Toon posts:

is een kapotte laptop door te meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kun je als laptop-reparateur zonder de laptop open te schroeven, doormeten of je scherm kapot is, of dat het het moederbord is of de videokaart ?
ik heb een laptop die helemaal geen beeld meer geeft, wel hoor ik bij het opstarten de HD en de fan van de koeling
heeft het zin om 30 Euro onderzoekkosten te betalen aan zo'n reparateurwinkel en kunnen ze me dan precies zeggen wat er kapot is ?
eva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 16:35

megaleo

Special member

Ja dat heeft zin.
Natuurlijk moet dat ding open als je wat wilt doormeten. Je kunt niet van de buitenkant er een kabeltje aanhangen wat hem doormeet.
Alhoewel. Misschien dat ze via remotecontrol kunnen inloggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits27
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-12-2015
BLOND
Modbreak:Ja, dat merk ik :X
Ga maar gauw je haar verven.

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 07-01-2005 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hang er es een externe monitor aan. Dan kun je zien of het aan het moederbord/ videokaart ligt :)
Is ook een soort doormeten :P

30 euro mag je storten op mijn gironummer. Mail me daar maar even over :P :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
Atlas schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:05:
Hang er es een externe monitor aan. Dan kun je zien of het aan het moederbord/ videokaart ligt :)
Is ook een soort doormeten :P

30 euro mag je storten op mijn gironummer. Mail me daar maar even over :P :+
Hey ik doe het voor 25 euro :+

Nee, idd een externe monitor er op aansluiten, en als dat ook niet werkt weet je meteen wat stuq is :P je vga kaart ;)

Of je mobo, of je ram :+

30 euro onderzoek kosten is nog eens niet zo duur, als je mij moet inhuren ben je 45 euro kwijt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Roberto op 07-01-2005 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou nou net lid van dit forum geworden vanwege mijn laptop probleem en wat snel veel reakties !
alleen maurits 27 voelt zich zeker niet lekker omdat een vrouw ook eens een vraag op dit forum stelt (.....)

ja, ik heb inderdaad er al een externe monitor aangehangen: gestreepte kleuren en als ik dan de laptop aan deed werd het beeld ook grijs
(moet je eerst op de laptop iets overschakelen in de BIOS als je er een externe monitor aanhangt?)

dan nog maar gelijk een vraag: het is een spaanse laptop (Airis) en een Pentium 4 dus wel de moeite waard
maar zijn laptop onderdelen vaak uitwisselbaar? dus als die reparateur de oorzaak weet, zou hij dan ook aan de onderdelen kunnen komen?
nou ik houd me aanbevolen als iemand meer hulp kan bieden.
eva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:21:
(moet je eerst op de laptop iets overschakelen in de BIOS als je er een externe monitor aanhangt?)
Dat verschilt per laptop. Soms is het een toetscombinatie (zoals bij mijn laptop). Kijk anders ff in de handleiding of op internet of er voor jouw laptop een dergelijke toetscombinatie is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:21:
nou nou net lid van dit forum geworden vanwege mijn laptop probleem en wat snel veel reakties !
alleen maurits 27 voelt zich zeker niet lekker omdat een vrouw ook eens een vraag op dit forum stelt (.....)

ja, ik heb inderdaad er al een externe monitor aangehangen: gestreepte kleuren en als ik dan de laptop aan deed werd het beeld ook grijs

dan nog maar gelijk een vraag: het is een spaanse laptop (Airis) en een Pentium 4 dus wel de moeite waard
maar zijn laptop onderdelen vaak uitwisselbaar? dus als die reparateur de oorzaak weet, zou hij dan ook aan de onderdelen kunnen komen?
nou ik houd me aanbevolen als iemand meer hulp kan bieden.
eva
Als je allemaal vreemde strepen krijgt is het duidelijk, Artifacts. Dit gaat zeer waarschijnlijk een nieuw moederbord worden.

Als je geluk hebt kost het je maar 300 euro. Maar meestal zit je al snel op 500 euro
(dit zeg ik wel zonder dat ik hem in irl heb gezien, het kan zijn dat als ik hem goed zou testen er nog iets anders zou uitkomen, maar als ik dit zo hoor is dat het eerste waar ik aan denk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits27
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-12-2015
Op zich niets mis mee dat een vrouw of wie dan ook een vraag stelt maar ik dacht dat er hier altijd een soort van 'vooronderzoek' moest worden gedaan voordat je ook maar iets gaat posten en gezien de vraag had google u ook geholpen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Maurits27 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:54:
Op zich niets mis mee dat een vrouw of wie dan ook een vraag stelt maar ik dacht dat er hier altijd een soort van 'vooronderzoek' moest worden gedaan voordat je ook maar iets gaat posten en gezien de vraag had google u ook geholpen. :|
Dan had je het beter op deze manier kunnen brengen dan door in CAPS Blond te posten.

