Toon posts:

Erased without any trace

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe een poging om een topic te beginnen in het hol van de leeuw.

Inleiding.

Ik zie nu regelmatig topics verschijnen die een beetje tegen de politiek is gericht.
Als het gaat over het afgeven van een DNA profiel dan wordt er direct geschreeuwd dat het tegen het gevoel van vrijheid in gaat. En dat met dit DNA allerlei spin-off truukjes kunnen worden uitgevoerd, die regelrecht inbreuk doen op de persoonlijke vrijheid. Zoals in dat topic al werd vergeleken is ook een ingebrachte chip meer last voor de normale burger, dan een strijd tegen criminaliteit (zo ook met dat DNA). En over ingebrachte chips gesproken...

Als het gaat om Amerikanisme dan weet ik nu al waar over het gaat, zonder dat ik het eigenlijk heb gelezen. Ik kan al zo'n beetje voorspellen wat daar staat. Namelijk dat, zeker regering Bush, een machtscontrole wil uitoefenen op de gehele wereld, op zoveel mogelijk gebied als mogelijk is. Dit is onder het mom van veiligheid en zekerheid, en al-of-niet aan de hand van een al-of-niet zelf gefabriceerde aanslag. En dit alles in combinatie met de mogelijke angst dat ook de Europeese Unie, of enkel Nederland, America als een mak lammetje gaat volgen.

Aan de ene kant hebben we in Nederland zoveel regeltjes dat zelfs advocaten maar een gedeelte van het wetboek kent. Aan de andere kant zijn regels wel nodig omdat richtlijnen nu eenmaal nodig zijn in een goed lopende samenleving. (daar heb je het al: regels vs richtlijnen)

Ook ikzelf loop regelmatig te kankeren op rare uitzonderingsregels die voor interpretatie vatbaar zijn, maar algemeen meestal op 1 manier wordt uitgelegd. Zeker als de regels regelmatig worden gewijzigd. Zonder daar op in te gaan is het hopelijk duidelijk welke kant ik op wil gaan.

Want meestal blijft het bij kankeren, maar wat kunnen we nou doen?
Hoe kunnen we een opgelegde richting accepteren, en hoe kunnen we ze aanvechten?

Aanleiding

De aanleiding van dit alles is het volgende:
In het topic over de Wetenschapsquiz was er op het laatst een heel vervelend mannetje.
Omdat hij uitleg van verschillende mensen botweg niet wou aannemen (zijn goed recht trouwens) en op een bepaald moment ging flamen (vervelende offtopic taal) zijn er maatregelen genomen.

Deze persoon is verdwenen: zonder enig spoor na te laten.

Topic-entries rond het middaguur van 7 Januari zijn foetsie.
Ook goedbedoelde uitleg, van mijn kant zijn verdwenen, als ook van die van anderen.

Ik was benieuwd wat de stand van zaken was, en ik ging dus zoeken naar het gedeelte.
Het gevolg was: twijfel.
Zit ik hier wel goed, was het een andere pagina, was het ander topic.. etc.
Ik ging twijfelen aan mezelf. En als ik er geen aandacht aan had besteed, dan was ik het ook zo weer vergeten. (totdat ik over dat Amerikanisme wou lezen)

Wat is nu het probleem, zal meniggeen zich afvragen (zeker de modjes).

Probleemstelling

Als ik het nieuws volg over amerikaanse bemoeienis, of films zie, of ergens artikelen over ze lees. Dan ontkom je soms niet aan de vraagstelling: Hoe komen ze er mee weg?

Zeker met een (toekomst-)beeld van over-controle, zou/is het heel goed mogelijk om vervelende personen te elimineren op grond van ... regeltjes.
Met gekoppelde systemen is het heel goed mogelijk om het verleden dusdanig aan te passen alsof deze nooit had bestaan.

Wat nou als je zelf zo'n persoon bent.
Stel dat iedereen zegt dat 1+1=3, of dat het antwoord op vraag 16 is 3/4, of dat iedereen een chip op z'n arm wil hebben, met daarover heen de amerikaanse vlag ge-tatoeerd, of ... verzin het eens. En je bent het er niet mee eens. Stel je voor: je komt in opstand... je schreewt: "Ben ik een probleem voor je? Nou schiet me maar dood dan!"

