Toon posts:

veel problemen met compilen van software onder fedora

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik bebruik nu al een paar maanden fedora core 3 en ik ben er best tevreden over.
maar, helaas loop ik zo nu en dan nog wel eens tegen problemen op.
en dan met name tijdens het compilen van programma´s. Vaak krijg ik tijdens het compileren van software een fout 2 melding.
dit gebeurd mij vrij regelmatig waardoor ik vervolgens toch maar voor kies om een RPM te installeren voor het betreffende programma.

weet iemand waardoor deze fout wordt deze gegenereerd.
Ik heb namelijk het vermoede dat ik iets fout doe met het compileren maar, ik snap dan ook niet erg veel van het compileren in het algemeen :P

Verwijderd

De fout wordt gegenereerd door je computer.

Als je een vage vraag stelt mag je ook een vaag antwoord verwachten.

Hoe compileer je?

Welke foutmeldingen krijg je?

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Misschien mis je de kernel sources....
Deze zitten er helaa standaard niet bij. Maar je kan ze er wel bij installeren.

Verwijderd

Er zijn een heleboel dingen die fout kunnen gaan bij compileren. De fout "2" zegt niet zoveel op zich. Bij het compileren van welk programma gaat het fout? Hoe compileer je precies? Kun je de precieze tekst van de foutmelding hier posten?

Weet je zeker dat je alle benodigde libraries geinstalleerd hebt?

Voor programma's geschreven in C of C++ geldt meestal dat je in de top-level directory van uitgepakte source het volgende doet:

$ ./configure
$ make install

Voor een toelichting kun je meestal het beste de file README lezen die bij het programma wordt meegeleverd.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 21:30

Gotiniens

Fairly odd Tim

als je er RPM's zijn voor dat programma waarom installeer je die dan niet direkt, dit is veel netter, en je weet bijna zeker dat je geen problemen krijgt.

uit de FAQ:
Belangrijk: kies één package database, en gebruik deze zoveel mogelijk (en voorkom dus de install-from-source!). Gebruik nooit meerdere package databases door elkaar heen. Gelukkig is dit ook vrijwel onmogelijk. Bovenop deze package database draai je vaak een package manager. Bij DPKG is dit vrijwel altijd Apt, bij RPM varieert dit. Sommigen gebruiken Apt-rpm, anderen YUM, anderen Red Carpet, weer anderen gebruiken de bij-de-distro-geleverde tool (bv. up2date, urpmi, YAST), en veel mensen gebruiken een combinatie van al dezen. Meerdere package managers is geen probleem, zolang je het maar bij één database houdt! . Voor Apt/YUM geldt daarnaast dat je overal op internet grote en kleine repositories zult vinden (zowel voor RPM als DPKG), dus een beetje zoeken kan vaak geen kwaad.
Als je zo graag wilt compileren kan je beter gentoo instaleren.

Verwijderd

Als je volledig up-to-date bent, en de laatste kernel draait, kan het idd voor komen dat dingen niet goed compileren.

Het kan aan veel dingen liggen waarom het compilen van iets fout gaat, maar met bepaalde programma's (o.a. de cisco vpn client) gaat het om een of andere reden fout met die kernel. Ik draai dan nu ook de een na nieuwste kernel van fedora core 3.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik niet geheel duidelijk ben geweest in mijn vraag.

Mijn vraag was meer algemeen bedoeld waardoor deze fouten gegenereerd worden tijdens het compileren in het algemeen.

maar, ik begrijp dus dat er hier niet 1 reden voor valt aan te wijzen dat het compileren vaak fout gaat en dat ik onderandere een fout 2 melding krijg.

de reden dat ik sommige pakketten wil compileren is omdat deze dan sneller opstarten op mijn pc zoals bijvoorbeeld firefox wat ik niet zo snel vindt starten op fedora core ten op zichte van Windows XP.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Aan de hand van de foutmelding zal je moeten nagaan wat het systeem precies mist of wat er niet goed zit zodat het compilatieproces telkens stopt. Je kan eens een stukje foutmelding (waar dus echt een bestandsnaam of een foutmelding (warning, undefined symbol, etc) gewoon in google plakken samen met de naam van het pakket dat je wil compileren. Vaak kom je wel iets tegen en zal er iemand zijn geweest die in ieder geval aangeeft wat je bij zo'n fout voor pakketje nodig hebt of wat je moet doen. Op een gegeven moment wordt je vanzelf handig in de foutmeldingen bekijken.
Pagina: 1