.nl' zijn, en niet alleen maar 'mijntweededomein.nl'?

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Jainoxi schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 11:12:
moet 't niet 'www.mijntweededomein.nl' of 'chronos_wpws.mijntweededomein.nl' zijn, en niet alleen maar 'mijntweededomein.nl'?
Nee. Behalve als je graag naar www.mijntweededomein.nl pingt.

Edit: ik neem aan dat je je pc een keer opnieuw opgestart hebt?
Wat ik wel weet is dat in ieder geval internet explorer zelf dns cachet: als ik een wijziging maak in de hosts en ik heb dat domein al een keer gebruikt in een instantie van IE dan geeft een refresh nog het oude ip.

[ Voor 37% gewijzigd door Kuhlie op 08-01-2005 11:19 ]

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik weet wel dat er ook spyware bestaat die zich in je netwerkstack nestelt. Dit soort programma's vinden het nogal eens leuk om google.com naar hun eigen zoekmachine te laten doorverwijzen ofzo, en zouden om die reden wel eens met de DNS-service kunnen rotzooien.
Hele nare programma's, maar het zou nog een verklaring kunnen zijn voor je probleem...

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Oh ja, New.Net waarschijnlijk. Zie: http://www.cexx.org/newnet.htm om het netjes te verwijderen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > PNS

Uit mijn hoofd :

ARP -> hosts -> DNS
Kuhlie schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 11:17:
[...]

Nee. Behalve als je graag naar www.mijntweededomein.nl pingt.

Edit: ik neem aan dat je je pc een keer opnieuw opgestart hebt?
Wat ik wel weet is dat in ieder geval internet explorer zelf dns cachet: als ik een wijziging maak in de hosts en ik heb dat domein al een keer gebruikt in een instantie van IE dan geeft een refresh nog het oude ip.
Niet helemaal waar.
Als hij het doet voor een website of wat dan ook zul je echt wel de FQDN in moeten voeren.
Het is niet zo dat als je MijnTweedeDomain.com in je hosts zet, dat hij alles daar gaat opvragen ofzo.

Het werkt alleen maar als je dus *elke* 'A-record' in je hosts file plaatst.

Bij Win98 en consorten MOET je rebooten na een wijziging in je hosts file, XP zou dat niet hoeven.

Tijd voor een nieuwe sig..

• THX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

THX

Ligt het aan mij of pingen we tegenwoordig allemaal naar een domeinnaam????

Als je niet verder komt met DNS, zou ik niet hosts maar lmhosts gaan toepassen. Ergo:

10.0.0.160 hostnaamserver #DOM:domeinnaam #PRE

Effe nbtstat -RR draaien om de file te laden.

p.s. Of mis ik heel de probleemstelling?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 11:07:
Dat is exact wat ik zeg :) Geloof mij, ik vind het ook een vreemd probleem. Op mijn werk heb ik destijds ook op een win98 de hosts file gebruikt. geen problemen gehad.

nu, hier thuis, lijkt het wel alsof windows dat hele ding niet ziet staan. Het bestand staat op de juiste plek, heeft de juiste naam en de rechten zijn ook goed.
Weet je het zeker? Want de plek waar de file moet is wel ten opzichte van Win98 veranderd (moet zijn %WINDIR%\System32\Drivers\etc\hosts ipv gewoon %WINDIR%\hosts). Je zal 't wel goedhebben hoor, maar je weet maar nooit.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

THX schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 13:17:
Ligt het aan mij of pingen we tegenwoordig allemaal naar een domeinnaam????

Als je niet verder komt met DNS, zou ik niet hosts maar lmhosts gaan toepassen. Ergo:

10.0.0.160 hostnaamserver #DOM:domeinnaam #PRE

Effe nbtstat -RR draaien om de file te laden.

p.s. Of mis ik heel de probleemstelling?
Ja, want hij heeft het speciefiek over domain / DNS
LMHOSTS is zeg maar voor WINS / NetBIOS meuk , en ik gok niet dat die Linuxback zeg als een windows machine propageert :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• THX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

THX

Koffie schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 14:05:
[...]
Ja, want hij heeft het speciefiek over domain / DNS
LMHOSTS is zeg maar voor WINS / NetBIOS meuk , en ik gok niet dat die Linuxback zeg als een windows machine propageert :P
Ligt het toch aan mij... :P
Pagina: 1