Voeding werkt niet met specifiek moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 13:21
Ok, ff een uitleg... Kan ingewikkelt worden.

M'n broertje wou een nieuwe voeding. Deze moest voldoen aan de standaard absolute stilte. Dus hij bestelt een 350watt antec phantom. Na heb binnen gekregen te hebben vervangt hij z'n oude voeding met de phantom. De oude voeding betreft een 300watt noname voeding.
Nou bestaat de rest van z'n pc uit de volgende onderdelen:
  • Moederbord: Chaintech 7NJL6 (nforce2 ultra)
  • Processor: Amd Xp 1800+
  • Geheugen: 1x 256 mb nanya (of zoiets kan 't ff niet lezen)
  • Videokaart: Chaintech Fx5200 256Mb
  • 2x 80gb maxtor diamondmax plus.
Hij wil dus z'n pc aanzetten -> niks. Letterlijk helemaal niks. Ok, ik hem aangespoord alles los te halen en enkel moederbord met cpu, video en geheugen te proberen... ook niks.

Nou zou je op dit punt denken "Defecte Voeding". Dacht ik ook, maar toen groen met zwart doorverbonden en de voeding doorgemeten. Netjes alle waarden zoals in 't boekje. Toen voor de lol de zelfde voeding aan mijn pc gehangen, deze starte gewoon met deze voeding.

De phantom voeding heeft overigens een 24pins atx stekker, we gebruiken de bijgeleverde convertor om dit terug te brengen naar een standaard 20 pins atx stekker.

Ondertussen hebben we de oude atx voeding weer aan m'n broertjes pc gehangen en gewoon vrolijk starten... :| :? Ok nou ben ik dus ff de weg kwijt. Phantom weer aangesloten, moederbord doet niks. Fans draaien overigens wel, maar de speaker geeft geen kik en het beelscherm evenmin. De bios gereset, ander reepje geheugen geprobeerd, cpu vervangen door een amd xp 2400+ (hiermee starte het moederbord helemaal niet, zelfs de fans gingen na 2 sec uit). Het moederbord zelf is net 1 maandje oud en draait in de orginele config probleemloos.

Ik ben dus ff de weg kwijt, want het lijkt dus alsof alle onderdelen gewoon werken. Enkel een combinatie van onderdelen doet niks, ondanks dat ze elkaar allemaal kunnen hebben in theorie (lees handleiding) en de rest een kwestie is van form factors.

Dus hierbij hebben jullie enig idee? ;(

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
dit komt wel vaker voor..dan word het opstart signaal die de voeding afgeeft niet door het mobo opgepakt waardoor hij niet opstart. Zelf heb ik dit gehad met een tagan 480Watt voeding en een Abit IC7-G mobo. Weet niet of ik heb goed uitgelegd heb, maar zoiets was het wel iig..

Je kunt je probleem dus oplossen door een nieuwe voeding te kopen als je het probleem hebt wat ik omschrijf :)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09-2025
Is de converter (24 pins > 20 pins ) wel goed. Je geeft niet aan of je bij jouw moederbord deze ook gebruikt hebt.

• Red Cell
mexwall schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:46:
Is de converter (24 pins > 20 pins ) wel goed. Je geeft niet aan of je bij jouw moederbord deze ook gebruikt hebt.
Ook bij mijn moederbord heb ik de convertor gebruikt.

@Bvk; Volgens jou is d'r dus niks aan te doen?

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Heb je je mobo nog getest met de oude voeding? Niet dat je "per ongeluk" het mobo hebt verneukt?

Self reflection is the school of wisdom

• Red Cell
NightWalker2005 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:54:
Heb je je mobo nog getest met de oude voeding? Niet dat je "per ongeluk" het mobo hebt verneukt?
Ondertussen hebben we de oude atx voeding weer aan m'n broertjes pc gehangen en gewoon vrolijk starten...

• Red Cell
Hmm, aangezien ik nu min of meer weer wat er gebeurt is maar ff de ervaring en "oplossing" posten.

Ik heb hem bij een bevriende computerboer langsgebracht en hem laten kijken (was d'r jammergenoeg zelf niet bij) Het bleek dat er een probleem zat in de -5 volt lijn van de voeding af. De voeding zelf bleek wel in orde, maar het specifieke moederbord kon niet goed overweg met deze powerlijn. Jammergenoeg kan ik me niet de specifieke details van het waarom herinderen en zal ik deze posten zodra ik het weer te weten kom.

De oplossing is 't mindere van dit stukje; het is stomweg niet mogelijk.Gelukkig is er een mogelijkheid voor m'n broertje om z'n mobo in te wisselen voor een type die 't wel doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Red Cell op 09-01-2005 11:08 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je dan nog een mobo dat vraagt om een -5V lijn? Is het zeker wel een heel oud plankje of niet? Alle huidige planken werken perfect zonder de -5V lijn omdat die alleen nog gebruikt worden voor oude apparaten.
Pagina: 1