Heey,
ik heb de volgende situatie:
tabel Groepen:
id key groep
1 A Alpha
2 A Beta
3 A Treta
4 B Alpha
tabel Leden:
id key groep infoA infoB etc
1 A Alpha x y
2 A Alpha x y
3 A Treta x y
4 A x y
daar gooi ik de volgende query op los:
SELECT Groepen.groep AS groep, COUNT(Leden.id) AS aantal FROM `Groepen` LEFT JOIN Leden ON (Leden.groep = Groepen.groep) WHERE Groepen.key = "A" GROUP BY Groepen.groep
hier komt dus mooi uit:
groep aantal
Alpha 2
Beta 0
Treta 1
Hij telt alleen niet de laatste lege groep (id=4) uit 'Leden' mee. Logisch volgens deze query. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze lege groep wel wordt meegeteld? Er is niet altijd een lege groep..
zoals het niet kan:
- een lege groep toevoegen in de tabel 'Groepen'
- de query omdraaien zodat de Join andersom werkt (in deze situatie zal Beta niet worden meegeteld omdat deze niet in de tabel 'Leden' aanwezig is.
Wat ik al geprobeer heb:
- Na 4 jaar Sql basic ervaring heb ik vandaag Join en Count geleerd zonder hulp, en ben er al trots op dat deze query zover goed werkt:)
- Zoeken levert nix op, heb er geen goede omschrijving voor het probleem
Alvast bedankt
ik heb de volgende situatie:
tabel Groepen:
id key groep
1 A Alpha
2 A Beta
3 A Treta
4 B Alpha
tabel Leden:
id key groep infoA infoB etc
1 A Alpha x y
2 A Alpha x y
3 A Treta x y
4 A x y
daar gooi ik de volgende query op los:
SELECT Groepen.groep AS groep, COUNT(Leden.id) AS aantal FROM `Groepen` LEFT JOIN Leden ON (Leden.groep = Groepen.groep) WHERE Groepen.key = "A" GROUP BY Groepen.groep
hier komt dus mooi uit:
groep aantal
Alpha 2
Beta 0
Treta 1
Hij telt alleen niet de laatste lege groep (id=4) uit 'Leden' mee. Logisch volgens deze query. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze lege groep wel wordt meegeteld? Er is niet altijd een lege groep..
zoals het niet kan:
- een lege groep toevoegen in de tabel 'Groepen'
- de query omdraaien zodat de Join andersom werkt (in deze situatie zal Beta niet worden meegeteld omdat deze niet in de tabel 'Leden' aanwezig is.
Wat ik al geprobeer heb:
- Na 4 jaar Sql basic ervaring heb ik vandaag Join en Count geleerd zonder hulp, en ben er al trots op dat deze query zover goed werkt:)
- Zoeken levert nix op, heb er geen goede omschrijving voor het probleem
Alvast bedankt