Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Infrarood lichtsluis aansluiten op computer (gameport)

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen!

Ik zit al een tijdje met het volgende idee, maar mijn kennis van electronica is nét niet goed genoeg om het klusje zelf te kunnen klaren, vandaar dat ik jullie om hulp vraag :o)
Nu, ik heb onlangs mijn oude joystick uit elkaar gehaald, en beschik ik dus over 9 inputs op de gameport. Tevens heb 1 Infrarood-LED, en een infraroodtransistor.

Graag zou ik het zo willen maken dat de LED continu licht uitstraalt op de IR-transistor. Gedurende de tijd dat de IR-transistor licht ontvangt van de IR-led, zal deze moeten geleiden, en een input op de gameport moeten inschakelen.
Wanneer de IR-transistor géén licht meer ontvangt wordt de input op de gameport uitgeschakeld.

Hoe ik die inputs kan uitlezen dat lukt allemaal wel, maar het punt is dat naar mijn metingen, de IR-transistor normaal 1.2 volt doorgeeft (met een 1.5 volt batterij), en wanneer er IR-licht op schijnt geeft deze 1.4 volt door.

Ik heb een soort van idee hoe de schakeling eruit zou komen te zien, maar natuurlijk zal dat niet helemaal kloppen:
Afbeeldingslocatie: http://www.doofus.nl/Electri.gif

D1 = Infrarood LED
T1 = Infrarood transistor
R1 = Weerstand (om de 1.2 volt te beperken tot 0.0 volt, en de 1.4 volt te beperken tot 0.2 volt?) (Gokje..)
T2 = Transistor die als het ware "het knopje indrukt" afhankelijk van de basis (Ook een gokje..)

De rest vanaf de Joystick IC hoeft niet gedaan te worden...

Zou iemand mij kunnen vertellen welke onderdelen ik nodig heb om te bereiken wat ik wil?
Misschien kan iemand dat schema dat ik gemaakt heb verbeteren?

Ik heb al gekeken op Circuitsonline, maar het schema dat die mensen daar gebruiken voor een infrarood sluit is (naar mijn mening..) veel te gecompliceerd voor waarvoor ik hem nodig heb.
Dit is de circuitsonline lichtsluis: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/50

Groeten, Bram

Verwijderd

Waarom het joystick ic nog gebruiken?
Als je pin 2, 7, 10 of 14 van de joystick connector op de pc naar massa schakelt (pin 4) met een gewone schakelaar, relais, transistor... heb je toch niks meer nodig van uw joystick? Je kan zelfs pin 3, 6, 11 en 13 als een analoge ingang gebruiken, gewoon een 100k potmeter gebruiken en de +5 v (pin 1).
Om de IRled continu te laten oplichten, hem schakelen tussen pin 1 en pin 4, met een voorschakelweerstand.
Sluit de emitter van de IRtransistor aan de massa van de gamepoort connector,
sluit de collector van de IRtransistor aan op de +5v van de gamepoort, via een weerstand.
Verbind ook de collector met pin 2, 7, 10 of 14. Als de transistor afgedekt wordt, staat er +5v via
de weerstand op de gamepoort = open contact. Als er nu licht invalt op de transistor, dan schakelt deze de stroom via de weerstand naar massa, 0v op gamepoortingang, ingang is geschakeld.
Moest er iets niet verkeerd zijn met m'n gedachten, antwoord...
Bart

Verwijderd

Topicstarter
De joystick IC, omdat ik van plan ben ongeveer 5 van zulke oplossingen wil aansluiten op de gameport :) Of is dit dan alsnog niet nodig?
Nu heb ik namelijk in totaal 10 inputs (6 knoppen en 4 POV-knoppen)....

Verwijderd

Hoe ver staan transistor en led uitelkaar? Komt er omgevingslicht bij? Bij grotere afstanden zal je een schema zoals dat van circuitsonline moeten gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 14:25:
Ik heb al gekeken op Circuitsonline, maar het schema dat die mensen daar gebruiken voor een infrarood sluit is (naar mijn mening..) veel te gecompliceerd voor waarvoor ik hem nodig heb.
Dit is de circuitsonline lichtsluis: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/50

Groeten, Bram
het voordeel van die van circuitsonline is namelijk dat die (door gebruik te maken van een frequentie) het achtergrondslicht weg filterd...

ik ben ook bang dat je erg veel last gaat krijgen met lichtval op je fototransistor.

gaat t om galvanische scheiding?? dan zou je kunnen overwegen een opto coppler te gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:55:
Hoe ver staan transistor en led uitelkaar? Komt er omgevingslicht bij? Bij grotere afstanden zal je een schema zoals dat van circuitsonline moeten gebruiken.
Nou het is vooral voor bewegingsdetectie binnen mijn huis... Dus maximaal 1,5m...
Omgevingslicht kan worden voorkomen door om de IR-LED en de IR-transistor een buisje te plaatsen zodat ze alleen recht naar elkaar kunnen zenden, toch?

Kan iemand mij vertellen wat makkelijker aansluiten is, een IR-diode of een IR-transistor?
En zou iemand kunnen vertellen welke onderdelen ik precies nodig heb?

Vriendelijke groeten,
Bram

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 02:40:
[...]

het voordeel van die van circuitsonline is namelijk dat die (door gebruik te maken van een frequentie) het achtergrondslicht weg filterd...

ik ben ook bang dat je erg veel last gaat krijgen met lichtval op je fototransistor.

gaat t om galvanische scheiding?? dan zou je kunnen overwegen een opto coppler te gebruiken...
Lichtval op de fototransistor? Is er zoveel Infrarood licht aanwezig dan?
En euhm, galvanische scheiding? :X Hehe zou je dat mss kunnen uitleggen?

Bedankt voor jullie reacties :)

Bram
Pagina: 1