Shuttle SN45G stil genoeg voor huiskamer maken

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Sinds een jaar heb ik een Shuttle SN45G ruimte als server draaien. Aangezien hij tot dusverre als server heeft gefungeerd, zitten er afgezien van een Athlon XP 2600+ processor, geheugen en een harddisk alleen een passief gekoelde grafische kaart en een gigabit ethernet adapter in. Bediening werkte tot dusverre via het netwerk en extern bureaublad. De computer staat in een aparte ruimte, waar een beetje lawaai geen probleem is (ik hoor mijn wasmachine tenminste nooit klagen :+).

Nu is een paar dagen geleden de harddisk overleden, wat voor mij aanleiding is om eens te gaan experimenteren. Ik wil kijken of ik de pc - met nieuwe harddisk - kan inzetten in de huiskamer. Als server zoek ik dan een andere computer. Voor de Shuttle heb ik nodig:
• Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005
• nieuwe hardware: een geschikte tv-kaart, afstandsbediening met infraroodontvanger, dvd-speler
stillere fans

Voordat ik nieuwe software en hardware ga kopen wil ik eerst de fans vervangen, zodat ik kan beoordelen of ze echt huiskamergeschikt (dus heel stil) zijn. Als de pc in een stille huiskamer hoorbaar is begin ik niet eens aan de rest van de ombouw.

Met vervangende fans in de pc wordt hij natuurlijk stiller (genoeg info op GoT te vinden). Nu is stiller echter een subjectief begrip. Voor mij is maar één ding van belang: de pc moet in idle state (nagenoeg) onhoorbaar zijn in de woonkamer. Welke fans maken deze pc onhoorbaar stil? Het gaat me vooral om jullie praktijkervaringen en niet zozeer om de (theoretische) specs van andere fans.

Gegevens van de huidige voedingen:
1. Standaard meegeleverde 80 mm temperatuurgeregelde fan (3-aderig kabeltje) op de heatsink.
2. Standaard 40 mm fan in de 200 Watt voeding. Ik heb de voeding opengeschroefd en zag dat de fan met twee aders is aangesloten op een temperatuurschakeling die de spanning op de fan regelt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb MCE op een AMD Duron 1000 geinstalleerd gehad met een ASUS Ati Radeon 9200, goeie beeldkwaliteit en pasief gekoeld. Ook niet te duur, een aanradertje dus.
Ook is Meedio wellicht interessant, ik gebruik dat nu ipv MCE, MCE is niet genoeg aan te passen (ander thema kan bijvoorbeeld niet) met Meedio kan dit wel :)

www.meedio.com

Hmm je hebt t niet over een nieuwe videokaart zie ik nu, hou er rekening mee dat niet alle kaarten met MCE werken, een radeon 9200 in elk geval wel.

Als TVTuner kaart is een Hauppauge 150 interessant, de MCE heeft als extra radio maar geen afstandsbediening, daarom zou ik (aangezien je t toch eerst wil uitproberen denk ik zo) voor een niet MCE kaart gaan. Ook lijkt radio me via de PC onzin, en anders stream ik t wel.

[ Voor 39% gewijzigd door itsme op 07-01-2005 15:08 ]

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Er zit een Radion 9200 met tv-uitgang in, dus dat zit goed. Aangezien het PCI-slot al is gevuld met de gigabit ethernetkaart overweeg ik een USB tv-tuner te nemen, zodat ik niet hoef terug te vallen op de 'langzame' ingebouwde 100 MBit netwerkaansluiting. Muziek en films staan op het netwerk.

Het upgraden van de hardware zie ik op dit moment nog niet als een probleem, maar het geluid des te meer.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Vervang allereest de normale Sunon (ik denk dat je versie 1 SN45) direct door een mooie Papst. Dat heb ik ook gedaan, de Sunon heeft het bij mij zelfs nog nooit gedaan!!
Vervolgens kan je de Schuttle voeding vervangen door de iets stillere 250W, heb ik zelf niet gedaan. Of goedkoper maak een 6cm op de voeding. Verder heb ik een 200gb wd maar een liquid Maxtor zijn misschien nog zstiller.
Mijn 2800 SN45 is iig lekker stil genoeg om op 20cm naast m'n hoofd te hebben.