Toon posts:

Nieuwe kernel, geen ip meer van casema modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een heel raar probleem al zeg ik het zelf.

Het volgende:

Ik heb een server met debian woody erop, deze installeer ik met een netinstall cd (bf2.4.18). Dit werkt allemaal perfect, via dhcp krijg ik een ip van het casema modem, en ik kan zo de installatie afronden. Apt werkt ook goed enz.

Echter, compile ik de 2.6.10 kernel, dan krijg ik ineens geen ip meer, er treed gewoon een timeout op.

Er zitten 2 netwerkkaarten in, deze zijn hetzelfde (realtek).

## Wat heb ik geprobeerd?

/etc/network/interfaces geedit, beide kaarten op dhcp ingesteld.
Daarna ifup eth1 / eth0 (weer timeout).

- Andere netwerkkaarten.
- Dist-upgrade naar unstable
Verschillende kernel opties
##

Ik heb altijd adsl gedraait op deze server/firewall op kernel 2.6.8 en heb vaker kernel gecompiled enz.
Ben ik dan iets vergeten mee te compilen? Ik heb alles doorgespit, en niks dat op foutjes lijkt.
Trouwens, voordat er weer vragen over komen. Ik heb casema eerst werkend gekregen op een windows xp pc, met dezelfde netwerkkaart die nu in de linuxbak zit. Dus hij koppelt het ip wel goed aan het mac adres.

Tips?

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
welke versie van dhcp heb je op je computer staan ?

Probeer eens met deze package :
dhcp3-client

Gewoon via apt-get te installeren :)

Verwijderd

Topicstarter
gewoon standaard: dhcp-client (unstable/stable)

Ik zal dat nog ff testen..!

Trouwens, valt me op dat dat activity lampje op de netwerkkaart constant aan het knipperen is als ik hem op een netwerkkaart aansluit. Raar toch? Terwijl er geen netwerkverkeer nog is. Dus ipmasq staat uit enz. Maargoed... Nu werkt het ook gewoon normaal, maar dan op die 2.4.18 kernel. :(

Verwijderd

lijkt mij dat je is moet kijken naar de kernel modules die je wel of niet in de kernel zelf stopt. ik weet de debian manier niet om een kernel te compilen maar ik ga altijd een [make menuconfig] fase door om de config te configureren. je kan ook een config copieeren natuurlijk.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik ben al een poos geleden overgegaan van Woody naar Sarge, dus het volgende is misschien niet helemaal waar.
Volgens mij is dhclient een sciptje dat de versie van je kernel checkte afhankelijk van je versie een bepaalde dhclient aanriep. Een versie voor 2.0.x en 2.2.x en een versie voor 2.4.x. In geval een 2.6 kernel doet hij dus niets. Even met de hand dhclient-2.4 aanroepen en als dat werkt zorgen dat de nieuwste dhclient zowel voor 2.4 als 2.6 wordt gebruikt.

edit:
Niet goed gelezen 8)7, dhclient wordt wel aangeroepen maar je krijgt geen ip

[ Voor 10% gewijzigd door Sir Isaac op 07-01-2005 18:48 ]

• Ti_Uhl
  • Laatst online: 19-09-2012
ik had net hetzelfde toen ik een upgrade van 2.4 naar 2.6 deed op mijn debian box. Echter dhcp3-client installeren deed het voor mij.

Verwijderd

Topicstarter
nonutopia op die manier doe ik het ook idd.

Ok, ik ga het zo gelijk proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Helpt helaas ook niet 8)7

Nouja zeg.... dit heb ik nog nooit meegemaakt..
Ik hoef toch niet bepaalde netwerk opties in te stellen speciaal voor dhcp?
Heb gewoon de drivers geselecteerd + iptables/nat. (wat betreft het netwerkgedeelte)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 20:34
Probeer de unix domain sockets is mee te compilen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeN op 07-01-2005 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die stonden al aan, nog steeds geen oplossing :(

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb iets ook iets dergelijks gehad. Weliswaar met Windows XP, maar exact dezelfde symtomen.

