Toon posts:

[XP] E schijf vol door fabrieksbestanden?*

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem,

Ik kreeg afgelopen week steeds de melding: de E-schijf is vol.

Nu ben ik een beetje op onderzoek uit gegaan en heb ik op de e-schij staan de map recover.

hierin heb ik 8 bestanden genaamd factory.002 t/m factory.008 en factory.PQI

Deze bestanden zijn allemaal vrij groot nl. 696mb, behalve factory.008 , deze is 667 mb

Ik praat hier over een Medion laptop, 10 maand oud
P4 3,0 mhz, 60GB, 512MB

Wat zijn dit voor bestanden, hoe kan ik ze verkleinen, of kan ik ze gewoon verwijderen.

Ik heb gezocht hier op de site en op google voor antwoorden op mijn vraag, maar kon nergens antwoord vinden.

Ik hoop dat dat iemand me kan helpen

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Is dat niet heel toevallig een restore image van je laptop ?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pqi files zijn bestanden van Powerquest Drive Image. Dit is waarschijnlijk een image van je harde schijf. Ik zou even in de handleiding van je laptop kijken of dat zo is. Wanneer je daar geen behoefte aan hebt, dan kun je deze verwijderen.

En je kan ze natuurlijk ook even op een cd'tje branden.

[ Voor 11% gewijzigd door Noork op 07-01-2005 19:24 ]

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Als je laptop helemaal gaar word van bijvoorbeeld virussen, kan jij de door medion meegeleverde "recovery disc" cd-rom gebruiken. Hierop staat een programma wat de image bestanden op jou E schijf uitpakt en terug zet naar de C schijf. Het resultaat is dat alle instellingen weer zo zijn als toen jij je laptop uit de doos haalde en voor het eerst gebruikte..

Dit was trouwens ook erg makkelijk te vinden in de productbeschrijving van je laptop, ik heb zelf namelijk ook een medion laptop..... Dus de volgende keer iets beter zoekwerk gebruik is mijn advies!

[ Voor 24% gewijzigd door Tije op 07-01-2005 19:24 ]

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

je kunt ze wel verwijderen maar het kan ooit nog eens van pas komen als je een recovery wilt doen.

/spuit 11 :'(

[ Voor 9% gewijzigd door newpegasus op 07-01-2005 19:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, dus ik kan ze in princiepe op een dvd branden

maar dan zal de computer ook wel weer nieuwe bestanden aan maken

hoe zet ik alles dan weer terug als ik de boel wil formatten?

• newpegasus

newpegasus

Hertog

ja, je kan ze op dvd branden.

nee, de computer maakt niet automatisch nieuwe bestanden aan.

als je geformatteerd hebt prop je je recovery cd erin, en verwijst dan naar je dvd. (met de images erop) ik durf niet met zekerheid te zeggen dat je een locatie op kunt geven met die recovery disc. zo nee, dan kun je de images van de dvd weer terugzetten op je e partitie.

[ Voor 9% gewijzigd door newpegasus op 07-01-2005 19:29 ]

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:26:
ok, dus ik kan ze in princiepe op een dvd branden
maar dan zal de computer ook wel weer nieuwe bestanden aan maken
hoe zet ik alles dan weer terug als ik de boel wil formatten?
In principe kun je ze op cd branden. Je weet nu dat het bestanden van Powerquest Drive Image zijn. Dus ik zou zeggen, begin eens in je startmenu te zoeken naar het programma en de handleiding door te nemen. Het programma is in principe overbodig, maar zo'n image kan weleens handig zijn als de boel crashed. Maar je kan natuurlijk ook een clean install dan doen. Die keuze moet je zelf afwegen.

Verwijderd

Topicstarter
ik zou ze voor het formateren toch gewoon weer terug in de map kunnen zetten?

en als de computer geen nieuwe bestanden aanmaakt hoe komt het dan dat de pc zegt dat de E vol is?

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:30:
ik zou ze voor het formateren toch gewoon weer terug in de map kunnen zetten?

en als de computer geen nieuwe bestanden aanmaakt hoe komt het dan dat de pc zegt dat de E vol is?
Het is jouw pc, wij kunnen hier niet ruiken wat je er allemaal mee doet.

