Toon posts:

[Delphi] SQL Interface maken naar Access Database? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een Access database en heb in Delphi een koppeling gemaakt met de database. Alleen weet ik niet hoe ik nu sql-querys los kan laten vanuit delphi op mijn Access database. Ik zou dus gewoon graag ergens select * from tabel willen typen en ergens in delphi resultaat zien, of het resultaat wegschrijven naar een variabele.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik weet dat Access niet echt aan te raden is en dat Mysql of Oracle beter is, maar dit is nu helaas geen oplossing. Mijn klant eis MS Access.

Als iemand mij zou kunnen helpen heel graag.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Dan zul je toch op z'n minst een textbox moeten plaatsen als je een statement dynamisch wilt laten uitvoeren.

Verder zul je volgens mij een grid ofzo nodig hebben op je form om je recordset / resultaten te laten zien.

Verder een knop en de code erachter. Je zult hier dus de methode moeten aanroepen voor het vullen van een recordset... weet zo met delphi ff niet meer hoe dit precies gaat... sla het boek er eens op na of de help?

Verwijderd

Topicstarter
Ja zover was ik ook al. De database connectie is me ook al gelukt, ik kan de database dus zien en bewerken in delphi, maar wil nu ook sql statements intikken en die laten runnen op de database.

Dus als iemand hulp kan bieden graag. Ik heb me overigens rot gezocht op het net.

Verwijderd

De simpelste manier (en ook meteen de minst elegante):

- Zet een TTable op je form die verwijst naar de juiste table in de juiste database,
- Voeg een TDataSource toe die je koppelt aan die TTable (via z'n DataSet property),
- Zet ook nog een TDBGrid op je form, die verwijst naar je TDataSource.
- Zet de TTable op active, en ziedaar: de gegevens staan in je grid! :)

Als dit je is gelukt, kun je je verder verdiepen in queries, filters, sort orders, master/detail, etc.

Overigens is hierover ontzettend veel te vinden, bv. op http://delphi.about.com.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is meer iets voor PW denk ik zo; verder pas ik je topictitel nog even aan :)

Access en delphi > [Delphi] SQL Interface maken naar Access Database? *
SA > PW

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Tomatoman

Fulltime prutser

Geef eens wat meer informatie op welke manier je nu je koppeling hebt gemaakt met de database. Welke componenten gebruik je (TDatabase, TTable et cetera)?

Om maar vast een misverstand weg te nemen: Delphi + Access is in veel situaties een prima oplossing. Als je ADO gebruikt om een databaseverbinding te maken en er niet teveel gelijktijdige gebruikers zijn kan er weinig misgaan.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

En als je een query wilt gebruiken die je wat Afterlife zegt, alleeng gebruik je een T(ADO)Query en vul je de query string property met de query die je wilt hebben.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Pagina: 1