Dit is gebeurd in een Topic op dit forum (in een iets suptieler verhaal, maargoed).
De modjes zij heel strikt... houdt je niet aan de regels, dan krijg je een x aantal waarschuwingen.. en dan wordt je gebanned.
En terecht, zeg ik aan deze kant van de lijn.. de regels zijn simpel en duidelijk genoeg.
En deze persoon was zowel statistisch als forum-technisch fout bezig.. maargoed, da's een mening.

Vraagstelling

Stel dit eens real-life voor, maar iets dramatischer:
Iemand rijdt 3x door rood, deze heeft tig boetes gekregen.. maar bij de vierde keer wordt de auto, inclusief de bestuurder opgeblazen. Vervolgens wordt al je historie, inclusief afgegeven DNA materiaal, gewist en vernietigd.

Je ziet het om je heen gebeuren, wat doe je: Buigen of Barsten?
Meestal blijft het bij kankeren, maar wat kunnen we nou werkelijk doen?
Hoe kunnen we een opgelegde richting accepteren, en hoe kunnen we ze aanvechten?

--------

Ik denk dat ik zelf het volgende principe hanteer: Go with the flow, en uitwijken waar het kan.
Maar aan de andere kant is soms een frontale en massale confrontatie nodig om iets te bereiken. Vandaar dit Topic, over een ander topic van ditzelfde forum.

(Het verwijderde gedeelte van de genoemde topic, staat hier trouwens nog in een browser...)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 18:01:
Deze persoon is verdwenen: zonder enig spoor na te laten.
offtopic:
Het account bestaat nog. Als je zijn naam nog weet, kan je hem met de search vinden. Ik had per ongeluk mijn modbreak meeverwijderd, daarom was er geen verklaring. Maar op GoT wordt niets echt verwijderd; alles wordt onzichtbaar gemaakt of naar de Trashcan verplaatst. In de database is altijd alles terug te vinden, mits je weet wat je zoekt.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:02
Ik moet zeggen dat ik wat dat topic betreft een beetje hetzelfde idee had. Nu had ik tussendoor toevallig de modbreak al een keer zien staan, maar ik vroeg me ook al af waarom er daarna niets meer van terug te vinden was.
Zoals nu staat het trouwens al een stuk beter (en het verwijderen van de post van de betreffende persoon was niet meer dan logisch trouwens, alhoewel naar mijn mening alleen het gescheld weg had mogen worden geknikkerd :) )

Hey Confusion, zou je die uitleg van Marchello_E wel ff terug in dat topic kunnen gooien. Vond het echt een meesterlijke uitleg, zeker aangezien we hier een tech-forum zijn _/-\o_

[removed]

Verwijderd

Topicstarter
redwing schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 18:46:

Hey Confusion, zou je die uitleg van Marchello_E wel ff terug in dat topic kunnen gooien. Vond het echt een meesterlijke uitleg, zeker aangezien we hier een tech-forum zijn _/-\o_
Wat Trouwens ook mijn manier is om met mijn vraagstelling om te gaan:
Jezelf gewoon domhouden, en niets vermoedend een herhaling inlassen. (shit, bloedneus!)

Ofwel, redwig.. hij staat er weer :P

Verwijderd

Het verwijderen van oude posts vind ik een beetje overdreven, moet dit?

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:50:
Het verwijderen van oude posts vind ik een beetje overdreven, moet dit?
Het ging niet zozeer om oude posts, maar om posts van iemand die aan het flamen en schelden was. Hierop zijn zijn postings en de reacties erop verwijdert, maar aangezien Confusion vergeten was de reden er onder te laten staan waren ze dus plotseling compleet verdwenen zonder dat je kon zien waarom.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:47:
[...]
Wat Trouwens ook mijn manier is om met mijn vraagstelling om te gaan:
Jezelf gewoon domhouden, en niets vermoedend een herhaling inlassen. (shit, bloedneus!)

Ofwel, redwig.. hij staat er weer :P
Ik probeerde al een tijdje te bedenken hoe ik de oplossing uit kon leggen zonder de ballen te gebruiken. En jouw uitleg is naar mijn idee zo goed als gelijk aan het ballenprobleem :)

[removed]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

redwing schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 18:46:

offtopic:
Die met de blauwe bal of die met de netwerk admin? Ik vermoed de laatste; die zal ik straks terugplaatsen; mocht je die ander bedoelen, dan zie ik wel een reactie op deze post.