Ben je het niet eens met een topic of post? Dan kun je een TopicReport doen ;)
Dit doe je door op deze knop te drukken Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif

Dan beslist een moderator wat er met het topic gedaan wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Roberto op 07-01-2005 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lieve maurits,
ik ben dus echt niet blond en ook niet gek
ik heb echt me rot gegoogled om soortgelijke problemen op het net te zoeken
een gewone computer haal ik zonder problemen uit elkaar ( en zet ze zelfs ook weer in elkaar hoewel, en dat moet ik eerlijk toegeven, wel eens een schroefje of zo overhoud...)
maar een laptop is iets anders
ik heb hem inderdaad helemaal opengeschroefd, omdat ik las dat een veelvuldig probleem bij laptops zonder beeld vaak de stroomtoevoer bij de scharnieren is, maar op het eerste gezicht kon ik niet zo gauw iets vinden en dan laat ik het liever over aan iemand die er echt verstand van heeft
maar het lijkt me toch niet verkeerd om dan zo'n vraag hier te stellen
ik had voordat ik die stelde alle soortgelijke forumdiscussioes al nagelezen
waarom is zo'n forum er anders
en ja...ik voel me aangesproken door zo'n stomme male-sjovinistische opmerking
eva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

En weer terug on-topic:

Bij sommige laptops moet je even op FN en het toetsje met het beeldscherm (beiden in het blauw) meppen (niet te hard :P ) om beeld te krijgen

Hoor je de harddisk wel opspinnen ?? merk je actie in de cd speler ???

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ben het gelijk gaan proberen, maar jammer: nee: niets nada
ik hoor ook niets als ik die knoppen indruk
op een gegeven moment gaat wel de fan van de koeler weer met tussenpozes aan
stel je voor zeg: dat ie het opeens ging doen !!
dank je voor je reaktie
eva
nog meer suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:04
ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wat gebeurt er precies als je je laptop start? Heb je het schakelaartje wat ingedrukt wordt als je je klep dichtdoet al gecontroleerd? Je kan controleren of dit het is door met een zaklamp op je beeldscherm te schijnen, als je dan vaag beeld ziet is het OF het schakelaartje of de CCFL(lichtbuis) van je LCD beeldscherm. Kan je hier het typenummer van de laptop posten? dan kunnen de Tweakers gaan googelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
tha_bulldog schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 22:46:
ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wat gebeurt er precies als je je laptop start? Heb je het schakelaartje wat ingedrukt wordt als je je klep dichtdoet al gecontroleerd? Je kan controleren of dit het is door met een zaklamp op je beeldscherm te schijnen, als je dan vaag beeld ziet is het OF het schakelaartje of de CCFL(lichtbuis) van je LCD beeldscherm. Kan je hier het typenummer van de laptop posten? dan kunnen de Tweakers gaan googelen :P
Zaklamp hoeft niet eens, met een beetje zonlicht kun je het ook al zien. (mijn accu was ooit eens bijna leeg en ik moest iets af typen, toen ben ik met mijn back-light uit maar in de zon gaan zitten 8)7) maar wel een goed advies :)

CCFL's gaan nog wel een stuk, maar de artifacts (omschreven als strepen) duiden op een brakke video kaart mobo of ram.
En niet een CCFL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteer
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 13:50
wat is het typenummer van die airis? we kunnen eens opzoeken welk specs het heeft, misschien dat daar een oplossing in zit. je zou bijna verwachten dat ze een andere fabrikant onder spaanse merknaam verkopen.

Ook handig: routeplanner voor meerdere adressen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
No serie= 108285 (=streepjescode)
S/N Model: 8575MSL Made in China

ik heb ook zitten zoeken op internet en wel een zelfde ogende laptop gevonden:

http://www.mitac.com/micweb/products/notebook/8575.htm
Mitac Minote 8575
MiNote 8575

het is waarschijnlijk de Airis Magnum: (zo ziet hij er precies uit):
Afbeeldingslocatie: http://www.portatilandia.com/fotoproductos/magnumg.jpg

ps heb alles ook met die zaklantaarn en de toetsen geprobeerd: niets dus , het scherm blijft echt helemaal zwart

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 14:50:
No serie= 108285 (=streepjescode)
S/N Model: 8575MSL Made in China

ik heb ook zitten zoeken op internet en wel een zelfde ogende laptop gevonden:

http://www.mitac.com/micweb/products/notebook/8575.htm
Mitac Minote 8575
MiNote 8575

het is waarschijnlijk de Airis Magnum: (zo ziet hij er precies uit):
[afbeelding]

ps heb alles ook met die zaklantaarn en de toetsen geprobeerd: niets dus , het scherm blijft echt helemaal zwart
Oke, erg leuk dat we nu weten wat voor laptop het is, alleen ik weet nu toch wel bijna zeker dat of je mobo of je vga kaart naar de ***** is.

Ik ken het model trouwens (PB gebruikt de zelfde behuizing / barebones) maar hier ga je zoals eerder vermeld al snel 300 euro of meer aan kwijt zijn. Want je GPU zit op de MOBO.
Dus dan moet het mobo vervangen worden, en als je dan een beetje pech hebt vervangen ze meteen je cpu en je ram (hoewel die meestal wel behouden kan blijven)

Dus die 30Euro onderzoekskosten hoef je nu niet meer te betalen want we weten nu ongv wat het is. Alleen de reparatie gaat dus erg duur worden.
Ik heb eens mee gemaakt met een IBM Buiten de garantie dat iemand 800 euro moest betalen (buiten de garantie als er ging limonade over het tobo heen 8)7 )

Verder valt er dus niet veel te zeggen behalve: Succes :P

[ Voor 4% gewijzigd door Roberto op 08-01-2005 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Met andere woorden klinkt als... garantie claimen, of als het buiten de garantieperiode is lief vragen bij de winkel of ze het voor een zacht prijsje willen bekijken, en als het echt een dure grap wordt dan beter een nieuwe (of 2e hands) notebook aanschaffen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een computerwinkel bij mij in de buurt verkoopt airis notebooks, misschien kan je aan hen vragen of ze hem voor je kunnen reparen en anders opsturen naar de fabrikant.

Oh die winkel heet trouwens JBC www.jbc.nl.
Pagina: 1