Sterker nog... geen enkel apparaat kreeg een IP adres van dat ding (PC, Laptop, Loadbalancer... nada). Casema gebeld.... bleek gewoon dat die modem opnieuw ge-provisioned moest worden (whatever that means :) )
Heel raar, want ik had nog geen half uur daarvoor de hele boel geinstalleerd (met mijn oude Windows installatie). Daarna Windows opnieuw geinstalleerd, en alles sloeg vast 8)7
Zelfs de stroom van de modem afhalen hielp niet. En inderdaad: Bij mijn knipperde het oranje lampje ook als een gek. Maakte niet uit waar ik hem op aansloot.

Dus: Gewoon even de Casema helpdesk bellen (of Wanadoo als je daar gebruik van maakt)...

http://www.deyterra.com

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

provisioning doe je toch om je kabel modem aan je abo te hangen. Door middel van MAC adres van de modem en je login naam?

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25

rally

Deyterra Consultancy

wica schreef op zondag 09 januari 2005 @ 20:37:
provisioning doe je toch om je kabel modem aan je abo te hangen. Door middel van MAC adres van de modem en je login naam?
Dat dacht ik dus ook... Maar blijkbaar gebeuren er nog meer dingen in dat proces om het werkend te krijgen. De modem opnieuw provisioningen (lastig woord zeg) was binnen 45 minuten gepiept. Computer herstarten (overbodig, maar ja... de helpdesk meneer wil het graag), stroom van de modem, stroom er op en het werkte weer als een speer. Netwerkkabel in de loadbalancer en presto... alles draaide weer zoals het hoorde.

/offtoppic: Ik ben wel blij dat je tegenwoordig geen rare truuck's meer hoeft uit te halen met MAC adres-spoofing e.d. om zo'n kabel modem achter een router te hangen. Toch net even iets veiliger en practischer dan je pc'tje rechtstreeks aan het internet knopen

http://www.deyterra.com

Verwijderd

Topicstarter
Maar mensen....... het werkt nu ook gewoon op dezelfde linux firewall, met dezelfde netwerkkaart.... alleen draait nu kernel 2.4.18, en ik wil 2.6.10 draaien. Als ik dit doe, dan krijg ik geen ip meer, dit heeft dan toch niks te maken met opnieuw het modem in laten stellen met de netwerkkaart?

Deze netwerkkaart heb ik ook als 1e gebruikt in een windows pc, om de modem te activeren, daarna heb ik de NIC overgeplaatst in de linux firewall, en het werkte direct. (kernel 2.6.8)

Nu heb ik alles opnieuw geinstalleerd, en gelijk kernel 2.6.10 erop gezet, maar krijg dan geen ip.
Kernel 2.6.8 getest, ook geen ip. 8)7

Als ik de helpdesk bel, dan zullen ze toch wel iets zeggen van: "ja wij ondersteunen geen linux, in windows werkt het toch?" :|

En ik heb trouwens de maxi verbinding bij casema :) Gaat als een trein..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 23:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:50:
Maar mensen....... het werkt nu ook gewoon op dezelfde linux firewall, met dezelfde netwerkkaart.... alleen draait nu kernel 2.4.18, en ik wil 2.6.10 draaien. Als ik dit doe, dan krijg ik geen ip meer, dit heeft dan toch niks te maken met opnieuw het modem in laten stellen met de netwerkkaart?
lijkt me niet idd.
Deze netwerkkaart heb ik ook als 1e gebruikt in een windows pc, om de modem te activeren, daarna heb ik de NIC overgeplaatst in de linux firewall, en het werkte direct. (kernel 2.6.8)
Nu heb ik alles opnieuw geinstalleerd, en gelijk kernel 2.6.10 erop gezet, maar krijg dan geen ip.
Kernel 2.6.8 getest, ook geen ip. 8)7
is de juiste module voor de nic geladen? wat is de output van lsmod? ik denk toch dat er iets niet helemaal best is in de config van je gecompilede 2.6 kernel. "make menuconfig" is cruciaal.