Verwijderd

Topicstarter
redwing schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 20:04:
Het ging niet zozeer om oude posts, maar om posts van iemand die aan het flamen en schelden was. Hierop zijn zijn postings en de reacties erop verwijdert, maar aangezien Confusion vergeten was de reden er onder te laten staan waren ze dus plotseling compleet verdwenen zonder dat je kon zien waarom.
Ik had wel een idee waarom, maar dat dan ook gelijk elk spoortje weg is...
Maar dat is blijkbaar Mods-gewijs de juiste wijze om hun regels toe te passen.
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
Ik denk dat de meerderheid van de mensen -die het irritante gedoe hebben gevolgd- er mee eens zijn dat de regels goed zijn toegepast; me incluis.
Tegelijkertijd hebben we een prachtige kans om te kijken naar deze situatie (het ellimineren van een ongewenst element). Meestal zien we dit soort dingen meestal vanuit de tegenwerkende kant.. Een regering die ons regels oplegt, en ons in een hoek drukt... etc etc.
Ik probeerde al een tijdje te bedenken hoe ik de oplossing uit kon leggen zonder de ballen te gebruiken. En jouw uitleg is naar mijn idee zo goed als gelijk aan het ballenprobleem :)
In principe gaat het me niet om het "ballen-probleem" an-sich, maar meer om het principe in actie. Maar het is inderdaad een ballen probleem..

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 20:28:
[...]

Ik had wel een idee waarom, maar dat dan ook gelijk elk spoortje weg is...
Maar dat is blijkbaar Mods-gewijs de juiste wijze om hun regels toe te passen.
Yup, dat soort dingen zie ik hier wel vaker, en dat is de manier waarop er hier met 'ongewenste posts' wordt omgegaan
[...]
Ik denk dat de meerderheid van de mensen -die het irritante gedoe hebben gevolgd- er mee eens zijn dat de regels goed zijn toegepast; me incluis.
Tegelijkertijd hebben we een prachtige kans om te kijken naar deze situatie (het ellimineren van een ongewenst element). Meestal zien we dit soort dingen meestal vanuit de tegenwerkende kant.. Een regering die ons regels oplegt, en ons in een hoek drukt... etc etc.
[...]
Ik zou in zo'n geval graag wat duidelijker zien wat er aan de hand is (geweest). Zeker mensen die het topic niet echt gevolgt hebben en b.v. alleen de eerste posts hebben gelezen zullen plotseling dingen missen. Naar mijn idee zou dus wat duidelijker mogen blijken wat er is gebeurt en waarom.

Probleem hiermee is alleen, hoe doe je dit zonder de betreffende flames/schelden te verwijderen. En vooral hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee verdergaan, want dat risico loop je als er duidelijk blijft staan wat er is gebeurt.

Uiteindelijk is de huidige manier dan waarschijnlijk toch de beste oplossing, dus postings verwijderen en in plaats daarvan een uitleg van een modje.
Confusion schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 20:17:
[...]

offtopic:
Die met de blauwe bal of die met de netwerk admin? Ik vermoed de laatste; die zal ik straks terugplaatsen; mocht je die ander bedoelen, dan zie ik wel een reactie op deze post.
offtopic:
Ik zag dat ie er alweer stond. Mij ging het inderdaad om dat admin-probleem

[removed]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
is dit topic bedoeld om opheldering te krijgen over die onbekende persoon...?
de regels van got...?
de handelingen van enkele mods..?

of wil een discussie beginnen over de positie van de gemiddelde europese burger tegen de overheden?

Verwijderd

Is net zo confuus als opperhoof en snapt de richting ook niet helemaal. Als je het niet met iets eens bent dan accepteer je het in het ene geval en in het andere ga je er tegen aan trappen binnen je vermogens. De grens tussen het ene en het andere zal bij velen van hun emotionele toestand afhangen als je het mij vraagt en mogelijkheden natuurlijk.

Maar wat is de discussie nu die je wil aangaan? Iets intrigeert me maar wat.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Modbreak:Ik stel voor dat ik dit topic sluit, dat Marchello_E zijn tekst even in een nieuw topic copy-paste (als ik dat doe sta ik er als topicstarter; dat is suf) en dat we dan inhoudelijk verder gaan. Haal het stuk over dat andere topic er dan wel even uit. Topictitel kan gelijk zijn. Als je het er niet mee eens bent moet je me even mailen; dit gaat zo in ieder geval nergens heen en om weer posts verwijderen levert eindeloze regressie op. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Confusion op 07-01-2005 23:14 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.