Toon posts:

Problemen met opstarten en fans door moederbord of voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen tijd wat problemen met mijn computer. Als eerste kreeg ik een probleem als ik de computer herstart doormiddel van de reset-knop of de "opnieuw opstarten" binnen Windows XP. Het vreemde is dat de computer dan vastloopt vlak na het menu waarin de computer de harde schijven en de cd-romdrives laat zien. Bij mij zijn dat 2 HD's van 80 GB ieder, een DVD-speler en een DVD-ROM. Ik heb elk van deze drives, afgezien van de HD waarop mijn MBR zit los gehad en gekeken of hij dan wel zou doorstarten maar dit had geen effect.
Mijn computer is een P4 2400 Mhz waarmee ik in het verleden nooit problemen heb gehad.
Een tweede probleem wat plotseling is op komen zetten is een probleem met de fans in de computer. Laatst heb ik een 8 cm fan vervangen die letterlijk uit elkaar was geklapt en waar een schoep was afgeschoten. Mogelijk was dit toeval en gewoon een voorbeeld van een normaal defect. Wat het vreemde is is dat ik nu een chassis-fan heb van 8 cm die heel langzaam draait af en toe. Ik heb hier al een nieuwe voor in de plaats gezet maar ook deze draait af en toe erg laag. Zo laag dat mijn hardware-monitor en ASUS Probe regelmatig 0 rpm aangeven.

Waar ik aan zit te denken is een defect aan het moederbord of de voeding. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van beide of op zijn minst 1 van de problemen?

Verwijderd

Het lijkt me sterk dat je mobo+voeding precies op hetzelfde moment stuk gaan. Misschien kan je even een andere voeding regelen en kijken of die dan opstart.... dan heb je de voeding al buitengesloten. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:36:
Het lijkt me sterk dat je mobo+voeding precies op hetzelfde moment stuk gaan. Misschien kan je even een andere voeding regelen en kijken of die dan opstart.... dan heb je de voeding al buitengesloten. ;)
Maar het kan dus wel aan één van beiden liggen of is er ook een andere mogelijkheid? Het vreemde is namelijk dat als ik met de aan/uit knop de computer na een paar seconden wachten weer herstart hij wel in 1 keer doorstart. Alleen als ik wil resetten of ctrl-alt-delete of opnieuw opstarten kies geeft hij die lock-up.

Verwijderd

Post aub eens wat specs.
Als je het merk en het vermogen van je voeding bv eens post. Bij pc probe kan je ook de voltages aflezen, hoe hoog zijn die?
Niet draaiende fans is een indicatie dat je voeding niet krachtig genoeg is, en met het opstarten is het mischien het opspinnen van de harde schijven en de cd-spelers.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 14:26:
Post aub eens wat specs.
Als je het merk en het vermogen van je voeding bv eens post. Bij pc probe kan je ook de voltages aflezen, hoe hoog zijn die?
Niet draaiende fans is een indicatie dat je voeding niet krachtig genoeg is, en met het opstarten is het mischien het opspinnen van de harde schijven en de cd-spelers.
Het is een P4PE moederbord in een Chieftec kast. De voeding is een 300W voeding die standaard in die Chieftec kast zat. In het systeem zit 1 GB DDR RAM-geheugen, een Pentium IV 2400 Mhz processor en een groot aantal PCI-kaarten waaronder een videobewerkingskaart, tv-kaart. Er zitten twee DVD-spelers in waarvan één DVD-ROM.
Er zitten twee 80 GB harde schijven in van Maxtor en er hangt een 250 GB externe harde schijf aan die op firewire is aangesloten.
Er zaten tot voor kort 4 extra 8 cm fans in waarvan ik er vorige week achterkwam dat er 1 kapot was met oa een kapotte schoep. Die heb ik ondertussen vervangen. Ook kwam ik er dus achter dat de fan die het moederbord zag als chassisfan regelmatig op 0 rpm stond. Deze heb ik ook vervangen maar het probleem blijft.
Deze problemen heb ik voorheen nooit gehad dus ik zou geen andere verklaring hebben dan dat er een hardwarematig probleem is. Windows XP herinstalleren had geen effect en het terugzetten van de bios in de standaard-instellingen die voorheen altijd werkten heeft nu geen effect.

De waarden uit PC Probe:

+12V = 11,968
+5 = 4,999
+3,3V = 3,296
VCore = 1,6

Wat zou dan de reden zijn dat hij wanneer ik normaal gesproken de computer opstart wel gewoon doorstart. Dan zou je toch zeggen dat de voeding dan ook niet voldoende kracht zou hebben om de hd's en cd-rom speler op te laten spinnen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 15:24 ]

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-08 07:06
Wat voor een videokaart heb je precies?

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

Verwijderd

Topicstarter
StupidMonkey schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 16:27:
Wat voor een videokaart heb je precies?
Ik heb een videokaart met een Geforce 3 Ti200 chip van NVidia. Het merk van de kaart is Pointofview.

Verwijderd

Als na een reset de bios ingaat loopt hij dan ook vast? Je kunt misschien een biosflash proberen, maar ik denk dat je het probleem eerder bij de voeding moet gaan zoeken. Als je fan ineens langzamer gaat draaien dan kan het niet anders dan de voeding zijn lijkt me. Als de fan zo langzaam draait geeft pc probe dan andere waardes aan?
Je kan verder nog als je pci kaarten er uit trekken en met zo min mogelijk hardware opstarten en mocht dat goed gaan steeds iets terugdoen en dan kijken waar het mis gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 10:49:
Als na een reset de bios ingaat loopt hij dan ook vast? Je kunt misschien een biosflash proberen, maar ik denk dat je het probleem eerder bij de voeding moet gaan zoeken. Als je fan ineens langzamer gaat draaien dan kan het niet anders dan de voeding zijn lijkt me. Als de fan zo langzaam draait geeft pc probe dan andere waardes aan?
Je kan verder nog als je pci kaarten er uit trekken en met zo min mogelijk hardware opstarten en mocht dat goed gaan steeds iets terugdoen en dan kijken waar het mis gaat.
De fan draait nog wel maar niet meer erg hard en geeft zowel in PC Probe als in BIOS Hardware Monitor waardes aan van 0 en below threshold. Als ik na een reset de BIOS ingaat gaat hij er gewoon zonder problemen in. Als ik vervolgens weer uit de BIOS kom en wil doorstarten naar Windows loopt hij wel weer vast. Ik zal vanmiddag eens even wat PCI-kaarten eruit gaan trekken en 1 voor 1 terugplaatsen. En anders moet ik er maar een nieuwe voeding inzetten.....

Verwijderd

Topicstarter
Er komt nu ipv de huidige 340 watt voeding een 550 watt voeding in. Hopelijk is het probleem met de fans dan afgelopen.
De problemen met het opstarten lijken zichzelf inmiddels te hebben opgelost.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 13:57 ]

Pagina: 1