Toon posts:

[XML] - Kort vraagje..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het schrijven van een programma dat een archief van bepaalde informatie bijhoudt. Voor het weergeven van de informatie, gebruik ik XML. Ik ben er alleen nog niet uit, hoe ik de data zal opslaan.

Alles in een grote XML file opslaan kan niet, de file wordt te groot. Dus ik zat te denk, dat ik alles in een relationele db kan opslaan en als ik dan data nodig heb, dit uitlezen naar het xml formaat en deze laten weergeven.

Ik ben nog niet zo bekend met het gebruik van xml, en misschien heb ik nu ook een kleine gedachtenstoring ;), maar naar deze oplossing kijkend...vroeg ik mezelf dus af waarom ik niet gelijk uit de db de informatie weergeef ipv. en het hele xml verhaal achterwege laat. Kan iemand me even op het rechte spoor zetten?

Ohja, en is dit qua performance een acceptabele manier (de db->xml->weergeven)?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23
Data sla je op in een DB.

Data weergeven via XML ? Data weergeven in 'ruwe' xml vind ik nogal ongebruiksvriendelijk. Je kan natuurlijk wel via XSLT die XML naar een 'mooie vorm' gieten.
Ik vind het trouwens ook maar raar als je die XML als tussenstap wil gebruiken? Waarom wil je dat doen? Omdat XML 'in' is, of kan je er ook een echte 'toegevoegde waarde' bij bedenken?
Als ik jou was, zou ik het hele XML verhaal laten varen.

Qua performance: hoe meer 'tussenstappen', hoe minder performance.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Ik snap eigenlijk niet goed waarom je er XML wil tussen duwen ?

[EDIT]
KWa performance zou ik me nie teveel zorgen maken, deze zal idd iets naar beneden gaan maar dit zal niet heel erg te merken zijn. Tenzij je bestanden begint te maken van ettelijke megabytes

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 15:19 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik denk dat je uit het oog verliest waar XML voor is. XML is een middel, en geen doel. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de response..ik zit weer op het goede pad, was een beetje afgedwaald met dat XML. Ik heb het bij nader inzien eigenlijk helemaal niet nodig... ik kan de data natuurlijk gewoon direct uit de database weergeven.

Nog een vraag, niet dat ik ga gebruiken maar gewoon om het plaatje compleet te krijgen...als ik nu meerdere verschillende database's met dit programma zou laten willen werken, is het dan handig om xml te gebruiken als tussenstap?

• whoami
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 15:44:
Nog een vraag, niet dat ik ga gebruiken maar gewoon om het plaatje compleet te krijgen...als ik nu meerdere verschillende database's met dit programma zou laten willen werken, is het dan handig om xml te gebruiken als tussenstap?
Nee.
Maak dan een data access layer voor ieder database type, en gebruik dan de juiste implementatie daarvan.

Verwijderd

eigenlijk is dit wel een goede vraag wanneer xml gebruiken , want ik stop alles in mijn databases
wanneer bezigen jullie xml in feite?

Verwijderd

Topicstarter
Nee.
Maak dan een data access layer voor ieder database type, en gebruik dan de juiste implementatie daarvan.
Juist ja, bedankt voor de info :) Ik heb alles weer op een rijtje en kan er weer tegenaan.

• whoami
Om data uit te wisselen bv tussen computers / programma's.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:01:
eigenlijk is dit wel een goede vraag wanneer xml gebruiken , want ik stop alles in mijn databases
wanneer bezigen jullie xml in feite?
Wat mij duidelijk is, is dat je xml eigenlijk alleen nodig hebt als je data buiten je eigen domein (programma) beschikbaar wilt stellen. Maar goed, ik ben niet op mn scherpst vandaag dus ik kan er naast zitten :)

Edit: whoami was me voor..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 16:03 ]

Verwijderd

dus de flat files van vroeger in feite (maar die bezigde ik ook niet :-) )

thx
Tom

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met het grote voordeel dat xml bestanden in tegenstelling tot 'flat files' wel gestandardiseerd, leesbaar en uitbreidbaar zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Orphix op 07-01-2005 16:07 ]

Pagina: 1