Toon posts:

24 pin stekker op moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij het ineensteken van mijn PC kwam ik dit probleem tegen: de stekker van mijn voeding gaat niet op mijn moederbord het gaat hier over een asus K8V deluxe en een 360W voeding die inbegrepen was in een Chieftec Medium Tower LBX-01B-B.
Deze heeft een 24-pin stekker en op het moederbord is het een 20-pin.
Zijn hier oplossingen voor of moet ik mijn moederbord of voeding vervangen omdat deze gewoon niet samengaan?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:46

_Ernst_

Mark It Zero!

Al gezocht? hier is veel over te vinden

Maar de simpelste oplossing is gewoon de 23 pins stekker in je mobo te prikken (mits het machanisch gezien past, geen dingen in de weg ofzo). Anders een verloopstekkertje kopen

Last.fm

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
als je even naar de winkel gaat krijg je hier gewoon een verloop stukje voor :) verloop van 24 > 20 pins ATX

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

Verwijderd

search: 24 pin ATX @ PMG/CME/OH > 24 pins naar 20 pins. (oa)

Ofwel, past het en werkt het dan is het prima. Werkt het niet of past het niet dan heb je een ATX 2.x / EPS-12V (24pins) > ATX 1.x (20pins) verloopje nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 20:17 ]

Verwijderd

De extra 4 pinnen zijn extra 12 V aansluitingen. Aangezien jou moederbord het niet nodig heeft en die 24 pins gewoon op een 20 pins aansluiting past (technisch gezien), kun je de 24 pins er gewoon insteken, mits je hier geen beschadigingen aan elco's en dergelijke doet. :) Bij de meeste moederborden kan het wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200401/asusk8vdeluxe_full.jpg

Bij die van jou kan het dus ook gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie, waar vind ik zo'n verloopstekkertje?
En welke 4 pinnen zou ik dan niet gebruiken?

Verwijderd

Hij past maar op één manier, je hebt geen verloopstekker nodig. Hij past er namelijk wel in, er is niets dat in de weg zit.

Verwijderd

In principe gaat hij er gewoon in, de volgorde is gewoon hetzelfde. Links (of rechts, als je hem omkeert) zijn d'r gewoon 4 pinnen bijgekomen. Eentje is +3,3V, eentje +5V, eentje is +12V, en eentje is GND.

Wel eventjes hopen dat er niks in de weg zit op het moederbord, en dat lijkt zo, ik zie een condensator die roet in het eten kan gooien. Een opzetstukje hoort er in principe bij te zitten, als hij er niet bijzat: naaistreek, komt voor (helaas, al die aopen kasten leveren d'r gek genoeg ineens ook geen stukje meer bij), en eventjes puppy-ogen opzetten bij de computerboer. Anders: kopen, kost niet zo veel.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 21:57 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dus kan je die verloop stukjes eraf halen? Want die zijn zo slecht weg te werken :P

Verwijderd

Nokko: in theorie, ja. Tenzij d'r iets fysiek in de weg zit, of nét te hoog is. Een +12V lijn rechtstreeks tegen een mosfet aan is IMHO niet zo slim.

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb genoeg ruimte om de ATX stekker, dat is het probleem niet. Dus het lipje komt overeen, en je hebt aan beide kanten 2 pins over? Want dan haal ik dat irritante verloopstuk eraf natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
als die condensator het onmoggenlijk maakt, is het dan niet mogenlijk om die 4 pins eraf te knippen:p
misschien raar idee maar als er alleen plastic zit in die stekker en je hebt die laatste 4 pins niet nodag zou je toch die vier laatste pins eraf kunnen "knippen" ofzo?

en op deze afbeelding:
http://www.pcstats.com/ar...01/asusk8vdeluxe_full.jpg zou de stekker rechts uit de connector uit het moederbord steken dan?

*even een heel mooie grafische verklaring:
Afbeeldingslocatie: http://img108.exs.cx/img108/4128/24pin3ph.jpg
*tot zover deze hele mooie grafische verklaring
is het A of B:)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 23:03 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49
Berzoid, het pas maar op één manier, kijk maar eens goed (het B stuk zal er naast steken dus).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan niet zien hoe het past, is een pc van een vriend:)
mja en die staat dus bij hem
wil dus dat als ik ernaartoefiets het kan oplossen.
daarvoor wil ik graag zeker zijn.

nouja, al vast bedankt voor de info, nou hopen dat die condesator net ver genoeg zit

Verwijderd

Als er links, en rechts 2 pinnetjes naaststeken is het al fout, gelukkig zal de PC niet aangaan, maar, hoewel ik het niet 100% zeker weet, heb je natuurlijk wel die rottige +5VSB lijn die op een verkeerde pin prik loopt te pompen. Er moeten aan één kant (en dat zal B zijn, de kleuren die daar aanzitten zijn rood, geel, oranje, zwart) 4 pinnetjes zweven. Hoewel ik wat drank op heb en een béétje gedesoriënteerd ben, zal volgens mij die condensator in de weg gaan zitten. Maar als het goed is gaat het er toch maar op één manier in? Alle gaten zijn nét iets anders qua vorm (wat kantjes afgevlakt her en der), en als je geen vreemde stekker hebt, of niets forceert, zal het gewoon niet passen!!!

