Toon posts:

Exposure Compensation

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op Photozone las ik het volgende:

Example:
The camera meters something like 125s at f/8.
If you correct the setting by +1 EV this can mean 1/60s at f/8 or 1/125s at f/5.6 (based on half stop steps).

En nu mijn vraag:
Kan iemand me uitleggen waarom je +1 moet doen en niet -1? Als je +1 doet laat je meer licht binnen (dacht ik tot nog toe), dus (in mijn redenering) zou je EN meer licht binnenlaten EN je luitertijd verlengen. Overbelicht je dan niet "enorm" je foto? Zelfde geld voor die f/5.6. Je gooit je lens meer open, laat meer licht binnen en overbelicht door die +1 nog eens extra je foto? (Ik vermoed dat heel mijn redenering scheef zit, maar geraak der niet echt aan uit :s).
Of werken die +1 en -1 in de omgekeerde richting? Dus +1 omdat je +1 meer licht binnenlaat ofzo?

Enige hulp wordt geapprecieerd :)

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

volgens mij staat er dat als je +1 wilt dit kan door middel van je sluitertijd of je diafragma aantepassen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 15:21:

Example:
If you correct the setting by +1 EV this can mean 1/60s at f/8 or 1/125s at f/5.6 (based on half stop steps).

En nu mijn vraag:
Kan iemand me uitleggen waarom je +1 moet doen en niet -1? Als je +1 doet laat je meer licht binnen (dacht ik tot nog toe), dus (in mijn redenering) zou je EN meer licht binnenlaten EN je luitertijd verlengen. Overbelicht je dan niet "enorm" je foto? Zelfde geld voor die f/5.6. Je gooit je lens meer open, laat meer licht binnen en overbelicht door die +1 nog eens extra je foto? (Ik vermoed dat heel mijn redenering scheef zit, maar geraak der niet echt aan uit :s).
Of werken die +1 en -1 in de omgekeerde richting? Dus +1 omdat je +1 meer licht binnenlaat ofzo?

Enige hulp wordt geapprecieerd :)
Mantamania heeft gelijk, EV is niet iets geheimzinnig electronisch, maar verandert gewoon de belichting via diafragma en/of sluitertijd, je moet er verder niks achter zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 15:34 ]

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 15:21:

Example:
Daar staat dus wat mijn voorganger ook al zei;
OF langer belichting
OF groter diafragma :)

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Verwijderd

Topicstarter
Euhm, wat ik bedoel is:

Je kan EV instellen op de camera. Dus als ik "lees" uit cam bvb dat er op 1/125 getrokken gaat worden (indien vol automatisch) met f/8 en ik wil bvb op f/5.6 trekken, dat ik de belichting van 1/125 @ f/8 kan behouden door EV -1 in te stellen op cam?

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

volgens mij kan dat niet dus. misschien dat er nog iets geregeld kan worden met de hoeveelheid flits maar ik denk het niet. volgens mij word altijd je sluiter of diafragma aangepast. de camera moet toch ergens dat licht vandaan halen

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

hier staat al een stukje uitleg over Exposure Compensation :)

Voor uitleg met voorbeeldfoto's is dit een erg handige en mooie pagina ;)

LinkedIn
Instagram

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 15:36:
Euhm, wat ik bedoel is:

Je kan EV instellen op de camera. Dus als ik "lees" uit cam bvb dat er op 1/125 getrokken gaat worden (indien vol automatisch) met f/8 en ik wil bvb op f/5.6 trekken, dat ik de belichting van 1/125 @ f/8 kan behouden door EV -1 in te stellen op cam?
EV correctie betekent dat je meer (+) of minder (-) belicht dan de lichtmeter van de camera zelf nodig acht. Dit kan gebeuren door het diafragma en/of de sluitertijd te variëren. Andere parameters zijn er niet.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:48
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 15:36:
Euhm, wat ik bedoel is:

Nee, EV is geen extra waarde die je kunt veranderen. Als de camera 1/125e f/8 leest, en jij wilt per sé 1/125e f/5,6 dan zul je EV+1 moeten instellen. Maar wil je dezelfde belichting als de camera 'wil' met f/5,6, zul je een sluitertijd van 1/250e moeten instellen.

