Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ledlooplicht met microcontroller incl ICSP vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nog niet veel ervaring met electronica, maar wil hier wat mee gaan expirimenteren in combinatie met microcontrollers.

Daarom had ik voor mezelf een leuk projectje bedacht, om een rij LED's (8 stuks) aan te sluiten op een uC (een PIC16F628). Omdat ik geen zin heb om iedere keer de uC uit de schakeling te halen voor het programmeren, wil ik er graag direct een in-circuit programmer (ICSP) bij, en om een beetje voorbereid te zijn op de toekomst ook een serieele aansluiting voor op de PC, zodat ik er bijv een CPUmeter van kan maken.

Nou heb ik een aantal schakelingen bekeken die hier een beetje op lijken, zoals de ledbar van Lone voor de RS232 communicatie met de PC, en deze voor de schakeling van de ICSP.

De programmer die ik wil gebruiken is JDM

Al deze wensen heb ik in een schema gezet, maar ik heb nog een aantal vraagjes.
- Bij bijvoorbeeld de Ledbar van Lone staat er nog een elco van 22uF tussen de GND en de +5v. Waarom is dat en heb ik dat ook nodig?
- moet er nog weerstandjes komen tussen de uitgangen van de 16F628 ic en de transistoren om de LEDs te schakelen?
- denken jullie uberhaupt dat het schema gaat werken, en/of hebben jullie nog adviezen om het schema te verbeteren / dan wel werkend te krijgen?

NB. ik heb er voor gekozen om zelf een schakeling te ontwerpen en niet een schema compleet van inet te plukken, zodat ik er ook werkelijk wat van leer. Een schema in elkaar solderen lukt wel, evenals het programmeren omdat ik op school ook wel eens voor een uC heb geprogd.

Hier het schema:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~verwe415/schemaklein.jpg

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Die 22 µF condensator wordt standaard gedaan bij elk IC om een stabielere voedingsspanning te krijgen, het zal zonder ook wel werken maar het is wel zo netjes.
Bij deze schakeling heb je geen weerstanden nodig tussen de transistoren en de uitgangen van de microcontroller, houdt er wel rekening mee dat de ledjes nu een spanning krijgen van 4,3 volt, er vanuit gaande dat de microcontroller 5 volt aan de uitgang levert.
Houdt er wel rekening mee dat je diode nu maar 4,3 volt krijgt door de diode D1, het is dus handig om je voedingsspanning 0,7 volt op te krikken, hij kan ook maar 200 mA aan, das wel erg weinig voor een microcontroller, vooral als je de poorten wilt belasten, pak liever een 1n4007.

Ik zou R10 en R11 ook maar weglaten, op deze manier krijg je de transistoren T7 en T8 niet goed open.

[ Voor 20% gewijzigd door bobo1on1 op 07-01-2005 18:23 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 17:33
Waarom transistoren om de ledjes aan te sturen?

Als je alleen ledjes wil gebruiken kan je die wel direct aan de uC plaatsen (met een weerstandje natuurlijk).

Verder heb ik zelf nooit pic's gebruikt. Ben persoonlijk AVR fan, dus dit kan ik je ook nog aanraden. (nofi).

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 18:18:
Die 22 µF condensator wordt standaard gedaan bij elk IC om een stabielere voedingsspanning te krijgen, het zal zonder ook wel werken maar het is wel zo netjes.
Bij deze schakeling heb je geen weerstanden nodig tussen de transistoren en de uitgangen van de microcontroller, houdt er wel rekening mee dat de ledjes nu een spanning krijgen van 4,3 volt, er vanuit gaande dat de microcontroller 5 volt aan de uitgang levert.
Houdt er wel rekening mee dat je diode nu maar 4,3 volt krijgt door de diode D1, het is dus handig om je voedingsspanning 0,7 volt op te krikken, hij kan ook maar 200 mA aan, das wel erg weinig voor een microcontroller, vooral als je de poorten wilt belasten, pak liever een 1n4007.

Ik zou R10 en R11 ook maar weglaten, op deze manier krijg je de transistoren T7 en T8 niet goed open.
Okeej, dan stop ik nog een 22uF condensator tussen de GND en de +5V, en vervang ik D1 door een 1n4007. R10 en R11 zal ik weghalen.

Nog een vraagje, vast een hele domme, maar ben nog maar n n00b ;) Waarom krijgen m'n ledjes nu maar een spanning van 4.3 volt (ik neem aan dat je de ledjes incl de weerstand bedoelt), en waarom zakt het voltage door D1 met 0.7 volt?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als een siliciumdiode geleidt dan staat er ongeveer 0,7 volt over, in een transistor zit van basis naar emitter ook een diode.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
the12be schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 18:56:
Waarom transistoren om de ledjes aan te sturen?