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, heb ook nog wat afbeeldingen zitten kijken en ik denk ook dat het niet gaat passen, wat denken jullie dan over mijn idee om de laatste vier er af te "knippen "ofzo.

Ben ook aan het zoeken naar een shop die het zou verkopen in de buurt maar vind er niet echt een

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:46

_Ernst_

Mark It Zero!

Die laatste vier kun je er gewoon vanaf knippen/snijden als het niet past, dat maakt niks uit voor de werking.
(Aan de kant van B dus)

Last.fm

Verwijderd

Dat kan ja, maar doe het met beleid. Dus eerst metalen draden eruit en netjes wegwerken (pas op voor kortsluiting), en dan pas gaan zagen, en dan het liefst buiten de PC, en wel zo dat de "buren" genoeg steun hebben.

Kost je wel je garantie :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 00:42:Dat kan ja, maar doe het met beleid. Dus eerst metalen draden eruit en netjes wegwerken (pas op voor kortsluiting), en dan pas gaan zagen, en dan het liefst buiten de PC, en wel zo dat de "buren" genoeg steun hebben. Kost je wel je garantie :D
Waarom zou moeilijk als ik vragen mag? gewoon langs de draden met een goed scherp stanleymes en dan wegsnijden , als het goed is houd je precies een 4 pins (AUX) stekkertje over. Deze kan je dan gewoon met een stuk tape aan de 20 pins ATX connector vastmaken zonder dat je hoeft te solderen of bang te zijn voor kortsluiting.

Verwijderd

Kweetniet hoor, ik weet niet wat voor materiaal die chieftec connector is gemaakt, maar een molexje zagen van m'n enermax PSU (zelfde materiaal als ATX connector) was al lastig, met stanleymesje niet te doen. Tape is een goede, hoewel slordige, optie (een losse 3.3V lijn is altijd handig!). Ikzelf neig d'r naar om een losse P4 stekker te halen (zo'n 2x2 ding), en d'r een mooi metertje mee te maken.

Verwijderd

Topicstarter
wat ga ik nu dus doen:
1) toch maar eens aan vriend vragen om te proberen, misschien zit die condensator net ver genoeg
2) verloopstekkertje zoeken in de buurt
3) snijden langs die B lijn, maar dan heeft hij geen garantie meer en is er kans dat we het verneuken

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb het geprobeerd, de B kant blijven 4 blokjes over.
En het lipje waarmee je hem normaal vasthaakt, komt niet overeen. Anders zal hij toch niet passen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lipje steekt er idd naast, maar dat is op zich geen probleem.
Anders voor een paar euro even een verloop stuk halen :)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

snijden lijkt me geen goede optie, tenzij je zeker weet dat je het niet gaat verpesten (omdat je er ervaring mee hebt) of als het toch kapot mag. Anders zou ik dat verloop stekkertje gaan halen wanneer blijkt dat de stekker niet past.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
dacht ook net aan dat lipje, het blijfd toch vast zitten hoop ik?
of hoe los je zoiets dan op?(tape?:p)
en ja men vriend gaat naar de (kleine) pcboer om te kijken of ze daar verloopstukjes hebben.
Maar heb hier in de buurt nog niet echt een goede winkel gevonden.
Internet shops is ook niet zo'n goede optie, want binnen 2 dagen is de vakantie gedaan en we zouden het graag daarvoor af kunnen maken.

• Frietsaus
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:54:
Het lipje steekt er idd naast, maar dat is op zich geen probleem.
Anders voor een paar euro even een verloop stuk halen :)
Ik heb dat verloop stukje er toch maar afgehaald, ik vind die dingen echt gruwelijk slecht weg te werken :P

Maar goed alles werkt hier nog, en mocht je het willen vast zetten lijkt een plakbandje mij genoeg. (Zal niet nodig zijn, zit stevig zat).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 01:02:
Kweetniet hoor, ik weet niet wat voor materiaal die chieftec connector is gemaakt, maar een molexje zagen van m'n enermax PSU (zelfde materiaal als ATX connector) was al lastig, met stanleymesje niet te doen. Tape is een goede, hoewel slordige, optie.
Offtopic :
Tja dat ik voor mijn eigen PC een Chieftec kast heb betekend niet dat ik die voeding erin heb zitten. (Ik heb een Levicom AlienX.) Ontopic : In een server die ik heb staan waarin een enermax
WTX voeding in zit. Hier zat ik echter met een AMD-Athlon-MP bordje met een ATX stekker.
De enige stekker die te krijgen was was een WTX -> EPS 12V connector Afbeeldingslocatie: http://www.rackmountnet.com/ps/cables/eps12-wtx.jpg Dus ik zat met een te grote stekker en heb met een kwalitatief hoogwaardig "stanley"mes. Beetje tape erover beestje gesleeved met krimpkous afgewerkt en het ziet er prachtig uit.
Pagina: 1