Dato DUO synth voor twee

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Het is niet meer dan het plaatje te corrigeren qua belichting. (lees licht onderwerp tegen een donkere achtergrond en andersom)

Je lichtmeter meet bijvoorbeeld 1/125ste bij een disfragma van f:8. Maar stel dat je een persoon tegen een lichte achtergrond wilt fotograferen, zul je moeten overbelichten, omdat het uiteindelijk om de persoon gaat en niet de lichte achtergrond. Als je bijv met 1 stop verlengt, zal hij 1/60ste bij f:8 als instelling nemen.
Je camera zal immers altijd de beste belichtings instellingen proberen te zoeken, zodat het hele plaatje goed belicht is. Maar je camera weet natuurlijk niet wat het belangrijkste is (op een paar voorgedefiniëerde instellingen na).

Ga je iemand tegen de zon in fotograferen en wil je ook nog wat van de achtergrond meekrijgen, zul je toch moeten inflitsen. Ook een belichtingscompensatie, alleen dan wat sterker.

Het is met de belichtingscorrectie dus niet zo dat je ineens een heel andere foto krijgt. Speel er eens mee (met contrastrijke composities) en ontdek!

Gadgets FTW!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:32

mphilipp

Romanes eunt domus

Ursamajor schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:37:Ga je iemand tegen de zon in fotograferen en wil je ook nog wat van de achtergrond meekrijgen, zul je toch moeten inflitsen. Ook een belichtingscompensatie, alleen dan wat sterker.

Het is met de belichtingscorrectie dus niet zo dat je ineens een heel andere foto krijgt. Speel er eens mee (met contrastrijke composities) en ontdek!
Even voor mijn begrip: als ik iemand tegen de zon in knip (of tegen een raam) kan ik EV gebruiken, maar ik kan ook spotmeting gebruiken en de spot area op het onderwerp mikken. Krijg ik dan niet hetzelfde effect?

offtopic:
Volgens mij is je avatar het hoesje van Jarre 'Geometry of love'.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• koraks
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:44:
[...]

Even voor mijn begrip: als ik iemand tegen de zon in knip (of tegen een raam) kan ik EV gebruiken, maar ik kan ook spotmeting gebruiken en de spot area op het onderwerp mikken. Krijg ik dan niet hetzelfde effect?
Als je je EV compensatie goed schat wel. In zo'n situatie is een spotmeting over het algemeen wat makkelijker omdat je niets hoeft te schatten maar kunt vertrouwen op de lichtmeter.

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 15:48:
hier staat al een stukje uitleg over Exposure Compensation :)

Voor uitleg met voorbeeldfoto's is dit een erg handige en mooie pagina ;)
Als ik het goed snap volgens die dpreview:

de cam leest in 125 en f/8 en ik wil meer DOF dan kan ik dat doen door f/5.6 ma dan moet ik EV+1 zetten?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:52:
[...]
de cam leest in 125 en f/8 en ik wil meer DOF dan kan ik dat doen door f/5.6 ma dan moet ik EV+1 zetten?
Als je meer DOF wilt, zou je beter de camera op Aperture Priority kunnen zetten en dan de diafragma handmatig verstellen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Topicstarter
mphilipp schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:00:
[...]

Als je meer DOF wilt, zou je beter de camera op Aperture Priority kunnen zetten en dan de diafragma handmatig verstellen.
Yah, maar tis oude cam (20 jaar oud ofzo) en op een gegeven moment geeft die enkel aan da de foto onder of overbelicht gaat worden (kan dus niet opmaken welk exact, dat geeft cam ni aan). Dus zou ik graag dan overschakelen op volledig manueel.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:11:
[...]
Yah, maar tis oude cam (20 jaar oud ofzo) en op een gegeven moment geeft die enkel aan da de foto onder of overbelicht gaat worden (kan dus niet opmaken welk exact, dat geeft cam ni aan). Dus zou ik graag dan overschakelen op volledig manueel.
Bij volledig manual werkt volgens mij de EV compensatie juist niet. Omdat je in die mode zelf de sluitertijd diafragma instelt. Die EV compensatie is juist voor de modi waar de camera dat bepaalt: de P, A en S mode dus.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 14:49

Beaves

Usque ad Finem

EV is ook in M mogenlijk, je past immers zelf de belichting aan en negeert dus min of meer de meting van de lichtmeter. Dat kan ook als je in M zit.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Beaves schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:20:
EV is ook in M mogenlijk, je past immers zelf de belichting aan en negeert dus min of meer de meting van de lichtmeter. Dat kan ook als je in M zit.
Bedoel je nou dat als ik in M zit en laten we zeggen 1/125 en 5.6 heb ingesteld en ik EV op +1 zet, de camera mijn ingestelde waarden aanpast? Volgens mij doet ie dat dus niet. Als je bedoelt dat je in M mode ZELF de EV compensatie moet doen, ben ik het met je eens. Maar op mijn camera verdwijnt de EV compensatie zodra ik 'm op M zet. Alleen flitscompensatie blijft beschikbaar.