niet dat ik iets tegen dhcp heb maar wat gebeurd er als je vanaf console "ifconfig eth0 [ip adres] up" doet. dan "route add default gw [ip adres van modem]" en /etc/resolv.conf aanpassen met de juiste ip adressen van de dns servers. kan je nu internetten of het modem pingen?

of werk je met een soort bridge waar je externe ip adres op je nic wordt gegeven? zoja kan je wel het modem pingen als je um instel in de zelfde range als het modem met het ifconfig commando.
Als ik de helpdesk bel, dan zullen ze toch wel iets zeggen van: "ja wij ondersteunen geen linux, in windows werkt het toch?" :|
hehe dan accepteren ze zeker ook niet dat je een bescheiden netwerkje aan je modem hangt. flauw hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen even een static ip aangeven en op die manier proberen!
Het lijk me alleen dat ik geen internet meer heb zodra de lease time verlopen is van de casema dhcp server?

Het modem id inderdaad een soort bridgje, en ik krijg normaal gesproken gewoon een extern ip op mn netwerkkaart.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

is je MAC nog wel het zelfde als voor de wissel, sommige (goedkope) netwerkkaarten (onboard sis, of realtec) "bedenken" hun mac pas bij de installatie van de driver. Sommige kabelproviders delen IP's enkel uit aan bekende MAC's.. dus.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een goeie, maar het mac adres blijft hetzelfde!

Ik heb het nu trouwens werkend, bleek dat ik deze driver niet moest laden (stond standaard aan)

"RealTek TRL-8139 C+ PCI Fast Ethernet Adapter support (EXPERIMENTAL)"

In combinatie met de dhcp3-client is dit de oplossing denk ik!

Allemaal erg bedankt voor het meedenken!

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Als je 2 NIC's hebt die dezelfde module gebruiken mag je die NIET in je kernel ingebakken hebben maar moet je hem dus "loadable" maken.
Anders kan hij niet 2 keer gebruikt worden.

Actions speak louder than words

Verwijderd

Topicstarter
bolluserectus schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:32:
Als je 2 NIC's hebt die dezelfde module gebruiken mag je die NIET in je kernel ingebakken hebben maar moet je hem dus "loadable" maken.
Anders kan hij niet 2 keer gebruikt worden.
Ok, dit wist ik dus niet.
De firewall heeeft een onboard (intel) nic en een realtek pci kaartje, en toen werkte het ook niet. Dus ik dacht dat het aan de onboard NIC lag, toen heb ik nog een realtek erin gehangen.
Maargoed, is het noodzakelijk, of ergens goed voor dat ik die module er in zet? Nu staatie dus gewoon helemaal uit.

• bolluserectus
Ik weet niet hoe Casema werkt, of die ook naar je Mac adres van je NIC kijkt..
Ik snap je laatste post ook niet helemaal maar.....

Ik wilde alleen maar aangeven dat als je twee netwerkkaarten hebt die dezelfde module gebruiken, dat je die dan in je make menuconfig met een M moet aangeven en niet met een *
Anders doet 1tje het maar :o

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zeggen dat het ook niet werkte toen ik maar 1 realtek erin had, en 1 intel netwerkkaart. (toen stond de EXPERIMENTAL realtek driver aan)

Als je in de kernel config kijkt dan zie je dat er 2 drivers zijn voor de realtek netwerkkaart. De gewone driver, en een EXPERIMENTAL driver.

Momenteel zitten er 2 kaarten in van REALTEK in mn server, en ik heb de EXPERIMENTAL driver weggehaald, en de normale driver geselecteerd (*) en niet als module (M).

Jij zegt dat het dan niet werkt met 2 dezelfde kaarten, maar dat doet het dus wel. Ik begrijp je logica ook wel, alleen tja....... blijkt dus dat het niet klopt :)

Verwijderd

Topicstarter
Mensen.... ik heb weer hetzelfde probleem.
En nu blijkt dus dat mijn oplossing voor toen niet meer werkt :X

Het heeft tot nu toe gewerkt met kernel 2.6.10.
Nu wil ik kernel 2.6.11.7 erin zetten, maar weer hetzelfde... krijg geen ip (83.85.*.*) op de netwerkkaart die aan de modem hangt.

