Toon posts:

Mandrake 10.1 Official boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Geachte lezers,

Ik sta wederom weer is verbaast van 1 van mijn computer-systemen.
Op het systeem:

P3 600MHZ
256MB Geheugen
Matrox videokaart
20GB HD

Heb ik vaker Linux geinstalleerd (dit ging zonder moeite)..
Maar aangezien het internet delen niet lukte keer op keer, heb ik er weer vanaf gezien :(..

Oke,, het is vakantie tijd, ik heb tijd..
Het probleem nu, ik heb Mandrake 10.1 Official gedownload, duw BootCD erin, werkt niet,, Bios volledig gecontroleerd kwa boot functies werkt niet..
Andere systeem erbij gepakt, Hatsikidee werkt en boot.

Hier op tweakers.net gezocht, op Mandrake cd staat ook een imagewriter voor boot-diskette maar als ik die maak krijg ik DISK BOOT FAILURE etc..
Oke,, verder gezocht.. Aan de bios kan het niet liggen, CD's opnieuw gebrand,, Kan het ook niet liggen,, CDs getest, kan het ook niet aan liggen, Bootdiskette gemaakt, Kan het ook niet aan liggen, 2 cdrom drivers erin gedaan,, kan het ook niet aan liggen.,,
Op forum kwam ik tegen voor Mandrake 10 CD2 als boot gebruiken, ook gedaan Werkt ook niet!!

Ik sta hier verstelt van alles geprobeerd, ben nu totaal hopeloos!
'Waar kan zoiets nou aan liggen :(?

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Lukt het wel om vanaf andere bootable cd's (Knoppix, XP, etc.) te booten?

Systeem

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 20:22
Heb je de md5sum van de iso gecontroleerd, voor je hem brandde?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, booten is gelukt.. heb de halve pc veranderd maarja ..

Ik zit met het volgende probleem,,

Internet via de Mandrake wil wel,, het systeem functioneert als server voor het internet..
heb via de wizard alles ingestelt etc,, maar de kaart ontvangt wel maar verzend niet, en de andere van de server zelf wel.. DHCP is toegekend, alsik via 1 van de andere pc netwerk herstel doe, krijg t ie netjes alle gegevens binnen .. maar internetten ho maar,,
Firewall bekeken, ook uit gezet.. waar kan dit aan liggen?

Alle FAQ' s doorgeleest.. wizards uitgevoerd, etc etc..

De windows systemen zien elkaar wel, linux ziet de windows systemen niet, en windows ziet linux niet..

Raar maar waar..

Kortom:

IP Gegevens worden netjes herstelt en bijgewerkt, systemen zien elkaar behalve de linux server en linux de windows niet.. en internetten doen ze niet..

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:19:

De windows systemen zien elkaar wel, linux ziet de windows systemen niet, en windows ziet linux niet..
Ik begrijp dit niet zo goed. Heb je het nu over Windows file sharing met Samba, of lukt het ook niet om de Linuxmachine te pingen? Wat is de output van ifconfig?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ben stap verder

Via Computer kan ik naar Netwerk en dan Windowsnetwerk, hier zit ik de werkgroep MSHOME staan, hier staan alle computers in!

Vanaf de windows computers doe ik via Internet Explorer : 192.168.1.251

Hier zie ik de pagina van Apache van Mandrake (heb server spul geinstalleerd)..

Dus windows ziet de linuxbak ook, Linux gaat het internet op, maar de Windowsbakken willen niet verder dan de linux computer..

Pingen lukt dus wel naar de computer.. en dit is wederzijds..

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels alles doorgespit,, alles is goed..
Computers zien elkaar, kunnen naar elkaar pingen, behalve dat de linux server vrije weg geeft voor de windows systemen om naar buiten te kunnen internetten..
FIrewall probleem?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
nee, internetconnection wizard opstarten...

Je moet NAT'en...

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg:

Ik doe dus de stappen:

modprobe iptable_nat
daarna:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
en als ik:
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -s 192.168.0.0/24 -j MASQUERADE deze stap wil uitvoeren krijg ik DIT

------------

[root@cc25825-a server]# /sbin/iptables -t NAT -A POSTROUTING -o eth0 -s 192.168.0.0/24 -j MASQUERADE
iptables v1.2.9: can't initialize iptables table `NAT': Table does not exist (do you need to insmod?)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.

Ik gebruik de tutorial:
http://www.linuxdocs.nl/i...20en%20Internet%20sharing

En heb deze ook eerst gedaan:
http://www.thenetwork.nl/...ernet+delen+met+iptables/

Maar wanneer ik bij :
iptables -t NAT -F
iptables -t NAT -X
iptables -t NAT -Z

Ben de eerste stap dus krijg ik ook de fout:

iptables v1.2.9: can't initialize iptables table `NAT': Table does not exist (do you need to insmod?)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 02:11 ]

• freggy
  • Niet online
[b][message=22521329,noline]Brulnoes schreef op zaterdag 08 januari 2005 @
Gekend probleem, komt voor als je kernel en iptables niet compatible zijn. Kan je oplossen door iptables te hercompileren.

Heb je trouwens ook al eens in Mandrake Control Center gekeken? Daar kan ja automatisch instellen dat internet gedeeld moet worden...

Verwijderd

Topicstarter
Freggy schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 13:07:
[...]

Gekend probleem, komt voor als je kernel en iptables niet compatible zijn. Kan je oplossen door iptables te hercompileren.

Heb je trouwens ook al eens in Mandrake Control Center gekeken? Daar kan ja automatisch instellen dat internet gedeeld moet worden...
Oke heb alles geprobeerd...

Het bovenstaande bericht is me nu wel gelukt, hoe weet ik niet maar oke ..

internetten vanaf de linuxbak werkte, maar het netwerk nog steeds niet, de windows systemen konden het netwerk ook niet meer op, en het IP Refreshen werkte ook niet meer,, terwijl het daarvoor wel werkte..

ETH1 (netwerkkaart) ontvangt en verzend wel ? heel raar als de windows computers geen ip krijgen toegewezen, en nog niet kunnen internetten

echt alles uitgevoerd, ik zit vast..

• freggy
  • Niet online
Check met ps ax of dhcpd draait, kijk in de logs in /var/log of er iets staat ivm dhpcd, check de configfile /etc/dhcpd.conf (of iets dergelijks).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
Die iptables fout is niet zo hele vreemd: je moet gewoon leren lezen, -t NAT en -t nat is iets anders.

verder moet je op je linux "server" een DHCP server installeren die je zo instelt dat deze alleen op je LAN luistert, die windows PCs kunnen ook niet ruiken wat er gedaan moet worden als jij geen DHCP server draait.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit begint een beetje op een helpdesk topic te lijken, de dingen die je vraagt zijn met wat logisch nadenken wel op te lossen, het gaat natuurlijk niet allemaal vanzelf, je moet wel wat instellen af en toe.
Voor de rest is een van de eerste onderdelen van les natuurlijk dat linux case sensitive is, neem dus commando's letterlijk over in plaats van op eigen houtje hoofdletters toevoegen, NAT is dus wat anders dan nat, en ETH1 heb ik zelf nog niet zo vaak van gehoord, ik denk dat je eth1 bedoelt. Probeer daar ook hier op het forum aan te denken, het zou niet de eerste keer zijn dat iemand zegt dat iets niet werkt, hier zegt dat /root niet bestaat, maar doodleuk /ROOT intypt op zijn systeem. Zulke dingen zijn erg onhandig troubleshooten, probeer dus consequent dingen bij de juiste naam te noemen, en niet ter verduidelijking ROOT te zeggen, als je root bedoelt :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.