Voor precieze mensen: ik heb een knopje voor EV, maar ik kan dan met de twee instelwieltjes (voor wijsvinger en duim) flits en/of belichtingscompensatie instellen. In M mode kan ik alleen nog flitscompensatie doen. Belichting doe je immers zelf...
ohja...ik heb een Minolta A1...

Of ben ik nu dronken? ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 07-01-2005 17:31 ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 14:49

Beaves

Usque ad Finem

Ik denk dat we twee verschillende zaken bedoelen, ik bedoel met EV dat je de lichtmeter negeert en zelf bijvoorbeeld 1 of 2 stops onderbelicht. Dat kan je in elk programma doen, of dat nu P, Av, Tv of M is.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:47

-Stef-

Slainthe!

Misschien dat Understanding Exposure iets voor je is. Niet omdat ik je wil kleineren maar omdat het een fantastisch en informatief boek is. Ik heb het zelf ook.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

mphilipp schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:44:
[...]

offtopic:
Volgens mij is je avatar het hoesje van Jarre 'Geometry of love'.
Het antwoord is idd wel gegeven, eigenlijk hetzelfde dus. Het heeft allebei zn voordelen.
offtopic:
En inderdaad, Jean-Michel Jarre's Geometrie of Love! Top album, al zeg ik het zelf!

Gadgets FTW!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33
Beaves schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:59:
Ik denk dat we twee verschillende zaken bedoelen, ik bedoel met EV dat je de lichtmeter negeert en zelf bijvoorbeeld 1 of 2 stops onderbelicht. Dat kan je in elk programma doen, of dat nu P, Av, Tv of M is.
Het lijkt me onlogisch dat de EV ook in de M-stand werkt.
De EV is alleen maar om op een eenvoudige manier de automaat aan te passen.
In de M-stand maak je helemaal geen gebruik van de automaat, omdat je dan alles zelf bepaald.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Beaves schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:59:
Dat kun je wel bedoelen, maar de afkorting EV staat voor Exposure Value en de vraag van TS ging over EV compensatie, wat een speciale functie is om de belichtingsautomaat te beïnvloeden. In de M stand bepaal IK de belichting dus is er van EV compensatie geen sprake. Of je moet het door mij aanpassen van sluitertijd en diafragma EV compensatie noemen, maar dat maakt de zaak voor TS alleen maar verwarrender.

Ik snap dus wat je bedoelt, maar je moet die term niet gebruiken in verband met de M stand want dat klopt gewoon niet.

• koraks
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:45:
[...]

Ik snap dus wat je bedoelt, maar je moet die term niet gebruiken in verband met de M stand want dat klopt gewoon niet.
Dat is niet helemaal waar. In M-stand geven veel (de meeste) camera's namelijk wel aan of je belichting correct is. De EV-compensatie werkt in deze situatie dan ook: als je EV -1 instelt, zal de lichtmeter van je camera zelf aangeven dat de belichting correct is, terwijl je (handmatig) in feite één stop onderbelicht. Dus ook op M-stand kun je een EV-compensatie uitvoeren. Je moet deze dan alleen handmatig vertalen in een sluitertijd/diafragma-combinatie.

Edit: Als ik het goed begrijp biedt de camera van TS deze functionaliteit niet; ik heb de indruk dat die camera de lichtmeter volledig uitschakelt in M-stand. Modernere camera's doen dit echter niet.

[ Voor 13% gewijzigd door koraks op 08-01-2005 12:05 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

koraks schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:04:
[...]
Dat is niet helemaal waar. In M-stand geven veel (de meeste) camera's namelijk wel aan of je belichting correct is. De EV-compensatie werkt in deze situatie dan ook: als je EV -1 instelt, zal de lichtmeter van je camera zelf aangeven dat de belichting correct is, terwijl je (handmatig) in feite één stop onderbelicht.
Dat doet mijn cam ook. De ingestelde diafragma/sluitertijd waarde wordt dat rood. Alleen kan ik in de M stand geen EV compensatie gebruiken. De functie is dan gewoon niet beschikbaar.

Pagina: 1