MIjn situatie qua hardware is niet veranderd....

Wat heb ik geprobeerd?
- dhcp3-client geinstalleerd
- Onboard kaart gecheckt (intel)
- Realtek kaart gecheckt
- Andere realtek
- Modem uitgezet 1 uur lang uitgezet, en weer aangezet
- PIO i.p.v. MIO geselecteerd in de kernel (verschillende variaties getest)

Ik ben echt ten einde raad, dit probleem is super irritant!

Met kernel 2.4.18 (standaard in de netinstall van debian) werkt alles in 1 keer!

Verwijderd

bolluserectus schreef op maandag 10 januari 2005 @ 12:11:
Ik weet niet hoe Casema werkt, of die ook naar je Mac adres van je NIC kijkt..
Ik snap je laatste post ook niet helemaal maar.....

Ik wilde alleen maar aangeven dat als je twee netwerkkaarten hebt die dezelfde module gebruiken, dat je die dan in je make menuconfig met een M moet aangeven en niet met een *
Anders doet 1tje het maar :o
Dat is echt onzin.
Een <M> geeft aan dat je de driver als module wil compilen, die module kan je dan later naar believen laden of ongeladen laten. Handig dus voor hardware die vaak afgekoppeld wordt en maar af en toe nodig is. Een digitale camera bijvoorbeeld.

Een <*> geeft aan dat de driver meegecompiled moet worden in de kernel image. Die wordt daardoor wel groter maar je hoeft geen losse module meer te laden. Handig voor bijvoorbeeld PCI netwerkkaarten.

Verder heeft het helemaal niks met aantallen te maken. Het is gewoon een stukje code ter aansturing van een bepaalde hardware chip.

Die RTL8139 driver is met reden "EXPERIMENTAL".
Geen enkele reden om hem te gebruiken in jouw geval.
Gewoon de standaard RTL8139 driver selecteren.

Weet je zeker dat je toch niet per ongeluk de EXPERIMENTAL driver hebt lopen?
Typ eens "dmesg".
Daar zie je iets als:
code:
1
2
3
8139too Fast Ethernet driver 0.9.27
eth0: RealTek RTL8139 at 0xd800, 00:11:2f:45:85:69, IRQ 11
eth0:  Identified 8139 chip type 'RTL-8101'

Dit is de output van de normale driver.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kernel al een aantal keren gecompiled. EXPERIMENTAL zit er zeker niet in.

code:
1
2
3
linuxbak:/home/kelfox# dmesg | grep RealTek
eth0: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xd881a000, 00:02:44:4f:46:23, IRQ 11
eth1: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xd881c000, 00:02:44:4e:64:d6, IRQ 5

Zitten momenteel 2 NIC's dus in.

Nog 1 ding vind ik nog steeds raar: Als ik de UTP kabel van de modem in mijn NIC stop, begint het ledje als een gek te knipperen, en dit houdt ook niet op.
Internetten werkt gewoon als een trein, goed op snelheid enz.
Het activity ledje op de modem knippert ook als een gek.

Dit is dus ALTIJD zo, welke kernel, of pc dan ook.

Dit is toch te gek voor woorden...... ik kan er niks over op internet vinden ook :(

Verwijderd

Topicstarter
Mijn /etc/apt/sources

code:
1
2
3
deb http://ftp.debian.nl/debian/ unstable main  contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib
deb http://security.debian.org/ stable/updates main

Misschien hier een fout? Ik heb na de standaard installatie gedistupgrade naar unstable.
Maargoed, met oude kernel en distupgrade werkt het wel, maar met nieuwe kernel dus niet :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 20:15:
Ik heb de kernel al een aantal keren gecompiled. EXPERIMENTAL zit er zeker niet in.

code:
1
2
3
linuxbak:/home/kelfox# dmesg | grep RealTek
eth0: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xd881a000, 00:02:44:4f:46:23, IRQ 11
eth1: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xd881c000, 00:02:44:4e:64:d6, IRQ 5

Zitten momenteel 2 NIC's dus in.

