Toon posts:

[Internet bestand deel server] welke software?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een server gaan maken waarmee ik bij vrienden gewoon programma's, handige tools, documenten en foto's die op die server staan eraf kan halen als ik ze nodig heb.

Hiervoor kan ik FTP gebruiken, maar daarvoor moet je weer een ftp-client software installeren op de computer waar je het naartoe wilt downloaden en dat wil ik niet. Ik wil graag via de internetbalk contact kunnen maken, als ik bijvoorbeeld 145.166.242.41:5471 intyp, een gebruiksnaam en wachtwoord moet invoeren waardoor ik op die server kan komen en programma's kan wegplukken of erbij kan zetten. Ik wil wel FTP gebruiken als het moet, maar dan niet via die client software als het kan.
Is dit überhaupt mogelijk?

Mijn andere vragen:

1. Welke software heb ik hier voor nodig? (Windows Server/Windows XP (op mijn AMD) of Windows 98 (op de P-mmx)/Linux/andere software)

2. Moet ik een bepaalde firewall erop zetten, of juist niet?

3. Wat voor systeem heb ik hier voor nodig? is een Pentium MMX goed genoeg, met een HD van 6 gb (zoveel hoeft er niet op te komen), of kan ik beter mijn AMD64 hiervoor gebruiken (dat ik die laat aanstaan als ik weg ga)

4. Moet ik nog iets veranderen aan mijn router (Sitecom WL-018, 1e editie)

Heeft iemand ooit zoiets geprobeert?
Het is niet voor P2P doeleinden en ik wil ook niet dat iedereen op mijn computer kan rondneuzen!!!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Internet Explorer kan ook ftp sites openen
ftp://127.0.0.1 bijvoorbeeld probeer dat maar eens in Internet Explorer

Ook zijn er ftp clienten die je niet hoeft te installeren maar gewoon op een diskette of flash disk kunnen staan!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
maar ik wil gewoon niks meeneemen naar iemand, gewoon gelijk via ftp kunnen openen.

hoe moet ik windows hierop instellen eigenlijk, dat het een ftp servertje laat draaien???

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 16:16

Bud_s

Team Anticimex & Lock

lees eens wat swampy zegt : IE kan gewoon ftp-en ... via ftp://ipadres:poort

en ja, aan jouw kant webserver (IIS) van windows server, of windows XP profesional draaien (of iedere andere ftp server)

[ Voor 46% gewijzigd door Bud_s op 07-01-2005 21:28 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

ftp server software genoeg in de wereld, je moet zelf kijken hoe "zwaar" het pakket mag zijn... maar IIS ftp .. werkt ook, en als je de IIS gebruiker limiteerd dan is het redelijk veilig ook!

Als je wilt uploaden via IE dan moet je het gewoon verslepen, als je upload rechten hebt... voila... het gebeurt...

[ Voor 27% gewijzigd door swampy op 07-01-2005 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke software kan ik dan het best nemen denken jullie?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

MMX is toch iets van max 200 MHZ?

In dat geval geeft Linux je een stuk meer performance, meestal kom je dan op proFTPd uit. FTP servers kun je standaard mee installeren tijdens de installatie van Linux, dus moeilijk is dat ook niet.
Beheer zou ik dan niet via X(grafisch) maar via webmin doen(https://server:10000). Linux ervaring heb je hier ook niet echt voor nodig. Je moet alleen weten hoe je webmin moet installeren vanuit de shell, "rpm webmin" kan misschien al genoeg zijn ;)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

dat ligt aan jou... aan je eisen, wil je dat de ftp server compressie heeft, hoge beveiligings graad, met certificaten kan werken... en zo maar door. De simpelste ftp servers kunnen vaak niet encrypten of compresie ondersteunen maar meestal is dat ook niet nodig. de zwaardere ( aka WS FTP Server ) kunnen dat wel maar... een instelling fout en jij zit weer te jagen naar de fout!

Verwijderd

Topicstarter
swampy schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 21:40:
dat ligt aan jou... aan je eisen, wil je dat de ftp server compressie heeft, hoge beveiligings graad, met certificaten kan werken... en zo maar door. De simpelste ftp servers kunnen vaak niet encrypten of compresie ondersteunen maar meestal is dat ook niet nodig. de zwaardere ( aka WS FTP Server ) kunnen dat wel maar... een instelling fout en jij zit weer te jagen naar de fout!
Te jagen naar de fout??? :? hoe bedoel je???
hij hoeft geen compressie te hebben, het moet gewoon een simpel servertje worden want als ik er een topic over open betekend het dat ik er niet veel vanaf weet...

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kan slimFTPd gebruiken, heeft eigenlijk geen eisen, alleen moet je de configuratie ervan snappen.

We are shaping the future

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > SA

Tijd voor een nieuwe sig..

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Sign here against sigs

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
hoe doe ik dat?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Kijk eens waar je topic nu staat 8)7
"GoT > Software Algemeen > [Internet bestand deel server] welke software???"
Ik haal trouwens wat ??? uit de topictitel. 1 is meer dan zat :+

Verder:
1) wat had je zelf in gedachten aan software? Wat zijn daar de eisen van?
2) kan best handig zijn ja. Moet je wel goed configureren
3) zie 1
4) ja. Zie de FAQ van Network Troubleshooting over portmapping, en de handleiding van "elke" ftp server

edit: en de hoofdvraag: ga toch voor een ftp client (er zijn er ook zat die geen install of rechten nodig hebben), of gebuik de commandline ftp.exe <--- deze kost natuurlijk wel wat leeswerk om te leren kennen.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 07-01-2005 22:37 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik nog 1 probleem,

Als ik aan mensen vraag om op mijn ftp server te gaan (192.168.123.15:765) dan gebeurt er niks, hij vraagt ook niet om een wachtwoord of gebruikersnaam...
Is dit mijn netwerk ip-adres dan? en moet ik een andere voor op internet gebruiken? want ik heb een router, Sitecom WL-018 1e editie. Heeft iemand hier ervaringen mee???

