wilko2 schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 18:21:
[...]
Klopt. Dat had iets te maken met het feit dat hun factureringsysteem niet slim genoeg is om 7 cent voor een sms'je te rekenen maar 10 cent. Zelfde verhaal voor een minuut bellen. Uiteindelijk heb je gewoon 25 euro beltegoed. Ik weet niet precies zeker hoe het zat, maar het stond iig in de FAQ van hi.nl
Het heeft ermee te maken dat je binnen de bundel een lager tarief hebt dan buiten de bundel. Dan kun je het op twee manieren administratief oplossen:
1) Je zet in het systeem twee tariefplannen: eentje voor wanneer het nog uit een bundel betaald kan worden en eentje voor er buiten. Elke maand krijg je dan e. 25 bundeltegoed: zolang je nog een bundel hebt, geldt het lage en anders het hoge.
2) Je zet één tarief in het systeem: het hoge tarief (24 ct/minuut en 12 ct/sms). Om alsnog een laag tarief te realiseren, geef je elke maand méér tegoed dan wat je betaalt, zodat je per saldo op de beloofde minuten/smsjes uitkomt. Voor zover ik weet is het bundeltegoed op de factuur exclusief BTW. De berekening komt er dan zo uit te zien:
- Per smsje wordt er 10 ct gefactureerd en per minuut 20 ct.
- Bij een abonnement van e. 25 zou je 175 minuten moeten krijgen (of 350 smsjes)
- Het bundeltegoed (excl. btw) is dan 175 * 20 ct = e. 35
- Vervolgens betaal je van die bundel het hoge tarief.
Mijn abonnement zou uit moeten komen op e. 45 (Hi 30), maar de factuur staat elke maand 45,38. Dus KPN rondt hetgeen ook iets naar boven af in mijn geval.
Het is niet stom, maar het is wel handig om de gedachtengang ervan te weten. Dan moet het wel duidelijk zijn, denk ik zo