Nog 1 ding vind ik nog steeds raar: Als ik de UTP kabel van de modem in mijn NIC stop, begint het ledje als een gek te knipperen, en dit houdt ook niet op.
Internetten werkt gewoon als een trein, goed op snelheid enz.
Het activity ledje op de modem knippert ook als een gek.

Dit is dus ALTIJD zo, welke kernel, of pc dan ook.

Dit is toch te gek voor woorden...... ik kan er niks over op internet vinden ook :(
Het is echt niet iets software gerelateerds denk ik.
Is je kabel niet gewoon brak? Knipperende lampjes zijn daar meestal een symptoom van.
Of iets stoms als half-duplex of full-duplex?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 04:20 ]

• Flydude
  • Laatst online: 11-02 20:21

Flydude

Mighty pirate

Probeer het eens met één NIC tegelijk. Ik vermoed dat er ergens wat misgaat met de initialisatie van die kaartjes.
Ik kan me bv. voorstellen dat eth0 en eth1 niet altijd aan hetzelfde kaartje hangen. Dat zou je met udev kunnen oplossen, maar ik zou eerst kijken of dat het is...

I am rubber, you are glue

• bolluserectus
Dat is echt onzin.
Een <M> geeft aan dat je de driver als module wil compilen, die module kan je dan later naar believen laden of ongeladen laten. Handig dus voor hardware die vaak afgekoppeld wordt en maar af en toe nodig is. Een digitale camera bijvoorbeeld.

Een <*> geeft aan dat de driver meegecompiled moet worden in de kernel image. Die wordt daardoor wel groter maar je hoeft geen losse module meer te laden. Handig voor bijvoorbeeld PCI netwerkkaarten.

Verder heeft het helemaal niks met aantallen te maken. Het is gewoon een stukje code ter aansturing van een bepaalde hardware chip.
Fijn dat je dit zo beweerd. Maar mijn ervaringen zijn toch echt anders. Wel is het zo dat ik toendertijd 2x een ISA kaart (3c509) op kernel 2.2.x
Maar je legt wel wat uit, maar je vertelt niet waarom het niet zo is.
Mijn stelling is nog steeds;
Module in kernel, maar 1 keer kunnen gebruiken!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik zou in de richting van de drivers of initialisatie van de kaarten kijken. Ik heb hier een RH 9 firewall met 2 dezelfde NIC's, en bij de kernel upgrade van gisteravond (van 2.4.20-8 naar 2.6.10) zijn beide kaarten gewoon blijven werken.
Stukje van dmesg:
code:
1
2
3
4
5
6
eth0: VIA VT6105 Rhine-III at 0xfc00, 00:40:f4:7b:0b:46, IRQ 11.
eth0: MII PHY found at address 1, status 0x7869 advertising 05e1 Link 41e1.
eth1: VIA VT6105 Rhine-III at 0xf800, 00:40:f4:7b:03:a1, IRQ 10.
eth1: MII PHY found at address 1, status 0x786d advertising 05e1 Link 45e1.
eth0: Setting full-duplex based on MII #1 link partner capability of 41e1.
eth1: Setting full-duplex based on MII #1 link partner capability of 45e1.

Hier kon uw advertentie staan

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
bolluserectus schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 09:18:
...Maar mijn ervaringen zijn toch echt anders. Wel is het zo dat ik toendertijd 2x een ISA kaart (3c509) op kernel 2.2.x
Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de brakke ISA pnp ondersteuning in die tijd ;)
Maar @TS: kijk idd eens met dmesg wat er voorbij kwam tijdens het booten, misschien staat daar iets nuttigs in.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 09:47

sjaak

un giorno credi

Wat betreft het modem, modem provisioning hoeft maar één keer te gebeuren, verder heeft het modem standaard de mogelijkheid om 2 mac-adressen te 'onthouden'. Een derde mac wordt niet opgepakt, dan zou je het modem moeten resetten omdat je anders geen ip krijgt. Tussen die andere twee kan je gewoon switchen. Verder is het zo dat de techniek die is gebruikt voor het Motorola netwerk ervoor zorgt dat er redelijk wat verkeer over je modempje heen knalt. En redelijk wat is dan geen MB's per minuut oid maar wel goed zichtbaar aan het activity lampje op je modem en nic. Niets om je druk over te maken dus. :)