Als je alleen ledjes wil gebruiken kan je die wel direct aan de uC plaatsen (met een weerstandje natuurlijk).

Verder heb ik zelf nooit pic's gebruikt. Ben persoonlijk AVR fan, dus dit kan ik je ook nog aanraden. (nofi).
Ik wil transistoren gebruiken voor de ledjes aan te sturen, omdat ik hier nog fel blauwe ledjes heb van 25mA. Zoals ik uit de datasheet van de PIC begreep, is 25mA het maximum voor een IO poort, dus om op safe te spelen wil ik eigenlijk niet de IO poorten max belasten, ook omdat alle ledjes tegelijkertijd aan moeten kunnen waardoor de stroom volgens mij 8*25mA=200mA alleen al voor de ledjes zou worden die door de uC heen loopt, plus dat de uC ook wel eea zal verbruiken denk ik.

Op school heb ik wel met AVRs gewerkt, maar daar kon ik wat minder info over vinden bijvoorbeeld voor de programmers, en ik heb het er (nog) niet voor over om een STK500 te kopen.

Ook heb ik nog geen websites gevonden waar de AVRs redelijk goedkoop zijn in verhouding met een PIC genomen. Miss dat jij nog een goed adresje daarvoor weet ;)

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 22:18:
Als een siliciumdiode geleidt dan staat er ongeveer 0,7 volt over, in een transistor zit van basis naar emitter ook een diode.
Ah, dank je. Weer wat geleerd ;)

Zijn er ook diodes of andere oplossingen waarbij dit niet het geval is? Omdat ik het hele zaakje op de 5v van de PC aan wil sluiten, en het verhogen van het voltage met 0.7v dan niet echt een optie is denk ik?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 22:28 ]

Verwijderd

Ook heb ik nog geen websites gevonden waar de AVRs redelijk goedkoop zijn in verhouding met een PIC genomen. Miss dat jij nog een goed adresje daarvoor weet
www.futurlec.com

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 17:33
Op school heb ik wel met AVRs gewerkt, maar daar kon ik wat minder info over vinden bijvoorbeeld voor de programmers, en ik heb het er (nog) niet voor over om een STK500 te kopen.

Ook heb ik nog geen websites gevonden waar de AVRs redelijk goedkoop zijn in verhouding met een PIC genomen. Miss dat jij nog een goed adresje daarvoor weet
Tja, die stk500 is ook veel geld, zeker een mooi bordje, maar waarom niet gewoon prutsen op een experimenteer bordje (bread bordje? zo'n ding waar je alles zo inprikt).

Dan kan je alles lekker makkelijk toevoegen en testen, en de boel stap voor stap opbouwen.

En voor de prijs hoef je het ook de avr's niet te laten liggen. Ik betaal bij de locale electroboer 5 euro voor een 90s2313.

voor het programmeren gebruik ik winavr (windows poort van avrgcc) en om het in de uC te zetten ponyprog. De isp programmer is deze . Dit stukje hardware los van je looplicht maken, en dan hoef je bij andere projecten alleen een 6 pins headertje te plaatsen om je chip isp te programeren.

Verwijderd

Nog even over je schema: moet de /mclr (pin 4) ook niet naar je programmer? Het lijkt erop dat deze nu naar pin 3 van de pic gaat.

Verwijderd

Topicstarter
the12be schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 01:42:
[...]

Tja, die stk500 is ook veel geld, zeker een mooi bordje, maar waarom niet gewoon prutsen op een experimenteer bordje (bread bordje? zo'n ding waar je alles zo inprikt).

Dan kan je alles lekker makkelijk toevoegen en testen, en de boel stap voor stap opbouwen.

En voor de prijs hoef je het ook de avr's niet te laten liggen. Ik betaal bij de locale electroboer 5 euro voor een 90s2313.

voor het programmeren gebruik ik winavr (windows poort van avrgcc) en om het in de uC te zetten ponyprog. De isp programmer is deze . Dit stukje hardware los van je looplicht maken, en dan hoef je bij andere projecten alleen een 6 pins headertje te plaatsen om je chip isp te programeren.
Bedankt voor de link van de programmer. Volgende week ga ik gewoon de onderdelen voor zowel de pic als de avr programmers bestellen, en ga ik lekker met beide microcontrollers prutsen. Zo'n breadbord is ook wel een idee, die doe ik er dan ook gelijk maar bij ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 11:40:
Nog even over je schema: moet de /mclr (pin 4) ook niet naar je programmer? Het lijkt erop dat deze nu naar pin 3 van de pic gaat.
Hmm, idd ja, dat is een foutje ;) Die moet ook naar de !MCLR pin, ga ik even veranderen ;)

Bedankt!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Misschien dat je hier nog wat interessante spullen kunt vinden. Kennis van PIC's heeft hij in ieder geval voldoende: Hij is vaak op de piclist te vinden.
Pagina: 1