• newpegasus

newpegasus

Hertog

ja, je kan voor het formatteren gewoon de images terugzetten op je e partitie.

het kan zijn dat je computer recovery points maakt, maar die zijn nooit zo groot en worden ook nooit op de e gezet, tenzij jij dat aangegeven hebt. hoeveel ruimte heb je nog vrij op de e dan?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kijk even in de Windows Operating Systems - FAQ, daarin staat een aantal mogelijkheden waarom je schijf vol is. wij kunnen het zoals eerder hierboven gezegd niet ruiken. Ook is het wel de bedoeling dat je zelf wat moeite doet om het uit te vogelen, door bijvoorbeeld de handleiding te lezen en te zoeken op GoT en Google. Wat een pqi-file is had je makkelijk kunnen vinden door het even in google te zoeken.

Lees ook Windows Operating Systems - Policy en Algemene gedragsregels (Netiquette) nog even goed door. dit zal je een aardige indruk geven van wat we van je verlangen. Ik pas de titel nog even aan zodat je OS vooraan staat, wat verplicht is in Windows Operating Systems :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
200 mb en ik heb m'n schijven hernoemd, maar eerst heette deze ook recover

maar ik had er wat muziek opgezet, heb ik nu verwijderd, heb nu dus nog ongeveer 200 vrij

maar ben bang dat hij over een paar weken weer begint te zeuren dat de schijf te klein is.

hoe zou het dan komen dat deze bestanden zo groot zijn geworden?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ga eens even kijken in de faq. daar staan een aantal opties om diskspace te checken. misschien prullebak aanstaan, of een Nortonproduct wat een "protected recycle bin" aanhoudt?

Verder is het misschien zo dat die images automatisch worden uitgebreid door een programmaatje wat bij de windowsinstallatie is meegekomen. sla hierop je handleiding nog eens goed na of neem contact op met de leverancier :)

[ Voor 12% gewijzigd door sanfranjake op 07-01-2005 19:49 ]

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Check anders even bij Eigenschappen de aanmaakdatum en de datum van de laatste wijziging van de factory bestanden. Het lijkt mij gewoon een image van de oorspronkelijke status van de laptop die is opgedeeld in hapklare brokken van CD formaat, maar als er steeds dingen bijgezet worden moet je het daaraan kunnen zien.

Heb je er ook een setje resque CD's of een resque DVD bij gekregen. Hier staat namelijk 99 van de 100 keer precies hetzelfde op als in de resque-map. Hoe is de 60 gb schijf verder verdeeld, naast de E schijf van bijna 6 gb??

Verwijderd

Topicstarter
C: 27,9
D: 22
E: 5.84

Maar als ik alle 8 bestanden op 1 dvd wil branden zal niet lukken omdat ze samen 5.41 GB zijn.

en alle bestanden zijn vandaag gewijzigd.

en als ik antwoorden zoek op mijn vragen, ik probeer iets te lezen dan moet ik enorm veel lezen terwijl er maar een klein alineatje gaat over wat ik precies wil weten, dus dan weet ik nog niks. ben vanmiddag 3 uur bezig geweest om uit te zoeken hoe het nou kan, kom er niet achter. nu kan ik wel een aantal begrippen gaan opzoeken en proberen te begrijpen. maar de mensen die hier op het forum zitten, weten allemaal super veel van een machine, en kunnen mij makkelijker helpen dan dat ik een paar uur reseac moet verrichten.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja doeiii, dit is geen helpdesk..
Met de gegeven antwoorden ben je er al. Je vraag is beantwoord, en wat jij vanaf hier met die bestanden wil doen is jouw keuze.

5,4 GB lijkt me vrij correct voor een XP install en die hele karravracht software die Medion altijd bijlevert. Als het niet op 1 DVD past, dan gebruik je er toch 2 ?

[ Voor 35% gewijzigd door KillerAce_NL op 08-01-2005 01:35 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maar op GoT is het wel de bedoeling dat je zelf moeite doet en de documenten die je hebt gevonden doorleest. Het is hier geen helpdesk ;)

Lees Registratievoorwaarden en faq eens goed door. daarin staat uitgebreid uitgelegd hoe GoT werkt :)

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.