Harddisk spint wel op, maar wordt niet meer herkend in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Wilfred
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2022
Ik heb een harde schijf die wel spint maar niet meer wordt herkent in de Bios.
Ik probeerde hem vandaag te benaderen en toen sloeg eerst de PC vast en daarna sprong de PC uit en herstarte zich zonder de schijf.
Er staat nog van alles op dat ik graag terug wil hebben.... Uiteraard.
Ik heb op alle manieren de HDD aangesloten inc. in een andere PC. Master Slave CS.. Maar zonder resultaat.

Wijst dit op een defecte printplaat? of is er iets anders aan de hand? Hoe kan ik e.e.a uitsluiten?

Ik heb de FAQ gelezen maar kon daar niet vinden hoe ik kan vaststellen of het daadwerkelijk de printplaat is die kapot is. Ik hoef het tikje niet te proberen want de schijf spint gewoon en ook de diepvriesmethode is dus geen optie. Voor ik opzoek ga naar een nieuwe printplaat zou ik eerst willen weten hoe ik dit uit kan sluiten en of er misschien een andere truuc is omdat de HDD wel gewoon spint.. Er loopt dus stroom door de printplaat........

Sign of my Time

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En heb je Knoppix ook geprobeerd?

Om wat voor een HDD gaat het exact?

[ Voor 38% gewijzigd door BalusC op 07-01-2005 15:03 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Enige methode is denk ik een zelfde (defecte) schijf proberen te scoren waarvan de electronica het nog wel doet en dan het printplaatje omwisselen.
Kijk ook of er brandplekken of andere beschadigingen op de printplaat zitten. Misschien voldoet het verwisselen van 1 onderdeeltje ook wel (weerstandje, transistortje oid).

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 07-01-2005 15:04 ]

• Wilfred
Ik heb nog een IBM Deskstar met hetzelfde printplaatje,...
Omgewisseld maar het probleem blijft hetzelfde.
Het is dus een IBM Deskstar 80 GB. 7200 tpm

Er zijn nergens op de printplaten brandplekken te zien.

Sign of my Time

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deskstar. Sja, je kunt "eenvoudige" datarecovery wel op je buik schrijven lijkt me. Deze serie heeft problemen met lees/schrijf koppen die na den duur bewzijken. Dit is alleen te verhelpen met een volledige replacement van de koppen. Dat kunnen alleen professionele datarecoverybedrijven doen.

On the other side, de problemen rondom de Deskstar zijn al zo oud als het heelal en zijn echt wel bekend onder de ingeburgerde hardwarefanaten. Je wilt toch niet zeggen dat je hier totaal geen weet van hebt en dus niet aan het regelmatig maken van backups hebt gedacht?

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 07-01-2005 16:31 ]

• Wilfred
Hahahahaha!

Ja ik wist dat ze een beetje brak waren.. Maar vaak gaat het dan geleidelijk en kan je je datanog backupen..
Dit was zo abrupt dat de schijf niet eens meer herkent wordt in de bios..
Het vervelende is dat dit voor even een backup drive was zodat ik mijn andere schijf kon formatteren.. Dat is inmiddels gebeurt maar nog niet alles was teruggezet.

Welke bedrijven zijn dat. Die Professionals?

Sign of my Time

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=harddisk datarecovery]

o.a.:
* http://www.harddisk-recovery.nl
* http://www.nm1.nl
* http://www.datarecovery.nl
* http://www.heestersautoma...l?lang=nl&target=d91.html
etc.

Goedkoop zijn ze niet.

[ Voor 51% gewijzigd door BalusC op 07-01-2005 16:36 ]

• Wilfred
FYI
Ik heb een HDD met dezelfde grote en hetzelfde typenummer gekocht en dat printplaatje omgewisseld en dat werkte wel.

Sign of my Time

Verwijderd

Je kunt het proberen door het extern aan een andere computer aan te sluiten. Zo wordt de bootsector niet gebruikt en ziet de computer het als opslagmedia.
Als de schijf vreemde geluiden maakt dan is de hardware versleten/beschadigd.
Succes.
Pagina: 1