Wat betreft je nic die dan wel werkt en dan niet, ligt dus niet aan het modem of mac adres oid. (ter bevestiging :))

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Even wat dingen beantwoorden:

- Ik weet de MAC van de kaart die normaal altijd aan de modem hangt, dus dat check ik eerst altijd met ifconfig. Dat ik niet eth0 laat renewen terwijl dat de andere kaart is voor LAN.

- Ik heb het al geprobeerd met 1 kaart tegelijk, het wil gewoon echt niet :(
- De kabel is goed geknepen, weliswaar alleen pin 1-2-3 en 6, maar dit werkt gewoon altijd goed.

Ik denk zelf dat ik iets vergeet in de kernel mee te compilen?
Ik las dat "Packet Socket" aan moet (dit heb ik erin gezet) Maar ook Socket filtering, maar deze kan ik nergens terugvinden?

Afbeeldingslocatie: http://img220.echo.cx/img220/5554/kernel4yq.jpg

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 11:00 ]

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Laat anders even je huidige kernelconfig zien (relevante deel, dan).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar zoveel mogelijk aangezet wat mij relevant leek voor dit probleem.......

Of zien jullie er een fout in?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

bolluserectus schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 09:18:
[...]

Fijn dat je dit zo beweerd. Maar mijn ervaringen zijn toch echt anders. Wel is het zo dat ik toendertijd 2x een ISA kaart (3c509) op kernel 2.2.x
Maar je legt wel wat uit, maar je vertelt niet waarom het niet zo is.
Mijn stelling is nog steeds;
Module in kernel, maar 1 keer kunnen gebruiken!
Ik vind het als onzin klinken. Ik heb diverse Debian machines geinstalleerd. Dit is de extreemste, deze gebruikt dus geen modules, alles in de kernel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
lspci | grep Ethernet
0000:02:05.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter (rev 13)
0000:02:09.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:02:0a.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:02:0b.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:02:0c.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:02:0d.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)

Overigens werkt dit op de 2.6.11 kernel, en de netwerkkaarten zijn nooit een probleem geweest.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand misschien dan zijn config file ergens online willen zetten voor de 2.6.11.7 kernel?
Waarmee DHCP dus wel werkt...

:>

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Welke config file bedoel je precies?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:15

sphere

Debian abuser

Alles is goed zo, maar niet static IP invoeren als je verbinding per DHCP gaat, op het moment dat de IP pool door de ISP gereset wordt heb je een dag hoofdpijn waarom je internet het nou niet doet.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Als je linux-2.6.11.7.tar.gz uitpakt en alles selecteerd (modules of inbakken) dan wordt er aan het einde gevraagd of je het wil saven.

DIt wordt opgeslagen in een .config file. Dus ik dacht.. als ik die nou eens hier neer zou zetten.. zou dhcp misschien wel werken.. Dan weet ik iig dat dat stuk niet verkeerd gaat..

Static ip heb ik ook geprobeerd uit wanhopigheid, dit werkte echter ook niet.

Met de oude kernel 2.4.18 krijg ik in 1 sec. een ip en ben online.. Nouja........ dit is erg.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Wat doet de debian 2.6 kernel? Dus uit de unstable of uit de backports sources?

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 20:53:
Wat doet de debian 2.6 kernel? Dus uit de unstable of uit de backports sources?
Ik wist niet dat er een speciaale kernel was voor debian?
Waar kan ik deze downloaden?

