Er is mij gevraagd om voor een horeca-gelegenheid een pc te bouwen die geschikt is voor het afspelen van mp3's en die stabiel kan draaien.
Hier werden 4 eisen aan gesteld:
- Een stabiele bak met voldoende power om ook nog ooit als internet e.d. computer gebruikt te worden
- Een TFTscherm erbij
- HDD op SATA
- Dit alles voor onder de 700 euro (budget staat vast)
Nu heb ik gezocht naar een beetje fatsoenlijke hardware en kwam voor een moeilijke keuze te staan:
Dit:
-----------------------------------------------------
Aopen H450B Zwart
Asus P4P800-VM
Intel Celeron D320, 2,4 Ghz
Kingston 2x 256MB DDR400
Maxtor Diamondmax Plus 9 80GB S-ATA
Asus Radeon 9200SE 128MB DVI &Tv-out
LiteOn 16x48 Zwart
Rounded cable 1 device
Logitech Media Keyboard
Logitech Optical Wheelmouse Zwart
Philips 170S5FB 17", 1 dode subpixel
-------------------------------------------------------
voor € 685,00
of dit:
Aopen H450B Zwart
MSI KM4M-V Asus K7V400-MX
AMD Sempron 2400+ AMD Sempron 2300+
Kingston 1x 512MB DDR400 Kingston 2x 256MB DDR400
Maxtor Diamondmax Plus 9 80GB S-ATA Seagate Barracuda 7200.7 80GB ATA100
LiteOn 16x48 Zwart
2x Rounded cable 1 device
Logitech Media Keyboard
Philips 170S5FB 17" Zwart, 1 dode subpixel
------------------------------------------------------
voor € 587,00
-> Weegt de lagere prijs van het 2e systeem op tegen de prestaties of is dit niet belangrijk voor mp3's? Beide procs hebben 256kb cache.
-> De losse videokaart, is dat nodig of zijn de graphics onboard voldoende? Ik meen mij te herinneren dat een losse videokaart het in alle gevallen beter doet... De DVI aansluiting is daarbij meegenomen, niet nodig want de Philips heeft alleen een D-SUB ingang.
-> Dit alles moet op een vlakje bar van 60x60 cm. Van de Philips staat op de site dat die 20cm diep is. Dit lijkt mij overdreven, kan iemand die hem heeft dit nameten?
-> Is er zoveel geheugen nodig om hem stabiel te krijgen of is 256MB voldoende? Er komt waarschijnlijk WinXP op...
Ik ga de mp3's draaien met Winamp en de fullscreen visualisation, bediening dmv het Media Keyboard. Het systeem zal 12 uur per dag op zichzelf moeten draaien, zonder te haperen of te freezen en daardoor de muziek te laten 'scratchen'... Dit is volgens mij en zware opgave
kent iemand een programma waarmee ik dit kan testen, iets als memtest alleen voor het hele systeem...
Bij het 2e systeem is er nog financiele ruimte voor een usbstick, om de muziek makkelijk mee te nemen en op de hdd te droppen.
Voor de duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om een flamewar AMD vs. Intel oid te openen, sluit in dat geval het topic maar.
Alle zinvolle replies zijn welkom
- Een stabiele bak met voldoende power om ook nog ooit als internet e.d. computer gebruikt te worden
- Een TFTscherm erbij
- HDD op SATA
- Dit alles voor onder de 700 euro (budget staat vast)
Nu heb ik gezocht naar een beetje fatsoenlijke hardware en kwam voor een moeilijke keuze te staan:
Dit:
Aopen H450B Zwart
Asus P4P800-VM
Intel Celeron D320, 2,4 Ghz
Kingston 2x 256MB DDR400
Maxtor Diamondmax Plus 9 80GB S-ATA
LiteOn 16x48 Zwart
Rounded cable 1 device
Logitech Media Keyboard
Philips 170S5FB 17", 1 dode subpixel
-------------------------------------------------------
voor € 685,00
of dit:
Aopen H450B Zwart
MSI KM4M-V Asus K7V400-MX
AMD Sempron 2400+ AMD Sempron 2300+
Kingston 1x 512MB DDR400 Kingston 2x 256MB DDR400
Maxtor Diamondmax Plus 9 80GB S-ATA Seagate Barracuda 7200.7 80GB ATA100
LiteOn 16x48 Zwart
2x Rounded cable 1 device
Logitech Media Keyboard
Philips 170S5FB 17" Zwart, 1 dode subpixel
------------------------------------------------------
voor € 587,00
-> Weegt de lagere prijs van het 2e systeem op tegen de prestaties of is dit niet belangrijk voor mp3's? Beide procs hebben 256kb cache.
-> De losse videokaart, is dat nodig of zijn de graphics onboard voldoende? Ik meen mij te herinneren dat een losse videokaart het in alle gevallen beter doet... De DVI aansluiting is daarbij meegenomen, niet nodig want de Philips heeft alleen een D-SUB ingang.
-> Dit alles moet op een vlakje bar van 60x60 cm. Van de Philips staat op de site dat die 20cm diep is. Dit lijkt mij overdreven, kan iemand die hem heeft dit nameten?
-> Is er zoveel geheugen nodig om hem stabiel te krijgen of is 256MB voldoende? Er komt waarschijnlijk WinXP op...
Ik ga de mp3's draaien met Winamp en de fullscreen visualisation, bediening dmv het Media Keyboard. Het systeem zal 12 uur per dag op zichzelf moeten draaien, zonder te haperen of te freezen en daardoor de muziek te laten 'scratchen'... Dit is volgens mij en zware opgave
Bij het 2e systeem is er nog financiele ruimte voor een usbstick, om de muziek makkelijk mee te nemen en op de hdd te droppen.
Voor de duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om een flamewar AMD vs. Intel oid te openen, sluit in dat geval het topic maar.
Alle zinvolle replies zijn welkom
[ Voor 23% gewijzigd door Tim_R op 07-01-2005 16:00 ]