Toon posts:

SCSI 3 kaart onvindbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen woensdag is de Surestore DAT40 icm een Adaptec scsi kaart gearriveerd. Wat blijkt hij slaat niet aan. Andere scsi kaart geprobeer werkt ook niet.

HP opgebelt, kon ons met moeite vertellen dat het een scsi-3 interface was. Kon echter geen scsi kaart leveren die op dat niveau werkt. Nou ben ik zelf niet heel erg vervaardigd met scsi. Aangezien het alleen een tape streamer was (als enige scsi aparaat) moest het niet veel problemen op leveren.

Heb ik met moeite een kaart kunnen bestellen waarvan op de site stond dat het scsi 3 is, bleek het ook niet te werken.

Iemand enig idee wat deze dat40 voor een controller nodig heeft..? zo ja, wat gaat dat schuiven en waar deze te bestellen?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De DAT40 heeft een Ultra Wide LVD SCSI interface. Dat betekent dat de drive werkt op een standaard snelheid van 40 MByte/sec.
De kaarten die je hebt geprobeerd zouden gewoon moeten werken, kun je opnoemen wat je precies hebt gedaan bij het aansluiten en welke kabel(s) je hebt gebruikt?
Het is namelijk tamelijk eenvoudig: kaart in server doen, kabel aansluiten naar tapedrive, zorg dat de (bijgeleverde) terminator ook op de drive zit, drive aanzetten, server booten.
Als je toch besluit een andere controller te bestellen, dan kun je eigenlijk iedere SCSI controller bestellen die tenminste Ultra Wide SCSI heeft.
Voor jouw gemak een klein tabelletje met de standaard snelheden van SCSI controllers:
Fast Wide - 20 MByte/sec
Ultra Wide - 40 MByte/sec
Ultra2 Wide - 80 MByte/sec
Ultra160 - 160 MByte/sec
Ultra320 - 320MByte/sec
Als je een half uurtje tijd hebt, kijk dan even op http://www.scsischool.com/ voor meer en betere informatie.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
ja het probleem is dus, ze werken niet en de tape zou goed moeten zijn omdat een andere dat40 ook geen prik geeft...

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik begrijp niet wat je bedoeld met 'Wat blijkt hij slaat niet aan.' en met 'omdat een andere dat40 ook geen prik geeft...'
Wat werkt er precies niet? Je bedoelt dat de tape niet wordt ingeslikt? Of dat de tapedrive niet zichtbaar is in het OS? En kun je uitleggen welke kabels je hebt gebruikt?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 15:26

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

SCSI is wat anders dan IDE of SATA waar je alles gewoon maar inprikt. Een gemiddelde SCSI Tape unit of disk moet je nog met 'jumpers' of 'dipswitches' instellen en ook de kaar moet je soms instellen.

Dus: Check in de handleiding van je tape drive of je alle switches goed hebt staan. Dus Synchrone datatransfer, Term Power Enabled, Parity Enabled en check het juiste SCSI ID.

Dan eerst de SCSI Kaar in je Server stoppen. Tijdens de POST van de server zie je dan bij Adaptec over het algemeen een melding van 'Press CTRL-S for SCSI Utility'. Doe dat effe en kijk op de ROM van de kaart. Zorg dat de SCSI ID van de kaart niet gelijk is aan de SCSI ID van je drive. (goede keus is SCSI Kaart op ID 7 en SCSI Tape op ID 6 of 5). Zorg dat alle settings op 'auto' staan en in elk geval de Termination op auto staat. Op wat oudere SCSI Kaarten moet je een jumper plaatsen om de kaart te termineren.

Als alles goed gaat zien je systeem in elk geval de SCSI Kaart. Dan is het nu de tijd om de tape er aan te hangen. Gebruik een flatcable met een terminator op het eind (da's een blokje van ca 5 bij 2 cm, en zit aan het eind van de kabel. De connector het verst van de terminator af moet op je kaart, de andere aan de andere kant aan je tape. Past maar op 1 manier. Nu weer je systeem aan. De SCSI Kaart zal ID's gaan scannen en als alles goed is wordt je tape drive gevonden. ALs de tape drive hier NIET gezien wordt is er iets mis. Begin weer zonder tape drive aan je kaart. Verander wat instellingen met jumpers e.d. of instellingen in het BIOS van de SCSI Kaart. ALs hij wel gezien wordt is het verder een kwestie van de juiste drivers in je OS installeren en gaan met die banaan.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

DeBolle schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:28:
De DAT40 heeft een Ultra Wide LVD SCSI interface. Dat betekent dat de drive werkt op een standaard snelheid van 40 MByte/sec.
Ultra Wide LVD SCSI bestaat niet. LVD was er pas vanaf Ultra2 Wide.

Verder zou ik inderdaad eens kijken of de kaart the tape drive wel ziet. Zo niet, moet je scsi IDs, terminators e.d. checken.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
wat ik bedoel met hij slaat niet aan, is dat hij hem gewoon niet ziet...dat bedoel ik ook met krijgt geen prik

maar mijn controllers zijn goed...alleen hij blijft hangen bij het laden van de SCSI bios (daar waar ik de melding krijg: Press control-c for blabla) dat krijg ik nou niet. Ik zie wel de copyright notice van adaptec.

Echter als ik het apparaat afsluit, dan werkt alles goed en naar behoren

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 21:24 . Reden: waazig taalgebruik ]

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Dan lijkt het mij dat de termination niet goed zit, sommige adaptec-kaarten slaan dan op hol
De juiste aansluitmethode zou moeten zijn:
Kaart --> Kabel --> Drive --> Terminator

De Terminator kan in sommige gevallen ook op de drive zelf aanwezig zijn en in te schakelen door middel van of een schakelaartje of een jumper

Verwijderd

Topicstarter
tis voor elkaar:

de HP A7272C deed zijn taak...dat bleek een van de weinige kaarten te zijn die werkten
Pagina: 1