[update]
- Werkt nog steeds niet
- Net kernel opnieuw gecompiled met alle mogelijke netwerk opties, en alleen 1 NIC (realtek)
- Kreeg 1 keer met de 2.4.18 kernel een melding inde richting van "eth0: too much work at interrupt"
- Als dhclient gestart wordt treedt er een timeout op, deze heb ik van 60 naar 600 opgehoogd in de config file, maar krijg nog steeds geen ip.
[/update]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 00:15 . Reden: Eth0: Too much work at interrupt ]

• Bas!
Niet speciaal voor debian, maar meer pre-compiled door de debian maintainer met de updates voor cramfs bijvoorbeeld.
Als je de sid sources in je sources.list hebt staan (wat ik aanneem als ik je eerste post lees) installeer je gewoon de kernel-image-2.6 (met eventueel specifieke kernel opties zoals smp k7, 386 of 686)
Krijg je een 2.6.11 kernel van een debian developer.
http://packages.debian.or...sion=unstable&release=all
En als je toch woody draait kan je naar backports.org of apt-get.org voor 2.6 kernels packages (backports zijn naar mijn mening safer dan andere vagere sources). Vergeet dan niet de module-init-tools te installeren...of nee dat maakt natuurlijk niet uit, je kunt nu al modprobes doen met je 2.6 kernel... Ik laat het maar staan voor het geval dit niet zo is.

[ Voor 9% gewijzigd door Bas! op 15-04-2005 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik geprobeerd, werkte helaas ook niet.

Kan het ermee te maken hebben dat de kabel die van de modem naar mijn server gaat een 4 aderige kabel is? (dus kabeltje 1,2,3, en 6 zijn gebruikt ipv 1 t/m8).

Of begint de kaart misschien stuk te gaan? Dit las ik ergens anders op dit forum toen ik opzoek was naar de foutmelding " too much work at interrupt" .........

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kijk na de timeout van de dhcp client eens naar de output van ifconfig. Als het goed zijn er ergens packets verstuurd.
Een tcpdump aanzetten op de betreffende interface kan ook nog interessante data opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 02:21:
Kijk na de timeout van de dhcp client eens naar de output van ifconfig. Als het goed zijn er ergens packets verstuurd.
Een tcpdump aanzetten op de betreffende interface kan ook nog interessante data opleveren.
Als ik daarna ifconfig uitvoer dan is de interface wel up, maar verder geen ip of wat dan ook aan gekoppeld.

Tcpdump is wel een goed idee! Ik kijk vanavond wel, na mn werk.
Als er nog mensen zijn die ideeen hebben, ik hoor het graag.. (gisteravond weer een latertje vanwege die linuxbak :( )

• Bas!
je hebt ook nog dhcpdump en dhcping als tools.
Werkt de netwerkkaart wel met tcp/ip als je hem via een switch of cross cable aan een andere pc hangt?

Verwijderd

Topicstarter
Doet alleen een request/discover en krijg niks terug.
De netwerkkaart werkt ook niet als ik een lokaal (192.enz) ip static instel. (met nieuwe kernel)

Het is een MS-6179 Intel moederbordje in een klein barebone kast van MSI. Er zit 1 slot op waarin een soort kaart inzit die ervoor zorgt dat ik 1 AGP en 2 PCI sloten horizontaal krijg. Je kan de pci/agp kaart dan horizonaal in het kastje stoppen, vanwege ruimtegebrek.

Moet ik hier geen speciale driver voor laden met compilen van de kernel? Zo ja.. enig idee welke?

LSPCI (met 2.4.18 kernel waarin alles goed werkt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
linuxbak:/home/kelfox# lspci
0000:00:00.0 Host bridge: Intel Corp. 82810E DC-133 GMCH [Graphics Memory Controller Hub] (rev 03)
0000:00:01.0 VGA compatible controller: Intel Corp. 82810E DC-133 CGC [Chipset Graphics Controller] (rev 03)
0000:00:1e.0 PCI bridge: Intel Corp. 82801AA PCI Bridge (rev 02)
0000:00:1f.0 ISA bridge: Intel Corp. 82801AA ISA Bridge (LPC) (rev 02)
0000:00:1f.1 IDE interface: Intel Corp. 82801AA IDE (rev 02)
0000:00:1f.2 USB Controller: Intel Corp. 82801AA USB (rev 02)
0000:01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:01:01.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:01:07.0 Ethernet controller: Intel Corp. 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 08)
linuxbak:/home/kelfox#

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
[ ] Message Signaled Interrupts (MSI and MSI-X)

Zou dit het zijn?