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

192.168.x.x zijn altijd netwerk ip's ...wat je moet weten is met welk ip je op het internet zit......

Als je de poorten goed ingesteld hebt dan zou de connectie moeten er zijn zodra je het internet ip van je server intikt.

als je mensen naar 192.168.x.x laat surfen dan heb je hetzelfde effect als de zogenaamde FRONTPAGERS... "maar lokaal doet hij het" ...ja.. BIJ JOU LOKAAL... ( leuk gewoon op zijn tijd )

Mmm, dus laat ze surfen naar je internet IP ...

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Zie F_J_K's reply. Kijk zeker naar de link naar de NT FAQ en meer bepaald de FAQ over portmapping (Het Grote Poortmappingsverhaal)

De commandline ftp client die standaard in Windows zit, is voor jou doeleinden zeker goed genoeg. Kijk daar zeker maar eens naar.
Als je enkel stuff moet kunnen downloaden, kun je ook een gewone HTTP server gebruiken. Nog beter is je een USB stick van 256MB ofzo aan te schaffen en daar vanalles opzetten. Veel sneller dan vanalles te downloaden, niks te configureren, geen openstaande poort naar je pc, geen wachtwoorden die in cleartext over het internet reizen, ...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Verwijderd

Topicstarter
TaXaN schreef op zondag 09 januari 2005 @ 14:32:
Zie F_J_K's reply. Kijk zeker naar de link naar de NT FAQ en meer bepaald de FAQ over portmapping (Het Grote Poortmappingsverhaal)

De commandline ftp client die standaard in Windows zit, is voor jou doeleinden zeker goed genoeg. Kijk daar zeker maar eens naar.
Als je enkel stuff moet kunnen downloaden, kun je ook een gewone HTTP server gebruiken. Nog beter is je een USB stick van 256MB ofzo aan te schaffen en daar vanalles opzetten. Veel sneller dan vanalles te downloaden, niks te configureren, geen openstaande poort naar je pc, geen wachtwoorden die in cleartext over het internet reizen, ...
redenen waarom ik sommige bovenstaanden dingen niet heb gedaan:
op een http site kan iedereen komen, en daar heb je maar een bepaalde opslag ruimte dus dat is al geen optie...
een usb stick is te weinig, als ik een liedje thuis wil pakken als ik bij andere ben dan kan ik dat makelijker doen. 10 gb aan bestanden enz passen niet op 1 usb stick:(
Mijn internet verbinding heeft een upload van 100 kb, dus dan haal ik het wel.

nou nog een vraagje: waar zit die FTP client van Windows, want ik gebruik nu Titan FTP Server

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

HTTP kan ook heel prima met een wachtwoord beveiligd worden. Eenvoudig door rechten te zetten op de directory (bijv. .htaccess etc. met Apache: zie de handleiding daarvan), of eventueel verdergaand met PHP/ASP/whatever maar dat lijkt me overdreven.

Maar ik zou voor (S)FTP gaan.
nou nog een vraagje: waar zit die FTP client van Windows, want ik gebruik nu Titan FTP Server
Start -> uitvoeren -> cmd [enter]
ftp [enter]
? [enter]

:+

Makkelijker: zet een client die geen installatie nodig heeft ergens op een website (achter wachtwoord wegens (c). Bijvoorbeeld Total Commander).

In principe moet alles perfect gaan als je de handleiding van een willekeurige FTP server gebruikt + evt. de handleiding van je router voor de portmapping. Dus wat lukt er nu niet, wat heb je daar ingesteld, wat heb je in je router ingesteld en wat heb je op een externe test-client ingesteld?

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 09-01-2005 15:28 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:27:
HTTP kan ook heel prima met een wachtwoord beveiligd worden. Eenvoudig door rechten te zetten op de directory (bijv. .htaccess etc. met Apache: zie de handleiding daarvan), of eventueel verdergaand met PHP/ASP/whatever maar dat lijkt me overdreven.

Maar ik zou voor (S)FTP gaan.

[...]

Start -> uitvoeren -> cmd [enter]
ftp [enter]
? [enter]

:+

Makkelijker: zet een client die geen installatie nodig heeft ergens op een website (achter wachtwoord wegens (c). Bijvoorbeeld Total Commander).

In principe moet alles perfect gaan als je de handleiding van een willekeurige FTP server gebruikt + evt. de handleiding van je router voor de portmapping. Dus wat lukt er nu niet, wat heb je daar ingesteld, wat heb je in je router ingesteld en wat heb je op een externe test-client ingesteld?
Wat niet lukt is welk adres ik nou moet pakken...
Ik heb veel poorten open staan op mijn router, voor o.a. MSN en Edonkey2000.
mijn internet ip adres is 8x.15x.8x.5x
wat moet ik dan voor poort dit doen: 8x.15x.8x.5x:4662
want 4662 staat bij mij open

Als ik het via windows zou doen, hoe ga ik dan verder met het ?, want als ik daar dan dat internet ip adres invoer zegt hij dat het een ongeldige actie is

en dit snap ik ook niet helemaal: Makkelijker: zet een client die geen installatie nodig heeft ergens op een website (achter wachtwoord wegens (c). Bijvoorbeeld Total Commander).
---> op een site, je client zetten zodat je die overal kan openen met wachtwoord???

ik ben er niet echt heel slim in iig |:( 8)7
Pagina: 1