(ik weet het, probeer het gewoon, maar ik wil een klein beetje zekerheid, heb de laatste 2-3 dagen wel 20 maal de kernel gecompiled hehe)

edit:

Onee, lijkt me niet 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 21:31 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 08:48:
Als ik daarna ifconfig uitvoer dan is de interface wel up, maar verder geen ip of wat dan ook aan gekoppeld.
Wat zegt hij over verzonden/ontvangen/fouten op ethernet niveau?
En dan met name deze counters:
code:
1
2
3
          RX packets:545198563 errors:33 dropped:0 overruns:0 frame:37
          TX packets:523578042 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:9
          collisions:368924 txqueuelen:1000

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op zondag 17 april 2005 @ 01:21:
[...]

Wat zegt hij over verzonden/ontvangen/fouten op ethernet niveau?
En dan met name deze counters:
code:
1
2
3
          RX packets:545198563 errors:33 dropped:0 overruns:0 frame:37
          TX packets:523578042 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:9
          collisions:368924 txqueuelen:1000
Alles staat op 0, behalve "dropped" stijgt om de paar seconden.

Ik heb gister weer de kernel gecompiled met zowat alle hardwarematige pci bridges enz. Maar krijg het nog steeds niet aan de praat.

Schiet mij maar lek :(

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kaassoevlee schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:41:
[...]

Ik vind het als onzin klinken. Ik heb diverse Debian machines geinstalleerd. Dit is de extreemste, deze gebruikt dus geen modules, alles in de kernel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
lspci | grep Ethernet
0000:02:05.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter (rev 13)
0000:02:09.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:02:0a.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:02:0b.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:02:0c.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
0000:02:0d.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)

Overigens werkt dit op de 2.6.11 kernel, en de netwerkkaarten zijn nooit een probleem geweest.
Volgens mij hebben jullie beiden gelijk: een in-kernel driver kan in principe zonder problemen meerdere hardwareonderdelen aansturen, maar toch moeten sommige drivers wel als module gecompileerd worden om meer dan een onderdeel aan te sturen. Het probleem zit in het feit dat het niet bij alle drivers mogelijk is om opties per stuk hardware mee te geven bij het laden. Wil je meerdere ISA-kaarten aansturen, dan kan je bij een in-kernel driver maar één keer een IRQ en dergelijke opgeven. Dat gaat dus niet werken en daarom is het bij sommige drivers nodig om ze als module te compileren - dan kan je meerdere keren de driver laden en elke keer andere parameters meesturen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, iemand nog een idee?

De kaarten werken ook niet als ik statisch ip's invul.

Deze melding krijg ik ook: gre0: Unknown hardware address type 778

Ik heb het idee dat de kaart die zorgt dat ik 2 PCI en 1 AGP slot horizontaal erin kan doen niet werkt. Maar hoe ik dit oplos..

Verwijderd

Topicstarter
Wanhopige kick..........

Verwijderd

Topicstarter
Dit alles werkt wel in mn eigen pc. Met dezelfde netwerk kaarten. DUs ik denk dat er 1 of ander conflikt is met het moederbord oid. (een ms-6176, intel).

Ik schaf een ander servertje aan :(

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Wat dan wel vreemd is, is dat andere kernels wel werken.

Op google niemand met vergelijkbare problemen te vinden?

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:09:
Wat dan wel vreemd is, is dat andere kernels wel werken.

Op google niemand met vergelijkbare problemen te vinden?
Dat vind ik ook vreemd inderdaad. Ik heb overal gezocht, en een klein stukje gevonden over IRQ toewijzingen enz. Maar had geen zin om me erin te verdiepen., en was niet zoveel informatie.

Nu staat er een andere server, alles werkt in 1 keer gelijk. Voor mij dus geen micro bordjes meer icm linux!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 23:27 ]

Pagina: 1